آیا ذخیره سازی خون بندناف نوزادان مادران مبتلا به کرونا وجود ندارد؟

مدیر بانک خون بند ناف کردستان گفت: برای مادران مبتلا به کرونا، طبق پروتکل‌های بانک خون بند ناف امکان نمونه گیری و جمع آوری خون بندناف نوزاد وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،سحر نجفی مدیر بانک خون بند ناف کردستان با اشاره به اینکه برای مادران مبتلا به کرونا، طبق پروتکل‌های بانک خون بند ناف امکان نمونه گیری و جمع آوری خون بندناف نوزاد وجود ندارد، گفت: هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست ویروس کرونا چه تأثیری بر سلول‌های بنیادی افراد می‌گذارد، اما همچنان تحقیقات بر روی این ویروس ادامه دارد.

نجفی تاکید کرد: با تحقیقات بیشتر بر روی این ویروس مشخص شده است که اگر مادران باردار درگیر ویروس کرونا شوند، به مدت ۲۸ روز یعنی دو هفته قبل از زایمان و دو هفته بعد از زایمان، امکان ذخیره خون بند نوزاد وجود ندارد ، اما تا قبل از آن زمان ۲۸ روزه، می توانند برای جمع‌آوری نمونه اقدام کنند.

او گفت: مادرانی که تمایل به ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادشان دارند، باید حداقل یک هفته قبل از زایمان واکسن تزریق نکرده باشند و در غیر این صورت برای کسانی که تا قبل از این موعد تزریق واکسن داشتند مشکلی برای ذخیره‌سازی وجود ندارد.

مدیر بانک خون بند ناف کردستان با اشاره به تأثیر ویروس کرونا بر مادرانی که از ذخیره سلول‌های بنیادی نوزادشان محروم شدند بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا درصد کمی از افراد برای ذخیره‌سازی بند ناف با مشکل مواجه شدند، چراکه در زمان بارداری از مادران بسیار مراقبت می‌شود تا به این بیماری مبتلا نشوند.

نجفی تصریح کرد: باید تست مادر از نظر ابتلا به کرونا منفی شود تا امکان نمونه گیری وجود داشته باشد.

در حال حاضر شواهدی از انتقال ویروس به کودک از طریق خون بند ناف به کودک وجود ندارد، اما اجازه نمونه گیری و جمع آوری خون بند ناف نوزاد در این شرایط داده نمی‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.