شیوع ویروس کرونا فرصت طلایی برای احیا و ترمیم غار سهولان است

شیوع ویروس کرونا و متوقف شدن فعالیت‌های گردشگری در غار سهولان مهاباد فرصتی طلایی و ایده آل را برای احیا و ترمیم این اثر طبیعی و زیبا بوجود آورده است.

حجت جباری معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: در مطالعات و بررسی‌هایی که قبل از شیوع کرونا از این غار انجام گرفته بود نشان دهنده رشد فراوان جلبک‌ها که ناشی از نورپردازی محیط داخل غار بود بو وضوح مشاهده شد که موجب حتی سبزرنگ شدن بسیاری از صخره‌ها داخل غار شده بود.

جباری با اشاره به بازدید اخیرش از غار سهولان افزود: تعطیلی ۲ ساله بازدید از این غار و به تبع آن خاموشی نورافکن‌ها باعث شده است تا رشد جلبک‌ها به میزان زیاد متوقف شود و غار در این مدت استراحت خوبی کرده و به احیای خود بپردازد.

این مقام مسئول اذعان کرد: شیوع کرونا و قطع گردشگری در این غار تجربه بسیار خوبی بود که در آینده میزان بازدید‌ها از این غار مدیریت شده و از تجهیزات به روز در امر نورپردازی غار به ویژه استفاده از نورپردازی با سامانه سنسوری استفاده کرد.

وی تاکید کرد: برنامه مدیریت غار‌ها در این اداره کل در دست تدوین است که در این زمینه با سازمان محیط زیست نیز نامه نگاری شده است تا شرح خدماتی در این زمینه تهیه و در اختیار استان قرار داده شود تا با استفاده از این برنامه گردشگری در این مکان‌ها مدیریت و کمترین آسیب به آن وارد شود.

انتهای پیام/س خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.