سفر ۱۲ یهودی سوری تبار آمریکا به دمشق تحت حفاظت دولت سوریه

رسانه‌های بین‌المللی فاش کردند ۱۲ یهودی سوری تبار که سال‌ها پیش این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بودند، از دمشق بازدید کردند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تایمز «اسرائیل»، یک روز بعد از سفر پرسروصدای «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات به سوریه و دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور، حال خبر سفر ۱۲ یهودی سوری تبار که سال‌ها پیش این کشور را ترک و به آمریکا مهاجرت کرده بودند خبرساز شده است.

کانال تلویزیونی رژیم صهیونیستی (کان) در این خصوص گفت: این ۱۲ یهودی ساکن محله «بروکلین» نیویورک هستند و سال‌ها قبل سوریه را ترک کرده بودند. آن در این سفر با تعدادی از یهودیان که همچنان در دمشق زندگی می‌کنند دیدار کرده و خواستار دیدار و ملاقات با مقامات ارشد دولت سوریه هم شده بودند که محقق نشد.

یکی از یهودیانی که به دمشق سفر کرده بود درصفحه توئیتر خود نوشت: همه (مردم دمشق) زبان ما را می‌فهمیدند و برخی مارا به یاد آوردند. مردم سوریه به ما گفتند به کشور خود بازگردید، این کشور شماست ببینید چه بر سر آن آوردند، لطفا برگردید.

دولت سوریه از ماه‌ها پیش یهودیان سوری‌تبار ساکن نیویورک را تشویق می‌کند به کشور خود بازگردند و این کار را با بازسازی کنیسه تاریخی یهودیان در دمشق آغاز کرده است. سوریه همچنین اعلام کرده است یهودیانی که بخواهند به کشور خود بازگردند تحت محافظت دولت این کشور خواهند بود.

مورخان پیش از این اعلام کردند در قرون وسطی سوریه یکی از بزرگترین سکونتگاه‌های قوم یهود بوده است و قدمت زندگی اقلیت یهودی در دمشق به ۳ هزار سال پیش بازمی‌گردد. جمعیت یهودیان ساکن سوریه در پایان قرن بیستم حدود صد هزار نفر بوده است.

مردم سوریه سال‌ها و در پی تجاوز گروه تروریستی داعش اوقات سختی را تجربه کردند. تکفیری‌ها حدود ده سال زیر سایه حمایت‌های مستقیم آمریکا و تحریم همپیمانان عربی، مراکز مهم و حساس را مورد هدف قرار دادند.

اکنون و پس از گذشت ماه‌ها از شکست داعش و ناامیدی دشمنان محور مقاومت از حذف بشار اسد از معادله قدرت در منطقه، کشور‌های عربی سیاست دیروز تحریم را کنار گذاشته و تلاش می‌کنند تا واقعیت‌های جاری در منطقه را درک و رابطه عادی با دمشق را آغاز کنند. حضور وزیر خارجه امارات در سوریه و دیدار با مقامات ارشد این کشور در امتداد تغییر رویکرد اتحادیه عرب تعبیر می‌شود. پیش از این دیدار هم بار‌ها زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شنیده می‌شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
حالا آمده اند که چه کنند؟ دلالی برای امریکا یا اسرائیل آدمکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۱ آبان ۱۴۰۰
این یهودیان افرادی هستند که رژیم صهیونیستی را قبول ندارند .
اعتقادی به جمع شدن یهودیان به نام یک کشور ندارند .
آخرین اخبار