هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

توپ برجام در زمین طرف مقابل است/ مذاکرات فرسایشی نتیجه ای ندارد

کارشناس مسائل بین الملل درباره شرایط و نحوه پیشروی مذاکرات برجامی در دولت سیزدهم توضیحاتی ارائه داد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط و نحوه پیشروی مذاکرات در دولت سیزدهم توضیح داد: حسن نیت و اراده بازگشت به برجام در دولت سیزدهم وجود دارد و قصد دارد هرچه سریع‌تر به برجام بازگردد و ادامه مذاکرات را از سر بگیرد. در دور قبل مذاکرات ۶ دور گفت‌وگو با ۴ به علاوه ۱ انجام شده که خروجی قابل قبولی را نداشته است.

وی ادامه داد: اکنون توپ برجام در زمین کشور‌های اروپایی است و آلمان، انگلیس و فرانسه باید ثابت کنند که مذاکرات را صرفا برای مذاکره می خواهند یا قصد دارند به یک خروجی قابل قبولی دست پیدا کنند. تجربه نشان داده است این ۳ کشور در اکثر مواقع قصد وقت کشی را دارند تا هیچ امتیازی را به ایران ندهند، البته ایران نیز به دنبال این است تا مذاکرات در فرایند زمانی مشخص به سرانجام برسد و بعد از آن نیز تمام تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو شود که چنین رویکردی در طرف‌های مقابل دیده نمی‌شود.

وی افزود: طرف‌های مقابل باید بدانند این آخرین فرصتی خواهد بود که جمهوری اسلامی در این مقوله به آنان می دهد و ۳ کشور اروپایی به علاوه چین، روسیه و البته آمریکا که به برجام بازمی گردد باید حسن نیت خود را برای ایران ثابت کرده و بعد از مذاکرات به جمع‌بندی خاصی جهت رقع تمامی تحریم‌ها برسند، در غیر این صورت مذاکرات جز هدر دادن وقت و وقت کشی هیچ منفعتی را عاید ایران نخواهد کرد و همه در این مسئله متضرر می‌شوند، چرا که ایرا یک رویکرد متفاوت را برای خود اتخاذ کرده و آن مذاکره طی جدول زمانی مشخص است که نتیجه آن هم باید لغو تمامی تحریم‌ها باشد و طولانی شدن مذاکرات خروجی و نتیجه مثبتی را برای هیچ یک از طرفین نخواهد داشت.

هانی زاده درباره مدت مذاکرات نیز گفت: طبق گفته مقامات وزارت امورخارجه، به زودی مذاکرات آغاز می‌شود و به زعم بنده مدت مذاکره برای به نتیجه رسیدن باید یک ماه باشد که در غیر این صورت طولانی‌تر شدن مذاکرات همان دنبال کردن رویه دولت گذشت است که هیچ سودی را برای ما به ارمغان نمی‌آورد و یک روش شکست خورده است، پس باید یک مدت مشخصی از همین ابتدا مد نظر قرارگیرد و بعد از آن نیز تمامی تحریم‌ها لغو شود در غیر این صورت نشست و برخاست بیهوده هیچ نتیجه‌ای را برای هیچ کدام از طرفین نخواهد داشت.

وی درباره نقش روسیه و چین نیز بیان کرد: کشور‌های روسیه و چین خواهان بازگشت سریع ایران به میز مذاکره بودند و در نتیجه مسئول هستند؛ سفر آقای علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به مسکو و دیگر کشورهای اروپایی صرفا برای پیگیری و هماهنگی‌های اولیه برای بازگشت به میز مذاکره است و ایران حسن نیت خود را ثابت کرده و حالا توپ در زمین طرف‌های مقابل است.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره درخواست آزادسازی اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا نیز گفت: صحبت آقای امیرعبداللهیان در خصوص درخواست آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران توسط آمریکا جهت اثبات حسن نیت طرف آمریکایی صحبتی منطقی، قانونی و معمول در عرف بین‌الملل است و این عدم تمکین آمریکا پیامی جز عدم حس نیت آن‌ها را صادر نمی کند. آمریکا ۱۰ میلیارد دلار حقوق ملت ایران را بلوکه کرده و با این اموال بلوکه شده تجارت می کند، بنابر این اولین اقدام آمریکا باید پرداخت این ۱۰ میلیارد دلار باشد؛ آمریکا با پرداخت این  ۱۰ میلیارد دلار متضرر نمی‌شود، چرا که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید آمریکا آنقدر اهرم فشار دارد که این ۱۰ میلیارد دلار را بی اثر کند و خودشان هم ادعا می‌کنند گزینه نظامی، تحریم و جریان سازی را روی میز دارد.

وی افزود: پس آمریکا باید برای نشان دادن حسن نیت خود به ایران نشان دهد واقعا قصد دارد به نقطه مثبتی در قبال ایران دست پیدا کند و در غیر این صورت آمریکایی‌ها باز به زیر میز مذاکره خواهند زد و مذاکرات بدون نتیجه می‌ماند. اینکه آمریکا از یک طرف ادعای بازگشت به برجام را دارد و دوباره تحریم‌هایی را علیه ایران وضع می‌کند یک تناقض محض است و آمریکایی‌ها بازی کثیفی را آغاز کرده اند.

هانی زاده درباره قصد آمریکا و اروپا از مذاکرات برجامی بیان کرد: به نظر می رسد آمریکایی‌ها و کشور‌های اروپایی قصد اخذ امتیاز بیش‌تر از ایران را دارند و در این راه از تحریم‌های اقتصادی نیز استفاده می کنند. در مجموع من به دورنمای مذاکرات خوشبین نیستم، مگر آنکه کشور‌های اروپایی و آمریکا به این نتیجه برسند که باید با احترام و بدن ابزار‌های تحرمی با ملت ایران رفتار کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار