باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

دوری چهار ساله از تاتامی به‌خاطر بی عدالتی/ جودوکاران با مسابقات‌آسیایی ۲۰۲۲ چین برمی‌گردند+فیلم

سه سالی می‌شود فدراسیون جودوی ایران در خواب زمستانی تعلیق به‌سر می‌برد و ورزشکاران این رشته باید یک سال دیگر نیز منتظر بمانند تا به تاتامی برگردند.

به‌گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در سه سال گذشته اخبار و اطلاعات تعلیق فدراسیون جودوی جمهوری‌اسلامی ایران از طرف فدراسیون جهانی در تمام رسانه‌ها منتشر شده و تمام اهالی جودو از این داستان باخبر هستند؛ حالا این رشته ورزشی به آخرین روز‌های محرومیت خود نزدیک می‌شود.

پس از شرکت‌نکردن ملی‌پوشان جودو در مقابل نمایندگان رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۹ فدراسیون جهانی جودو، فدراسیون کشورمان را ابتدا به‌حالت تعلیق مادام‌العمر و سپس چهار ساله درآورد.

تعلیقی ناجوانمردانه که بسیاری از قهرمانان و استعداد‌های جودوی ایران را از حضور در مسابقات آسیایی و جهانی محروم کرد، ملی‌پوشانی که در اوج دوران ورزش قهرمانی باید در خانه بنشینند و منتظر گذر روز‌ها و ماه‌ها باشند تا تاریخ یک تصمیم ناعادلانه منقضی شود و بتوانند دوباره برای تحقق رویاهایشان و البته بالا رفتن پرچم سه‌رنگ ایران، روی تاتامی با حریفان دست و پنجه نرم کنند.

در گفتگویی با دوقلوی ملی‌پوش جودوی ایران و البته دبیر هیئت و مربی این دو ورزشکار از شرایط آن‌ها در این مدت پرسیدیم تا حرف‌ها و خواسته‌هایشان را بشنویم.

انگیزه‌هایی که باوجود محرومیت همچنان زنده‌اند

حمیدرضا پاپی جودوکار ملی‌پوش در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص وضع جودو در سه سال اخیر گفت: در این سه سال ما به مشکل تعلیق برخوردیم و نتوانستیم در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت و برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم.

او با اشاره به اینکه این تعلیق سد راه اهدافشان نشده افزود: این تعلیق باعث نشد انرژی و روحیه‌مان را از دست دهیم؛ ما پرقدرت‌تر از قبل به تمرینات‌مان ادامه می‌دهیم تا این حکم به پایان برسد و بار دیگر بتوانیم در عرصه‌های جهانی حضور پیدا کنیم.

راضی از فدراسیون جودو، دلخور از مسئولان

ملی‌پوش جودوی ایران درباره برگزاری رویداد‌ها در این مدت اظهار کرد: مسابقات داخلی از جمله لیگ و قهرمانی کشور برگزار شده و باز هم قرار است فصل جدید برگزار شود، فدراسیون تمام‌قد حامی جودوکاران بوده و هست و در این مدت اردو‌های تیم‌ملی هم به‌طور مرتب برگزار شده است.

حمیدرضا پاپی درخصوص انتظارات اهالی جودو از مسئولان عنوان کرد: یک ورزشکار نیاز به حمایت دارد و این از سمت مسئولان جودوی اصفهان وجود دارد، اما مسئولان استانی باید نگاه ویژه‌تری به ملی‌پوشان داشته باشند تا دلسرد نشویم و بتوانیم به اهداف‌مان برسیم، چون ما از جوانی و وقت‌مان می‌گذریم و دور از خانواده در اردو‌ها و مسابقات برای اعتلای نام ایران تلاش می‌کنیم.

بعد از ۴ سال، ایران در مسابقات‌آسیایی چین

علیرضا پاپی دیگر ملی‌پوش جودو به خبرنگار ما گفت: وقتی یک نفر به سراغ رشته‌ای می‌رود باید به چارچوب‌های آن ورزش نگاه کند و همه مشکلاتی را که در آن رشته وجود دارد به جان بخرد، هرکسی می‌تواند در رشته‌های مختلف قهرمان شود، دنیای قهرمانی سخت و با شرایط خاصی‌ست، اما رسیدن به مدال سخت نیست باید از حاشیه دوری کرد و تمام تمرکز را روی تمرینات و شرایط آماده‌سازی گذاشت.

جودو

او از اولین حضور جدی خود و هم‌تیمی‌هایش در یک رویداد مهمِ پس از تعلیق خبر داد و افزود: فدراسیون جودو تصمیماتی گرفته و جودوی ایران بعد از چهارسال، نخستین‌بار در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ چین حضور پیدا می‌کند و بعد از آن می‌توانیم با پایان تعلیق چهار ساله در مسابقات آسیایی و جهانی مختلف شرکت کنیم.

شکستن تعلیق مادام العمر جودو، نتیجه تلاش فدراسیون

جودوکار ملی‌پوش ایران درخصوص روند تعلیق فدراسیون جودوی ایران و اقداماتی که شده گفت: ابتدا ما ۲سال تعلیق شدیم، اما بعد رای دادگاه تغییر کرد و ۲سال دیگر به این محرومیت اضافه شد، با این حال فدراسیون با تیم حقوقی خوبی که مهیا کردند تعلیق مادام‌العمر جودوی ایران را شکستند.

علیرضا پاپی با اشاره به فرصتی که برای ووشوکاران از دست رفت خاطرنشان کرد: خود من آخرین دوره حضورم در رده جوانان بود و می‌توانستم در مسابقات آسیایی جوانان شرکت و افتخارآفرینی کنم، اما به دلیل محدودیت نتوانستم شرکت کنم و حسرت‌ش در دلم ماند.

جودو

جودوی ایران سر زنده مانده

سید همایون طبائی، دبیر هیئت جودوی استان اصفهان درخصوص شرایط جودو ایران به خبرنگار ما گفت: با اینکه جودو در حالت تعلیق قرار دارد، اما تیم‌های ارتش، ناشنوایان، نابینایان و نیرو‌های مسلح، همچنین تیم‌های فدراسیون شامل نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان در اردو به‌سر می‌برند، یعنی از هیچ حرکت و فعالیتی در این مدت باز نایستادیم.

او افزود: ما یک لحظه هم توقف نکرده‌ایم، تنها چیزی که سر راه ما وجود داشته همه گیری ویروس‌کرونا بوده که با تعطیلی سالن‌های ورزشی سبب شده تمرینات‌مان کند پیش برود؛ اما باز هم با این وجود ورزشکاران تمرینات‌شان را در بوستان‌ها و فضا‌های باز انجام می‌دادند تا آمادگی شان را حفظ کنند.

منتظر افتخارآفرینی در عرصه‌های آسیایی و جهانی باشید

دبیر هیئت جودو استان اصفهان تاکید کرد: در مسابقات آسیایی آینده ملی‌پوشان جودو به خصوص ورزشکاران اصفهانی قطعا صاحب مدال می‌شوند، چون با این تمریناتی که بچه‌ها انجام می‌دهند قطعا دوری چند ساله از میادین ورزشی را جبران خواهند کرد و می‌توانیم شاهد بالا رفتن پرچم کشور عزیزمان در میادین جهانی باشیم.

طبائی در پایان با اشاره به اینکه هدف اهالی جودو، دور نشدن ورزشکاران از شرایط آرمانی و آمادگی‌ست گفت: با اینکه فعلا در تعلیق هستیم و ورزشکاران نمی‌توانند از حق‌شان دفاع و در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت کنند، اما فدراسیون برنامه‌ریزی کرده که این ورزشکاران آماده بمانند.

او افزود: تمام امیدمان این است این تعلیق در ماه‌های آینده به پایان برسد و قهرمانان‌مان حق واقعی‌شان را در میادین آسیایی و جهانی بگیرند.

جودو

بدون‌شک ۴سال خانه‌نشینی ناعادلانه و دوری از مسابقات برای هر ورزشکاری بسیار تلخ و ناراحت‌کننده است؛ اما این محرومیتی که گریبان جودوی ایران را گرفته بالاخره در سال ۲۰۲۲ به اتمام می‌رسد. مسابقات آسیایی چین اولین آزمایش جدی برای جودوکاران ملی‌پوش است تا هرآنچه در چنته دارند رو کنند و نشان دهند ظرفیت و توانایی‌شان بیشتر از تصورهاست.

در این مدتی که این ورزشکاران از مسابقات دور بوده‌اند خود را کاملا آماده کرده‌اند تا با کسب مقام‌ها و مدال‌های رنگارنگ غیبتشان را جبران کنند.

 


گزارش از علی کریمی

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار