دیدار وزیر نیرو با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری/کشاندن بحث آب میان مردم بی‌نتیجه‌ است+عکس

وزیر نیرو در سفر به استان چهارمحال و بختیاری با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد دیدار کرد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو  صبح امروز شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۰  در سفر به چهارمحال و بختیاری با حجت الاسلام و المسلمین نکونام نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد در دفتر امام جمعه شهرکرد دیدار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد در نشست با  وزیر نیرو اظهار داشت: باید قضاوت‌ها بر اساس عدالت و بدور از ضایع کردن حق مردم بر اثر برخی ملاحظات و بی‌توجهی‌ها باشد.

او افزود: به فضل الهی دولت فعلی بر مدار عدالت و تلاش برای کاهش مشکلات و جلوه‌گری اسلام تشکیل شده و حضور میدانی و بررسی نزدیک امور توسط دولتمردان گواه این مطلب است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: دولت به سمت اصلاحات اقتصادی در حرکت است، اما کارشکنی هاو موانعی نیز بر سر راه وجود دارد که نیاز به صبوری، همراهی و کمک مردم است.

او با بیان اینکه آزمون و خطا در ۴۲ سال اخیر باید چراغ راه و عبرت امروز باشد اضافه کرد: هم اکنون انتظار و امید مردم بسیار زیاد است و نوع تصمیم، عمل و برنامه باید به گونه‌ای باشد که خدشه‌ای به امید مردم وارد نشود.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه برق چهارمحال و بختیاری، تکمیل برق رسانی به منطقه لبد شهرستان کوهرنگ را ضروری دانست.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد در خصوص مسائل مربوط به حوزه آب هم گفت: جان کلام و درد‌های مردم به خوبی بیان شده، مردم چهارمحال و بختیاری در عین نجابت، صبوری، متانت و همراهی با نظام مقدس اسلام نمی‌خواهند بهانه کوچکی به دست دشمنان بدهند، هرچند تا کارد به استخوانشان نرسد دست به اعتراض نمی‌زنند، اما از درون مضطرب و نگرانند.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: برخی مسائل و تبعیض‌ها به وضوح دیده می‌شود، ۳۱ طرح مصوب با صرف هزینه‌های هنگفت هنوز به نتیجه نرسیده است که برای مثال طرح انتقال آب بن به بروجن با صرف هزینه بسیار زیاد و وعده های دو رئیس جمهور، همچنان معلق مانده است.

او افزود: کمبود آب در چهارمحال و بختیاری واقعاً چشمگیر و محسوس است، آب شرب در بسیاری از مناطق استان وجود ندارد و در بسیاری از روستا‌ها و حتی شهر‌ها با قطعی آب، فشار کم آب و آبرسانی سیار با تانکر مواجه هستیم، این مسائل حقایقی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام خاطرنشان کرد: مشکلات بخش کشاورزی، بخش صنعت و نرخ بالای بیکاری چهارمحال و بختیاری در کشور با منشأ کمبود آب روبه رو است و تولید و اقتصاد این استان را تحت تأثیر قرار داده است.

او ادامه داد: مردم و کشاورزان اصفهان به این نتیجه رسیده اند که منشاء اصلی مشکلات آب مربوط به سرچشمه تامین آب نیست و مدیریت اشتباه آن در اصفهان منجر به بروز مشکلاتی برای مردم آن استان شده است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: از سخنان مردم و کشاورزان اصفهان مشخص است که مشکلات موجود مربوط به مدیریت نادرست مسئولان اصفهان است.

او یادآور شد: با کمبود بارش ها، آب موجود کم است و آب به اندازه کافی وارد حوزه زاینده رود می‌شود و باید مشکلات حوزه آب استان اصفهان بصورت درونی حل شود.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: باید انتقال آب به بخش مرکزی کشور از منابع دیگر، در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

او درخصوص مسئله بهشت‌آباد هم گفت: به وضوح و بصورت عقلانی قابل درک است که اجرای این طرح باعث کاهش آب‌های زیرزمینی و خشک شدن استان خواهد شد و همچنین فاجعه زیست محیطی در دراز مدت برای این منطقه به دنبال دارد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: مردم چهارمحال و بختیای صحبت عقلانی می‌زنند و مانعی برای انتقال آب نیستند.

او افزود: رعایت حقوق مردم چهارمحال و بختیاری مهم است چرا که ۹۰ درصد آب استان در حال انتقال به استان های همجوار است و فقط ۱۰ درصد از آن سهم مردم برای بهره برداری است.

او در پایان گفت: امید است درخصوص مسئله مهم و حساس آب، تصمیم وزارت نیرو عادلانه و عاقلانه باشد و این سفر، برکتی برای استان و کشور رقم بزند.


بیشتر بخوانید



کشاندن بحث آب میان مردم نتیجه‌ای نخواهد داشت

وزیر نیرو نیز در این نشست گفت: کشاندن بحث آب میان مردم نتیجه‌ای نخواهد داشت و به اختلاف‌ها دامن می‌زند.

او افزود: تدبیر ملی و هم فکری دسته جمعی با رعایت اصول علمی، کارشناسی و فنی راه حل برون رفت از بحران آب در چهارمحال و بختیاری است.

علی اکبر محرابیان اضافه کرد: عدالت در توزیع آب شرط اصلی در اجرای طرح‌های انتقال آب است.

او افزود: با رعایت قانون، اختلافی در اجرای طرح‌های انتقال آب نیست و مهمترین عنصر برای بهره‌مند شدن مردم از این نعمت الهی، تدبیر، حفظ وحدت و اصول کارشناسی است.

وزیر نیرو گفت: با نمایندگان مردم و مسئولان چهارمحال و بختیاری و دیگر استان‌ها در اصول اجرای طرح‌های انتقال آب هم نظر هستیم.

او ادامه داد: در اجرای طرح‌های انتقال آب نارضایتی‌های در بین مردم وجود دارد که ناشی از سوء تدبیر، تصمیم نگرفتن به موقع و شفاف نبودن است.

محرابیان با اشاره به افزایش میزان تقاضای آب در کشور و کاهش نزولات جوی، گفت: سرانه آب کاهش یافته و منابع آب نامتعادل است.

وزیر نیرو گفت: نامتعادل بودن در توزیع منابع آبی، مشکلات زیست محیطی و کاهش سفره‌های زیر زمینی، برآورده نشدن خواسته‌های مردم را به همراه داشته است.

علی اکبر محرابیان افزود: مردم خواستار توزیع عادلانه آب هستند.

گفتنی است: وزیر نیرو با هدف بررسی مشکلات حوزه آب و بازدید از طرح‌های کوهرنگ ۳، خرسان ۳، تصفیه خانه فاضلاب بلداجی و سد خاکی باباحیدر به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده است.

تعیین تکلیف مدیریت آب چهارمحال و بختیاری

احمد راستینه نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدیریت آب چهارمحال و بختیاری تعیین تکلیف شود.

 او در دیدار با وزیر نیرو گفت: این وزارت به مدیریت آب استان شهامت دهد تا برای حقابه خود تصمیم گیری کند.

راستینه افزود:طرح انتقال آب بن - بروجن که آب آشامیدنی نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری را تامین می‌کند باید امسال به بهره برداری می‌رسید، اما به دلایل سیاسی این امر محقق نشد.

او اظهار داشت: اجرای این طرح قانونی که هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از سال ۸۸ کلید خورده و مصوبه سه دولت را دارد.

راستینه افزود: ۲۳۷ میلیون متر مکعب سهم آب چهارمحال و بختیاری از زاینده رود است، اما همچنان متهم به برداشت از آب هستیم.

او گفت: موضوع آب موضوعی منطقه‌ای نیست و باید به آن نگاه ملی داشت.

راستینه تصریح کرد: اجرای طرح تونل بهشت آباد غیر قانونی است و وزارت نیرو نباید اجازه اجرای این طرح را بدهد چراکه تخریب منابع و محیط زیست چهارمحال و بختیاری را در بردارد.

حل مشکلات آب براساس عدالت

قدرت الله حمزه نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ با بیان اینکه: مشکلات آب استان باید براساس عدالت و صداقت حل شود گفت: ساخت تونل بهشت آباد آثاری به جز تخریب منابع زیست محیطی چهارمحال و بختیاری ندارد.

او افزود: مردم استان چهارمحال و بختیاری با عمران و آبادانی مشکل ندارند، اما اجازه حفر تونل بهشت آباد، به دلیل تبعاتی که به دنبال خواهد داشت را نمی‌دهند.

حمزه تاکید کرد: اجرای طرح بهشت آباد باید از دستور کار وزارت نیرو خارج شود.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
اگر کارشناسان تشخیص دهند که حفر تونل بهشت آباد جنبه حیاتی دارد مردم چهار محال و نمایندگان آنها حق ندارند از اجرای این پروژه جلوگیری کنند
آخرین اخبار