ثبت ۱۱ فقره آتش سوزی در جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال، ۱۱ فقره آتش‌سوزی در جنگل، ۱۰ فقره در مرتع و یک فقره در مرتع مشجر استان ثبت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امسال، ۲۷ هکتار از این عرصه‌های منابع طبیعی طعمه حریق شد که این میزان در مدت مشابه پارسال بیش از ۱۱۵ هکتار بود.

او افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۲ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان به وقوع پیوست که این میزان نسبت به پارسال که هشت مورد بود، از لحاظ تعداد وقوع حریق ۱۷۵ درصد افزایش داشت، ولی از نظر سطح حریق ۷۶ درصد کاهش سطح حریق رخ داده است.


بیشتر بخوانید


صالحی اضافه کرد: امسال، ۱۱ فقره آتش‌سوزی در جنگل، ۱۰ فقره در مرتع و یک فقره در مرتع مشجر ثبت شده است.

او، علت کاهش سطح حریق را شبکه‌سازی همیاران طبیعت در پارسل‌های حفاظتی با اولویت مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی به تعداد ۳۴۰ نفر در قالب ۴۰ گروه و تشکیل جلسه و ایجاد تعامل و هم‌افزایی بین نیرو‌های حفاظتی و همیاران طبیعت، آموزش آن‌ها و تجهیز نسبی این افراد به وسایل اطفاء حریق و برقراری گروه‌های گشت و مراقبت و اطفاء حریق به‌صورت ۲۴ساعته در سطح شهرستان‌ها و سرجنگلبانی‌ها، نظارت دقیق و مستمر بر عملکرد نیرو‌های حفاظتی و گروه‌های اطفاع حریق دانست.

صالحی اظهار داشت: امسال، ۳۰۰ کیلومتر آتش‌بُر در مناطق بحرانی از جمله مراتع و جنگل‌ها عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، اردل، بروجن و شهرکرد با مشارکت جوامع محلی اجرا شد.

او تصریح کرد: هم‌اکنون ۷۴۰ هزار هکتار وسعت استان شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد که با اجرای طرح پهنه‌بندی و تعیین مناطق دارای خطر آتش‌سوزی بالا و تعیین این مناطق عوامل تسریع و وسعت سطح آتش‌سوزی را مدیریت و موجب کاهش خسارت به منابع طبیعی خواهد شد.

صالحی گفت: شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف در رابطه با جنگل‌ها و مراتع را با استفاده از سامانه ۱۵۰۴ و ۱۳۹ امداد جنگل و مرتع و یا اطلاع به یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان‌ها گزارش دهند.

او ادامه داد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار