کشف سیاهچاله‌ای جوان به روش شرلوک هلمز

ستاره شناسان موفق به کشف یک سیاهچاله در خوشه‌ای متشکل از هزاران ستاره، در فاصله ۱۶۰ هزار سال نوری از زمین شدند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از 7news، یک سیاهچاله تازه کشف شده در خوشه‌ای حاوی هزاران ستاره در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ در همسایگی زمین پنهان شده بود. این سیاهچاله ۱۶۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد و جرم آن ۱۱ برابر خورشید است. ستاره شناسان آن را با استفاده از یک تلسکوپ بسیار بزرگ در رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی مشاهده کردند. همچنین به این مسئله که چگونه گرانش سیاهچاله بر حرکت یک ستاره مجاور تأثیر می‌گذارد نیز دست یافتند.

سیاهچاله جوان

این اولین باری است که از این روش برای تشخیص سیاهچاله استفاده می‌شود و می‌تواند به محققان کمک کند تا دیگر سیاهچاله‌های پنهان را در کهکشان راه شیری و دیگر کهکشان‌ها کشف کنند. هر چه ستاره شناسان بیشتر در مورد سیاهچاله‌ها بیاموزند، بهتر می‌توانند چگونگی شکل گیری و تغییر این اجرام کیهانی را در طول زمان درک کنند. تحقیقات انجام شده می‌گوید: «مانند ردیابی شرلوک هلمز که یک باند جنایتکار را از روی اشتباهاتشان ردیابی می‌کند، ما نیز به تک تک ستاره‌های این خوشه با ذره‌بین در دست نگاه کرده و سعی می‌کنیم شواهدی برای وجود سیاهچاله‌ها پیدا کنیم، اما بدون اینکه مستقیماً آن‌ها را ببینیم».

سیاهچاله‌ها هنگامی که مواد اطراف را می‌بلعند یا هنگامی که به یکدیگر برخورد می‌کنند یا با ستاره‌های نوترونی متراکم برخورد می‌کنند، امواج گرانشی ایجاد و اشعه ایکس ساطع می‌کنند. اما همه سیاهچاله‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند، و این یکی کوچک‌تر از آن چیزی است که برخی از ستاره‌شناسان دیگر کشف کرده‌اند. این زمانی مورد توجه محققان قرار گرفت، که ستاره‌ای را با حرکتی عجیب در میان بسیاری از ستاره‌های دیگر که رفتار مشابهی نداشت، مشاهده کردند. استفان درایزلر، نویسنده و استاد دانشگاه گوتینگن در آلمان، در بیانیه‌ای گفت: اکثریت قریب به اتفاق سیاهچاله‌ها را فقط می‌توان به صورت پویا آشکار کرد. هنگامی که آن‌ها یک سیستم را با یک ستاره تشکیل می‌دهند، بر حرکت آن به طور ظریف، اما قابل تشخیص تأثیر می‌گذارند، بنابراین ما می‌توانیم آن‌ها را با ابزار‌های پیچیده پیدا کنیم.

خوشه ای متشکل از هزاران ستاره که سیاهچاله در آن پیدا شد

این اولین باری است که ستاره شناسان یک سیاهچاله جوان را در خوشه‌ای از ستارگان دیگر پیدا می‌کنند که آن‌ها نیز به این جوانی هستند. این سیاهچاله حدود ۱۰۰ میلیون سال سن دارد، که در مقایسه با بقیه ستارگان و سیاهچاله‌ها جوان به حساب می آید. در ادامه، ستاره شناسان می‌توانند از این روش برای یافتن سیاهچاله‌های جوان دیگر برای درک تکامل آن‌ها و مقایسه با سیاهچاله‌های بزرگتر در خوشه‌های ستاره‌ای قدیمی استفاده کنند تا ببینند سیاهچاله‌ها در طول زمان چگونه رشد می‌کنند.

بیشتربخوانید