معرفی غار کنه شه م شه م به عنوان اولین اثر طبیعی ملی کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: غار کنه شه م شه م در اطراف روستای توراخ تپه شهرستان مریوان واقع شده است و به دلیل زیستگاه گونه‌ای از خفاش‌ها در لیست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،  فریبا رضایی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: غار کنه شه م شه م یکی از غار‌های زیبای استان کردستان است که با مساحت ۹ هکتار در میان کوه‌های شمالی شرقی شهرستان مریوان قرار گرفته است  و در نزدیکی روستای تراخ تپه و در منطقه سرسبز و با صفایی به نام "کوه چهل چشمه" قرار دارد.

او افزود: این اثر طبیعی ملی حدود ۱۶۵ کیلومتر با شهر سنندج فاصله دارد و در طول میلیون‌ها سال در دل کوه‌های آهکی این منطقه ایجاد شده است و  این غار با مساحت ۹ هکتار از غار‌های نسبتا کوچک است که کمتر از ۵۰۰ متر وسعت دارد.

معرفی غار کنه شه م شه م به عنوان اولین اثر طبیعی ملی کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: غار کُنه شه‌م شه‌م در شهرستان مریوان که زیستگاه سه گونه خفاش کمیاب است، به عنوان یکی از غار‌های بکر و دست نخورده استان پتانسیل پیشنهاد در شورای عالی محیط زیست را داشت و اکنون به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده است.

"کنه شه م شه م" به معنی سوراخ و حفره‌ای است که خفاش در آن زندگی می‌کند.

کوه‌های زاگرس به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و زیست محیطی که دارند، از گذشته‌هایی بسیار دور به عنوان زیستگاه انسان‌های اولیه مورد توجه بوده اند. حفاری‌ها و کاوش‌های باستان شناسی که در غار‌های زاگرس به خصوص در استان کردستان صورت گرفته است، این مطلب را اثبات می‌کنند.

انتهای پیام/ک

برچسب ها: غار ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.