رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی:

بزرگ ترین و فراگیرترین سامانه بارشی در کشور در راه است

ضیائیان گفت: چهارشنبه استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و اردبیل درگیر بارندگی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی، در پاسخ به این سوال که در روز های آینده در کدام استان ها بارندگی خواهیم داشت؟ بیان کرد: اولین سامانه فراگیر اغلب استان های کشور را درگیر می کند.

او ادامه داد: روز چهارشنبه استان های واقع در شمال غرب مانند آذربایجان شرقی و غربی و استان زنجان درگیر بارش هایی خواهند بود و در روز پنجشنبه دایره بارش ها گسترده خواهد شد و استان های اصفهان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و بخش هایی از استان تهران، البرز، قم، قزوین، گیلان و مازندران بارش هایی خواهند داشت؛  روز جمعه هم استان هایی مانند تهران، قم، البرز، اصفهان، چهار محال و بختیاری، مرکزی، کرمان و یزد درگیر بارش های قابل ملاحظه ای خواهند بود.


بیشتر بخوانید


ضیائیان تصریح کرد: در روز شنبه استان‌های تهران، البرز، قم و همچنین غرب استان اصفهان بارش خواهند داشت. سایر نقاط هم شاهد بارش‌های پراکنده خواهند بود و از روز پنجشنبه تا روز شنبه اغلب نقاط کشور تحت تاثیر این سامانه خواهند بود. از روز جمعه با کاهش دما هم همراه خواهد شد، بر این اساس اغلب مناطق کشور بین ۵ تا ۱۰ درجه کاهش دما را تجربه خواهند کرد.

او در رابطه با مدت ماندگاری این سامانه بارشی گفت: این سامانه بارشی تا یکشنبه فعالیت خواهد داشت و از دوشنبه بعد، از کشور خارج می‌شود و کاهش دمایی که روز جمعه داریم به ویژه در شمال شرق کشور زیاد است و در شمال شرق اعداد بیشتری کاهش دما را دارند، ولی مخاطره‌ای که ممکن است وجود داشته باشد، با توجه به کاهش دما در استان‌های اصفهان، مرکزی، گیلان، مازندران و چهارمحال بختیاری حتما در ارتفاعات بارش برف خواهیم داشت. از کوهنوردان خواهش می‌شود به ویژه از تردد در ارتفاعات استان تهران، البرز و رشته کوه البرز خودداری کنند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در رابطه با مخاطرات احتمالی توضیح داد: راهداری‌ها باید آمادگی‌های خودشان را در گردنه‌های برف گیر حفظ کنند. گردنه‌های سردسیر کشور حتما با بارش برف همراه هستند و همچنین شهرداری‌ها به ویژه در استان‌های تهران، البرز، اصفهان و همچنین چهارمحال بختیاری باید آمادگی لازم را برای راه آب‌ها حفظ کنند که مسیر‌های عبور آ ب باز باشد، زیرا مدت زیادی بارش نداشتیم و امکان دارد که این راه‌ها مسدود باشند.

او در رابطه با اخطار‌های داده شده هم گفت: در روز گذشته یک هشدار زرد از سمت سازمان هواشناسی صادر شد و امروز هم یک هشدار نارنجی برای استان‌هایی که مخاطراتشان بیشتر است صادر شده است که ارسال خواهد شد. پاییز جدی را می‌توانیم تجربه کنیم و سرما با این سامانه بارشی وارد کشور خواهد شد.

ضیائیان در آخر تصریح کرد: بارش‌های برف عمدتا در ارتفاعات و مناطق سردسیر مانند استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل می‌توانیم شاهد بارش برف باشیم، اما حاصل این سامانه در ارتفاعات و جاده‌ها و گردنه‌های برف گیر خواهد بود که در استان‌های تهران، البرز و قزوین در گردنه‌هایی که به سمت استان‌های ساحلی دریای خزر می‌روند، خواهد بود. متاسفانه این سامانه بارشی جبران بارش‌های کم را نمی‌کند. بعد از عبور این سامانه بارش خیلی جدی و قوی به مدت ۱۰ روز پیش بینی نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
انشالاه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۳۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
انشاالله
آخرین اخبار