فرماندار: ۲۴۴ کلاس درس در کُنارک احداث شده است

فرماندار کنارک گفت: طی دو سال گذشته تجربه‌ای متفاوت در حوزه مدرسه‌سازی این دیار رقم خورد که نتیجه آن احداث ۲۴۴ کلاس درس در قالب ۵۴ مدرسه این شهرستان بود و اکنون اعتماد و توسعه همگانی، دو بال توسعه آموزش در کُنارک به شمار می‌رود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حمیدالدین یوسفی  فرماندار کنارک  اظهار داشت: برخی این سوال را دارند که شاید جدی‌ترین چالش توسعه فضا‌های آموزشی در شهرستان کنارک، مدارس نیمه‌کاره باشد و طی سال‌ها سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی با هدف تحقق مسئولیت‌های اجتماعی به شهرستان کنارک آمده و ساخت مدارسی را آغاز کردند، اما این مدارس عموما نیمه‌کاره رها شده و به سرانجام نرسیدند، اما باید دید که دلیل اصلی این چالش چیست و برای مرتفع کردن آن چه کار‌هایی انجام شده است.

به گفته وی، از چالش‌های مدرسه‌سازی در استان و به تبع آن منطقه بلوچستان و شهرستان کنارک، مدرسه‌ها و فضا‌های آموزشی نیمه‌کاره و رها شده است.

وی تصریح کرد: طی سال‌ها همواره اشخاص و یا سازمان‌هایی با اهدافی، چون تحقق مسئولیت‌های اجتماعی و یا توجه به معنویات، به منطقه آمده و ساخت و تجهیز مدارس را آغاز کرده‌اند، اما بعضا این واحد‌های آموزشی به دلایل مشخصی همچون گرانی مصالح و افزایش هزینه‌ها و یا حتی نبود همراهی خیران و مسئولان محلی نیمه‌کاره رها شده و به ثمر نرسیده است.

یوسفی بیان داشت: در شهرستان کنارک هم فضا‌های این چنینی وجود داشت بنابراین تعیین تکلیف این واحد‌ها در دستور کار قرار گرفت چرا که با هزینه کمتری می‌شد این واحد‌ها را به بهره‌برداری رساند و به عبارتی در برنامه ساخت و تجهیز مدارس به جای اینکه چرخ را از نو اختراع کنیم و سراغ واحد‌های جدید برویم ابتدا تکمیل و تجهیز واحد‌های رها شده و نیمه‌کاره در دستور کار قرار گرفت و در مدت زمان کوتاهی واحد‌های آموزشی قابل توجهی به بهره‌برداری رسید.

فضای آموزشی رها شده نداریم

فرماندار کنارک ادامه داد: با بیش از یک سال کار مستمر در این زمینه می‌توان گفت، در حال حاضر فضا‌های رها شده آموزشی در شهرستان کنارک نداریم به عنوان مثال تنها هشت مدرسه در این شهرستان وجود داشت که زمین آن واگذار شده بود و فنداسیون آن هم آماده بود، اما در همان مرحله رها شده بود و وجود این واحد‌های آموزشی نیمه‌کاره نه تنها پیشبرد برنامه‌ها را با اختلال مواجه کرده بود که حتی به نوعی یک فضای بی‌اعتمادی هم در شهرستان ایجاد کرده بود، بنابراین طی یک برنامه کوتاه مدت و ضربتی این واحد‌ها شناسایی شد و امکانات و منابع لازم برای تکمیل و تجهیز آن‌ها به کار گرفته شد و در نتیجه طی یک سال توانستیم این واحد‌ها را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در راستای توسعه و تجهیز فضا‌های آموزشی در کنارک نقشه راهی هم داشتید یا خیر اظهار داشت: برای تامین زیرساخت‌های آموزشی و مدرسه‌سازی نهضتی در شهرستان کنارک شروع شد که برای نخستین‌بار حضور خیران محلی تجربه شد و در گام بعدی اقدامی که صورت گرفت تلفیق خیران ملی و محلی در زمینه ساخت مدرسه و تکمیل زیرساخت‌های آموزشی در شهرستان کنارک بود.

وی ادامه داد: لذا با توجه به اینکه تا سال گذشته فقط ۶۳ کلاس درس در قالب ۱۵ فضای آموزشی در کنارک وجود داشت، هم‌اکنون می‌توان گفت طی دو سال اخیر شاهد رشد سه برابری کلاس‌های درسی بوده‌ایم.

تجمیع ظرفیت‌ها در راستای تکمیل طرح‌های آموزشی

به گفته فرماندار کنارک، یکی از چالش‌هایی که این شهرستان در زمینه تامین زیرساخت‌های آموزشی داشت فعالیت‌ها و اقدامات پراکنده بود که بتدا تصویر جامع و کاملی از نیاز‌های آموزشی تدوین شده بود و هر سازمان، فرد و یا دغدغه‌مندی در این حوزه وارد و به دلیل تنها ماندن و بعضا فقدان همراهی‌ها پروژه را نیمه‌کاره رها می‌کرد.

وی اضافه کرد: در این رابطه اقدام مهمی که در کنارک انجام شد تجمیع ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خیران محلی و ملی بود. به این ترتیب که ابتدا نقشه راه توسعه و تکمیل زیرساخت‌های آموزشی ترسیم و سپس نیاز‌های این حوزه مشخص شد، نیازمندی‌ها و ظرفیت‌ها اعم از ملی و محلی شناسایی و با تجمیع این ظرفیت‌ها ارزش افزوده ایجاد و امورات پیش رفت.

او گفت: تجمیع ظرفیت‌های خیران ملی و محلی برای نخستین‌بار در کنارک رقم خورد و منابع دولتی هم با این ظرفیت عظیم ترکیب شد تا برای نخستین بار برنامه مدرسه‌سازی در منطقه به صورت کامل به نتیجه برسد و شاهد مدرسه‌های کلنگ زده شده و نیمه‌کاره رها شده نباشیم.

وی در خصوص تلفیق منابع و توانمندی‌های خیران ملی و محلی اظهار داشت: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که حرکت‌های انفرادی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی چندان به ثمر نمی‌رسد. از یک سو برنامه‌های خیران ملی به دلیل دور بودن از منطقه و نداشتن آشنایی کامل و چشم‌انداز روشن به ثمر نمی‌رسد و از سوی دیگر برنامه‌های خیران محلی به دلیل مواردی، چون کمبود منابع مالی محقق نمی‌شود و بر همین اساس تلفیق ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خیران ملی و محلی در دستور کار قرار گرفت و با تلفیق این ظرفیت‌ها علاوه بر اینکه از توانمندی‌های هر دو گروه به طور کامل استفاده شد، ارزش افزوده ایجاد شده حاصل همکاری خیران ملی و محلی هم در مسیر توسعه و تجهیز مدارس قرار گرفت.

شناسایی نیاز‌ها و تلفیق منابع خیران ملی و محلی

فرماندار کنارک تصریح کرد: شناسایی نیاز‌ها و ترسیم برنامه‌ها و اولویت‌ها موجب شده که بتوانیم منابع خیران ملی و محلی را تلفیق کرده و بیشترین بهره برداری را از آن داشته باشیم. به عنوان نمونه نیاز‌های عمرانی آموزشی، فرهنگی، ورزشی و سایر موارد دیگر با جزئیات منابع مورد نیاز شناسایی شده و با توجه به اقتضائات شهرستان، این نیاز‌ها اولویت‌بندی شد و بنابراین هنگامی که خیران ملی و محلی برای اجرای پروژه و یا تکمیل واحد‌ها وارد شهرستان می‌شوند دچار سردرگمی نشده و به سهولت در طرح‌های اولویت‌دار شهرستان هدایت می‌شوند.

یوسفی در خصوص کیفی‌سازی آموزش هم اظهار داشت: کیفیت نیروی انسانی و تربیت نیروی انسانی ماهر هدف دیگری بود که در مقوله آموزش مورد هدف‌گذاری و تاکید قرار گرفته است و برای تحقق این موضوع، آموزش و پرورش شهرستان کنارک و شهر تهران "خواهرخوانده" شدند تا بتوان از ظرفیت‌های آموزش و پرورش تهران برای یکی از اهداف مهم ما در زمینه آموزش، بالا بردن کیفیت آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر بود و بر همین اساس آموزش و پرورش شهرستان کنارک و تهران با هدف استفاده از ظرفیت کلانشهر تهران در زمینه آموزش خواهر خوانده شدند و مدرسان توانمند و حرفه‌ای در گروه‌های مختلف با عزیمت به کنارک، کیفی‌سازی و مهارت‌آموزی را پیگیری کردند.

فرماندار کنارک اظهار داشت: در محور نخست یا کیفیت نیروی انسانی، آموزش مربیان و معلم‌ها در شهرستان کنارک در دستور کار قرار گرفت و مدرسانی از آموزش و پرورش تهران با نیازسنجی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای معلمان شهرستان کنارک کردند و در گام دوم توانمندی و کیفی‌سازی دانش آموزان مدنظر بود که به عنوان نمونه دوره‌های آموزشی تکمیلی برای دانش‌آموزان سال آخر دوره دبیرستان برگزار شد که مهیای ورود به دانشگاه شده و یا به سمت آموزش‌های فنی و مهارتی هدایت شوند. این روند تا زمان شیوع کرونا به صورت حضوری ادامه پیدا کرد و پس از یک وقفه کوتاه به صورت آنلاین و برخط تداوم یافت.

وی در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های آموزش‌های آنلاین و غیرحضوری در مدارس شهرستان کنارک وجود دارد یا خیر بیان داشت: یکی از چالش‌های شهرستان در حوزه آموزش دانش‌آموزان بوده است که به دلایل مختلف امکان حضور در مدارس را نداشتند و باید امکان آموزش از راه دور برای این دانش‌آموزان فراهم می‌شد تا از پروسه آموزش باز نمانند.

یوسفی ادامه داد: بیشترین دانش‌آموزان این خطه در مناطق روستایی و دورافتاده و عشایری هستند که به دلیل بُعد مسافت و با مدارس موجود و یا کوچک و بحث جابجایی امکان حضور در مدرسه را ندارند. سال گذشته و برای نخستین بار طرح آزمایشی آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان با فراهم کردن زیرساخت‌ها در چهار مدرسه آغاز شد و به دنبال شیوع کرونا و ضرورت آموزش‌های آنلاین در این زمینه‌ها توسعه پیدا کرد و در شرایط کنونی هیچ مشکلی برای آموزش از راه دور دانش‌آموزان با شرایط خاص در شهرستان کنارک وجود ندارد.

«شهرستان کنارک به واسطه موقعیت جغرافیایی خاص در سواحل مکران و همسایگی بندر و منطقه آزاد چابهار آینده‌ای صنعتی و تجاری را پیش رو خواهد داشت و اینکه آیا برنامه‌ای برای مهارت آموزی در شهرستان کنارک وجود دارد تا نیروی کار شهرستان بتواند بخشی از نیاز واحد‌های صنعتی را پاسخ دهد باید ببینیم فرماندار چه می‌گوید»

مهارت‌آموزی برای اشتغال

یوسفی اظهار داشت: مهارت‌آموزی در شهرستان کنارک با ۲ هدف و رویکرد اصلی دنبال شد. نخست بحث تامین نیروی انسانی برای صنایع و تولید و سپس توانمندی و مهارت آموزی در حوزه شیلات شهرستان کنارک به واسطه قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق و غرب در سواحل مکران و همچنین همسایگی با بندر و منطقه آزاد چابهار در مسیر صنعتی شدن قرار دارد و همچنین فرصت‌های شغلی بسیاری هم در سواحل مکران به واسطه توسعه صنعتی در حال ایجاد شدن است.

وی اضافه کرد: لذا در گام نخست برنامه‌های مهارت‌آموزی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع در اولویت قرار گرفت تا شهرستان بتواند همپای صنایع رشد کند و، اما گام دوم مهارت آموزی، توانمندسازی شاغلان در صنایع شیلاتی و همچنین مهارت‌آموزی به نیرو‌های کار جدید بود و با توجه به این که صید و صیادی و دریانوردی، اقتصاد پایه منطقه و شهرستان را تشکیل می‌دهد هرچه نیروی آموزش دیده و ماهر در این بخش وجود داشته باشد درآمد و ارزش افزوده بیشتری در این حوزه ایجاد خواهد شد و زندگی اقشار مختلف جامعه بهبود می‌یابد.

فرماندار کنارک تصریح کرد: در این زمینه آموزش‌های فنی و مهارتی در مدارس هم به طور جدی مورد توجه قرار گرفت چنانکه یکی از مدارس دخترانه در شهرستان کنارک روی بحث مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به صورت ویژه تمرکز دارد و یا مدارس کار و دانش شهرستان هم با توجه به نیاز‌های صنعتی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده‌اند تا دانش‌آموزان بعد از اتمام دوران مدرسه یا وارد دانشگاه در رشته‌های فنی و مهارتی شده و یا اینکه جذب بازار کار شوند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار