عدم تاثیر استفاده خودسرانه دارو و ویتامین در پیشگیری از کرونا

مصرف خودسرانه داور و ویتامین‌ها نقشی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد و عوارض مختلفی نیز به دنبال دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،حسین‌بیگلری دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:مصرف بیش از اندازه نیاز به دارو، تقاطع یک دارو با سایر دارو‌ها و یا مصرف دارو‌های تاریخ مصرف گذشته می‌تواند سبب مسمومیت دارویی در افراد مختلف شود که این مسئله در کودکان به علت عدم آشنایی با دارو‌ها و در سالمندان به دلیل مصرف بیش از اندازه دارو‌ها بیشتر از سایرین است.

او با اشاره به شرایط نگه داری دارو‌های مختلف، افزود: شیوه نگه داری دارو‌های مختلف گوناگون است و تعدادی از دارو‌ها باید در یخچال و تعدادی دیگر نیز باید در محیط‌های گرم نگه داری شوند که این موارد باید توسط مصرف کننده رعایت شود.

دبیر کار گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: با شیوع کرونا بسیاری از افراد برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا اقدام به مصرف خودسرانه دارو‌ها مانند قرص‌های سرما خوردگی، ویتامین‌ها و آنتی بیوتیک‌ها می‌کنند که این مورد نیز عوارض مختلفی برای افراد دارد و حتی مصرف بعضی دارو‌ها برای افرادی مانند زنان باردار و مادران شیرده ممنوع است.

بیگلری با اشاره به مصرف خودسرانه دارو در بسیاری از افراد، بیان داشت: یکی از فرهنگ‌های غلط در جامعه ذخیره و مصرف خودسرانه دارو‌ها در خانواده است که می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.

او اظهار داشت: افراد بسیاری اعتقاد دارند که مصرف ویتامین‌ها می‌تواند باعث افزایش ایمنی بدن در مقابل کرونا شود که مصرف قرص‌های ویتامین دی و آ نمونه آن است درحالیکه تاکنون این مطالب به اثبات دقیق علمی نرسیده است و مصرف خود سرانه آن می‌تواند سبب سرگیجه، تهوع، زخم معده در افراد شود.

دبیر کار گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: قرص ویتامین دی باید ماهانه یکبار و در صورت نیاز بیشتر یا انجام آزمایش و نظر پزشک مصرف شود و مصرف بیش از اندازه سبب تشکیل سنگ کلیه در افراد خواهد شد.

بیگلری اظهار داشت: همچنین مصرف آنتی بیوتیک‌ها در برابر کرونا تأثیری نداشته و در بیماری‌های عفونی تأثیر گذار بوده و مصرف دارو‌هایی مانند دگزامتازون سبب زخم معده، افزایش فشار خون و بیماری‌های قارچی و ابتلاء در دراز مدت به دیابت خواهد شد.

او با اشاره به مصرف شربت‌هایی برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا، گفت: پیشگیری از ابتلاء به کرونا با تغذیه مناسب، استراحت کافی و رعایت دستورالعمل‌های ممکن خواهد بود و مصرف شربت‌های این چنینی بدون تجویز پزشک سبب حساسیت و اگزما در افراد می‌شود.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.