رئیس سازمان صمت خراسان شمالی خبر داد:

افزایش ۵ برابری سهمیه تسهیلات کم بهره برای مشاغل خانگی و فرش در خراسان شمالی

سهمیه تسهیلات کم بهره برای مشاغل خانگی و فرش خراسان شمالی نسبت به سال گذشته ۵ برابر افزایش یافت.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حسین حاجلی بگلو رئیس سازمان صمت استان گفت: امسال سهمیه تسهیلات کم بهره مشاغل خانگی و فرش استان از ۲ میلیارد تومان در سال گذشته به بیش از ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

حاجلی بگلو افزود: سال گذشته از مجموع سهمیه تخصیص یافته، ۷۵ درصد آن جذب شد و امسال هم در نظر داریم صددرصد این تسهیلات در استان را جذب شود.


بیشتر بخوانید


او اظهار کرد: تاکنون متقاضیان برای حدود ۸۰ درصد از سهمیه تسهیلات تخصیص یافته، به بانک عامل (بانک توسعه تعاون) معرفی شده اند و به محض ارجاع پرونده به بانک عامل، متقاضیان یک ماه برای جذب تسهیلات فرصت دارند.

حاجی بگلو اظهار کرد: طرح و پروژه‌هایی که کارآفرین باشد و افراد بتوانند به شکل گروهی کار کنند، در اولویت پرداخت این تسهیلات قرار می‌گیرند.

او همچنین اضافه کرد: ۲۶ هزار بافنده فعال فرش در استان داریم که ۴ هزار متقاضی فعال برای بیمه قالیبافی هستند با این وجود تنها ۲ هزار و ۶۵۰ نفر بیمه شده اند.

حاجی بگلو اظهار کرد: میزان بیمه قالیبافان استان به نسبت تعداد بافندگان بسیار پایین است و در همین راستا دکتر رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران پیگیری‌های زیادی در این زمینه داشته است.

رئیس سازمان صمت استان اضافه کرد: طی مکاتباتی با وزارت متبوع و با کمک نمایندگان مجلس، در خواست کردیم قانونی برای بیمه این افراد در نظر گرفته شود که هنوز این قانون به تصویب نرسده است.

او نبود زیرساخت‌های لازم برای صادرات فرش، پایین بودن دستمزد بافندگان و پایین بودن میزان تسهیلات اعتباری را مهم‌ترین کانون‌های بحران زا مطرح کرد و افزود: در حالی که فرش‌های ابریشم دورو منطقه راز و جرگلان به کشور‌های آلمان و ایتالیا صادر می‌شود، اما به دلیل پراکنده بودن صادرات فرش که از دیگر استان‌ها صادر می‌شود، سهم گمرک بجنورد از این صادرات صفر است

به گفته حاجی بگلو برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها در این بخش، لازم است یک سرمایه گذار بومی برای تشکیل تعاونی اقدام کند تا علاوه بر ایجاد انگیزه برای بافندگان، این هویت ملی پایدار باقی بماند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.