انتشار اسناد جدید اف‌بی‌آی درباره ارتباط عربستان با حملات ۱۱ سپتامبر

اف‌بی‌آی اسنادی را درباره ارتباط احتمالی برخی افراد در نهاد‌های وابسته به دولت عربستان با حملات ۱۱ سپتامبر منتشر کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی بی اس نیوز، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) صد‌ها سند در مورد ارتباط احتمالی برخی افراد در نهاد‌های وابسته به دولت عربستان با حملات ۱۱ سپتامبر را که اخیراً از حالت محرمانه خارج کرده را منتشر کرده است.

بر این اساس، بیش از ۷۰۰ صفحه از اسناد اف‌بی‌آی که تحت فرمان اجرایی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر افشای اسناد منتشر شد، نشان می‌دهد که القاعده نقش‌های خود را در برنامه‌ریزی حملات تقسیم کرده و از ترس افشای آن‌ها، «طرح‌های حمله را از قبل به دیگران اعلام نکرده است».

بنابر گزارش اف‌بی‌آی، عناصر القاعده می‌دانستند که «عملیاتی در جریان است، اما ماهیت آن را تا اندکی قبل از حمله نمی‌دانستند تا از این طریق گروه‌ها یا افراد دیگری را که مسئول حمله بودند شناسایی نکنند».

بر اساس اسناد جدید، اف‌بی‌آی همچنین روابط بین نواف الحزمی و خالد المهدار، اولین هواپیماربایانی که به آمریکا وارد شده‌اند، و افراد مرتبط با وزارت امور اسلامی عربستان سعودی را بررسی کرده است.

با این حال هنوز مشخص نیست که آیا عناصر القاعده بدون اطلاع دولت عربستان به این وزارتخانه نفوذ کرده اند یا با برخی عناصر افراطی در داخل این وزارتخانه همکاری داشته اند.

برای سال‌ها، تحقیقات روی این موضوع متمرکز بود که آیا سه شهروند سعودی، از جمله یکی از مقامات سفارت عربستان در واشنگتن، اطلاعات قبلی از این حملات داشتند یا خیر. تحقیقات به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای متهم کردن سه شهروند به حمایت مستقیم از آدم ربایان وجود ندارد.

پیش از این، اف‌بی‌آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را در قالب ۱۶ صفحه از حالت محرمانه خارج و منتشر کرد.

خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر همچنان خواهان دریافت اطلاعاتی در این باره هستند که چه عاملی سبب انجام این حملات شد. آن‌ها بر این باورند این اسناد نشان می‌دهد عربستان سعودی در این حملات نقش داشته است، ادعایی که این پادشاهی آن را رد می‌کند.

حملات ۱۱ سپتامبر منجر به مرگ ۳ هزار نفر شد و از بین ۱۹ هواپیماربای این حادثه، ۱۵ نفر تابعیت سعودی داشتند که دو برج تجاری در منطقه منهتن نیویورک را منهدم کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
فیلمنامه غارت بیشتر گاو شیرده داره به مرحله اجرا درمیاد
Iran (Islamic Republic of)
مرگ برآمریکای کثیف و انگلیس خبیث و مرگ بر آل صهیون مرگ بر آل سعود و مرگ بر منافقین بدتر از کفار
۲۰:۵۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
به نام خدا
در قدیما در مدارس ابتدای اولین سوال و مطلبی که برای نوشتن انشاء مطرح می شد این بود " که علم بهتر است یا ثروت؟ " اثر پول و ثروت دولت عربستان و آل سعود ( متهمان اصلی طراحی حمله سپتامبر به آمریکا) بر تصمیم مستاجران کاخ سفید به عینه و در واقع گویای این است که هیج واقعه ای اتفاق نیفتاده (و حداقل آل سعود خطایی نکرده اند وانگار نه انگار که 15 نفر از 19 نفر سعودی بوده اند)؛ آل سعود در هر بار که اشخاصی به موضوع حمله سپتامبر می پردازند میلیون ها دلار نفتی توی دهان دنبال کنندگان موضوع می ریزند و مانع دنبال کردن پرونده می شوند. حالا این را نیز بهتر است بدانیم که اگر یکی از همین تروریستها از کشور ایران عبور می کرد قطعا مستاجران کاخ سفید و آل صهیون بدون هیچگونه فکر و تاملی به ایران حمله می کردند و وحشی گری خود را با نهایت درجه اثبات و تا جایی که ایران را با خاک یکسان سازند ادامه می دادند. چون پول دهان پرکن برای مستاجران کاخ سفید نداریم و زبان باز و چاپلوس نیز نیستیم و ... .
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۱۷:۵۵ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
عربستان و آمریکا هر دو زادگاه و خواستگاه و پایگاه تروریسم و تروریست پروری در جهانند و حتما دولتهای این دو کشور جنایتکار در فرو ریختن برجهای دو قلو که در دو کشور شرق و غرب ایران و کشتارهای انسانهای بیگناه در سراسر جهان و خاورمیانه در فلسطین و لبنان و سوریه و یمن مظلوم نقش دارند .
کشوری که خود و با دستهای خود برجهای دوقلو و مردمش را با همکاری تروریست پروازهای دیگر نابود میکند آیا به فکر دیگر کشورهاست؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
عربستان در حملات یازده سپتامبر دست داشته است و این اطلاعات باید به مردم جهان هم رسانی شود تا مردم جهان بدانند آل سعود چه جنایتکارانی هستند و هنوز هم در یمن چه جنایتی انجام می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
گاو نه من شیر ، آماده باش آمریکا دوباره شیر می خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
خیلی جالبه نه بهترین روابط را با امریکا داره دریای پول شده وسلاح وپیشرفت درعین حال به برج های دوقلو هم حمله میکنه اینجاست که فرق زبان سرخ وبرباد رفتن سر و زیرکی بدون هارت وپورت معلوم میشود
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۵۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
آمریکا جایی نمی‌خوابه که سردش بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
انشاء ا.. که روابط شخصیتان با دیگران مثل روابط سطح بالای! امریکا و سعودیه نباشد! مگر ایران چه حرفی با امریکا دارد غیرازآنکه احترام و حقوق متقابل را رعایت کند؟!
آخرین اخبار