خشکسالی، اشتغال و مهاجرت معضل روستا‌های کاشمر

خشکسالی، مهاجرت و فقدان شغل متناسب با درآمد کافی معضل جدی روستا‌های کاشمر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مردان و زنان روستانشین کاشمری در پیچ و خم‌های مشکلات روستایی همچنان روزگار سپری می‌کنند و  این روز‌ها نبود امکانات، خشکسالی، مهاجرت و فقدان شغل متناسب با درآمد کافی به معضل جدی روستا‌های این منطقه تبدیل شده است و به گفته بخشداران کاشمر شغل ۸۰ درصد روستائیان کشاورزی و دامپروری است که به دلیل نبود آب و گرانی نهاده‌های دامی روز‌های ناخوشی را سپری می‌کنند. وجود مشکلات بسیار ۲ بخش مرکزی و فرح دشت شهرستان کاشمر با ۳۶ روستا و جمعیت ۵۱ هزار نفری موجب شده اکثر جوانان برای کارگری به دیگر شهر‌ها مهاجرت کنند و آن‌هایی هم که مانده‌اند، افراد مسنی هستند که توانی برای رفتن ندارند.

سعید چیتی بخشدار مرکزی کاشمربا اشاره به اینکه  مهمترین مشکل روستائیان گرانی نهاده‌های دامی و کمبود آب بخش کشاورزی است،گفت: به دلیل گرانی نهاده‌های دامی و از سویی خشکسالی‌های سال‌های اخیر دامداری در روستا‌ها صرفه اقتصادی ندارد و  خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی موجب شده کشاورزان در روستا‌ها با مشکلات جدی مواجه شوند و دیگر رونق قبلی را نداشته باشد.

او اقتصاد روستائیان را بر پایه کشاورزی و دامداری دانست و افزود: علیرغم کمبود آبی که با آن مواجه هستیم، اما کشاورزان به سمت کشت‌های جایگزین و گیاهان کم آب طلب نرفته‌اند و همانند سال‌های قبل کشت‌های سنتی خود را ادامه می‌دهند و  این مشکلات موجب شده روستائیان با مهاجرت به دیگر شهر‌ها به کار‌های واسطه‌گری و کارگری روی آورند البته، چون تخصص آن را هم ندارند در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

بخشدار مرکزی کاشمر با اشاره به اینکه حداقل ۳۰ درصد روستائیان به این سمت رفته‌اند و کرونا نیز مشکلات را چند برابر افزایش داده است، ادامه داد: اکنون بخش مرکزی کاشمر با ۲۳ روستا بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد و  ۸۰ درصد معیشت روستائیان را مرتبط با کشاورزی و دامپروری  است.

چیتی بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی در چند سال آینده کشاورزی در روستا‌ها به شدت کم رونق خواهد شد و اگر چه زیرساخت‌هایی مانند آسفالت، برق، تلفن و گاز در روستا‌ها فراهم شده است، اما در حوزه اشتغال روستایی هنوز با وضعیت ایده‌ال فاصله داریم، مشکلات در این خصوص جدی بوده و باید تدابیر لازم اتخاذ شود.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: اگر به اقتصاد روستا‌ها صدمه وارد شود در دراز مدت شاهد مهاجرت‌های بسیاری به حاشیه شهر‌ها خواهیم بود، در حال حاضر بیشتر مهاجرت‌ها مربوط به جوانان است و وقتی به اندازه کافی نتوانیم در روستا‌ها شغل ایجاد کنیم موجب می‌شود جوانانی که می‌خواهند برای آینده خود تصمیم‌گیری کنند به شهر‌هایی از جمله یزد، تهران و مشهد مهاجرت کند تا ضمن داشتن شغل مناسب درآمد خوبی نیز داشته باشند.

بخشدار مرکزی کاشمر تاکید کرد: اگر چه در گذشته جوانان از طریق کشاورزی و دامداری نیاز خود را تامین می‌کردند، اما اکنون، چون شرایط در روستا‌ها مهیا نیست اقدام به مهاجرت می‌کنند، از سویی سلایق هم تغییر کرده و جوانان حاضر به انجام کار‌هایی مانند دامداری و کشاورزی در روستا‌ها نیستند و برخی روستا‌ها مانند گندم‌بر، تل‌آباد و اسحاق‌آباد به خاطر محرومیت بسیار مهاجر فرست هستند، از سویی به خاطر عدم توان معیشتی روستائیان جمعیت در برخی روستا‌ها کاهش جدی داشته است.

چیتی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی موجب شده در هر روستا بین ۱۰ تا ۱۵ نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشند، قطعا اقتصاد با اشتغال رابطه مستقیمی دارد اگر شغل و وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشیم خانواده از رفاه خوبی برخوردار خواهد بود و با توجه به سرشماری‌های مختلف آن گونه که باید در بخش مرکزی افزایش جمعیت نداریم که آن هم مرتبط با مشکلات معیشتی و اقتصاد نامطلوب خانواده است. برخلاف گذشته که هر خانواده روستایی پنج تا شش فرزند داشت، اما اکنون این تعداد به یک یا دو فرزند در هر خانواده کاهش یافته است.

او منشا مشکلات را غفلت از اقتصاد روستا‌ها دانست و افزود: اگر چه بعد از کشاورزی و دامپروری روستائیان به قالیبافی مشغول بودند، اما همان هم به دلیل گرانی مواد اولیه و نبود خریدار مشکل و معضلاتی را به وجود آورده به طوری که کمتر روستایی می‌تواند برای اقتصاد خود برنامه‌ریزی داشته باشد.

اشتغال جوانان روستایی مشکل جدی

نظری زاده بخشدار بخش فرح‌دشت کاشمر هم عدم استقرار ادارات خدمات‎رسان، نامناسب بودن راه‌های روستایی و فرسوده بودن شبکه آبرسانی را از جمله مشکلات روستائیان این بخش دانست و گفت: بخش فرح‌دشت با ۱۳ روستا، ۱۶ هزار نفر جمعیت و ۶۰۰۰ خانوار شغل ۷۰ تا ۸۰ درصدشان کشاورزی و دامپروری است.

او با اشاره به اینکه بخش‌فرح‌دشت ۱۰ روستای دارای دهیاری و سه روستای فاقد دهیاری دارد، افزود: اقتصاد قالب روستائیان کشاورزی و دامپروری است و به رغم اینکه بخش فرح‎دشت از سال ۹۸ تأسیس شد، اما زیرساخت‌های جاده‌های روستایی آن گونه که باید فراهم نیست، هر چند اقداماتی تاکنون انجام شده، اما به دلیل کمبود اعتبار زمان‌بر خواهد بود.

بخشدار بخش فرح‌دشت ادامه داد: علیرغم اینکه همزمان با تأسیس بخش فرح‌دشت ادارات خدماتی نیز باید فعالیت خود را آغاز می‌کردند، اما تاکنون این مهم انجام نشده و روستائیان برای انجام کار‌های اداری باید به شهر کاشمر بروند.

نظری زاده با بیان اینکه به زودی کلنگ احداث کلانتری بخش فرح‌دشت به زمین خواهد خورد، بیان کرد: بر اساس آنچه اعلام شده راه‌اندازی سایر ادارات و یا نمایندگی‌های آن‌ها مانند آب، برق و گاز منوط به ارتقاء مرکز بخش به شهر است.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش فرح‌دشت جدید تأسیس شده اعتبارات ابلاغ شده به خصوص در حوزه کشاورزی و راه‌های روستایی جوابگوی نیاز نیست و انتظار بیشتری داریم، تا کنون انتظار ما برآورده نشده است و در راستای رفع مشکل اشتغال  جوانان روستایی برخی دوره‌های آموزشی برای فراوری محصولات باغی، لبنی و کشاورزی و صنایع دستی برگزار شده و تا حدی مثمر ثمر بوده است.



انتهای پیام//س.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.