سایه روشن یک طرح فرهنگی ملی؛

کاشان از پس پایتختی نهج البلاغه برآمده است؟

در حالی دبیرخانه پایتختی نهج البلاغه در کاشان از اجرای برنامه‌های متنوع خبر می‌دهد که برخی کارشناسان معتقدند این طرح هنوز حتی از لحاظ رسانه‌ای فراگیر نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  نام کاشان همواره با علم و ادب و هنر همراه بود. شهری که به داشتن فقها و علمایی همچون نراقیین، ملا حبیب الله و ملا فتح الله شریف کاشانی، ملا محسن فیض کاشانی، قطب راوندی و غیاث‌الدّین جمشید کاشانی به خود می‌نازد و با هنرمندانی همچون کمال الملک، سهراب سپهری و سپیده کاشانی ظرافت طبع مردمانش را به رخ می‌کشد.

کاشان دیار علامه قطب راوندی و سید ابوالرضا راوندی هم هست، نخستین شارحان نهج البلاغه، جمال الدین محمد بن حسین بن قریب کاشانی نخستین حافظ نهج‌البلاغه و معاصر سید رضی مولف نهج‌البلاغه بوده که توانسته این کتاب گرانسنگ را از حفظ کتابت کند و آیت الله آشیخ احمدی کاشانی، نگارنده نخستین معجم نهج‌البلاغه.

کاشان اکنون افزون بر ۵۰ نفر حافظ نهج‌البلاغه، هزار و ۲۰۰ نفر حافظ بخش‌هایی از این کتاب، ۲۰۰ نفر حافظ کل قرآن کریم و ۱۵ حافظ کل صحیفه سجادیه دارد.

این شهرستان از ۲۱ مهر سال ۱۳۹۹ به مدت ۲ سال به عنوان نخستین پایتخت نهج‌البلاغه کشور معرفی شد. در نیمه دوره پایتختی تلاش کردیم بدانیم در کاشان برای ترویج نهج البلاغه در این یک سال چه کردند؟

گفتمان سازی فرهنگ نهج البلاغه با تدوین ۸۰ طرح

میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و رئیس دبیرخانه دائمی پایتخت نهج‌البلاغه ایران در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تدوین شیوه نامه کلی برای طرح ملی پایتخت نهج‌البلاغه و تعیین تکلیف اهداف و برنامه‌های اجرایی آن گفت: ستاد اجرایی در تهران، شورای هماهنگی در اصفهان و ستادی در کاشان حدود ۸۰ برنامه با ابعاد مختلف به منظور گفتمان سازی ترویج فرهنگ علوی و نهج البلاغه برای مخاطبان عام و خاص جامعه و به طور محسوس و ملموس‌تردر حوزه فرهنگ عمومی تدوین کرده اند.

او با بیان اینکه حدود ۳۵ برنامه دارای اولویت از مجموع ۸۰ برنامه ارسالی برای اجرا نهایی شد افزود: یک طرح اولیه با در نظرگرفتن تمام ویژگی‌ها، ساختار‌های لازم و انتخاب موسسه مجری و حامی برای هر یک از ۳۵ برنامه متناسب با موضوع آن آماده سازی و پیش بینی شده در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی اجرا شود.

 کاشان  پایتخت نهج البلاغه


اجرای طرح ملی خانه‌های نهج البلاغه و میراث پدری

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان اظهار کرد: از مهمترین این طرح ها، طرح ملی خانه‌های نهج البلاغه و مسابقه میراث پدری با محوریت موسسه امیرالمومنین (ع) است که در گستره ملی اجرا می‌شود و برگزاری کنگره بین‌المللی امام علی (ع) و نهج‌البلاغه هم به همت دانشگاه آزاد در حال تدارک است.

نمکی ادامه داد: تجلیل از فعالان و پیشکسوتان نهج‌البلاغه در سطح ملی، تولیدات هنری و رسانه‌ای با مضامین نهج‌البلاغه، تولید و انتشار چهار شماره فصلنامه نهج‌البلاغه در فضای مجازی، ساخت ۱۰ فیلم حرفه‌ای سه دقیقه‌ای بر اساس حکمت‌های نهج البلاغه و مسابقه ملی حفظ کلمات قصار نهج البلاغه از دیگر برنامه‌های شاخص است.

او افزود: جشنواره معرفی برترین پایان نامه سال نهج البلاغه با رویکرد دانشجویی و حوزوی و شب شعر و جشنواره ملی شعر نهج‌البلاغه ازمهم‌ترین برنامه‌های ملی است.

رئیس دبیرخانه دائمی پایتخت نهج‌البلاغه طرح شب‌های نهج البلاغه با مشارکت مساجد را یکی از اقدامات مهم در ترویج آموزه‌های این کتاب دانست و گفت: طرح به دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ارجاع شده تا با ابلاغ آن، امامان جماعات مساجد یک شب درهفته نمازگزاران را با مضامین بلند، تربیتی و آموزنده این کتاب گران سنگ آشنا کنند.

تولید محتوا در گستره استانی و شهرستانی

نمکی گفت: حمایت از برگزاری جشنواره خوشنویسی، تولید فیلم ۴۰ دقیقه‌ای کاشان و نهج‌البلاغه، حمایت از تولیدات هنری و رسانه‌ای با مضامین تربیتی نهج‌البلاغه، برگزاری جشنواره ادبی «من و نهج البلاغه» در حوزه دانش آموزی، نشست‌های تخصصی در واحد‌های دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان و برپایی شب‌های شعر نهج البلاغه در همه شهرستان‌ها بخشی از برنامه‌های پایتختی نهج‌البلاغه درگستره استانی است.

او افزود: برگزاری جشنواره تصویرسازی مضامین نهج البلاغه، میزگرد‌های تخصصی با حضور کارشناسان و استادان، نشست‌های کتابخوان، برگزاری همایش راوندی‌ها و نهج البلاغه‌ها به عنوان اولین شارحان و خادمان حوزه نهج البلاغه و برگزاری رویداد فرهنگی هنری رسانه‌ای بچه‌های غدیر با چاپ کتاب مصور ۴۸۰ حکمت نهج البلاغه از برنامه‌های شهرستانی پایتختی نهج البلاغه بوده است.

نهج البلاغه


برخی دستگاه‌ها به دنبال کارنامه سازی هستند
حجت‌الاسلام مجتبی حسن‌زاده مدیر عامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین کاشان، با اشاره به ۱۷ سال تلاش شبانه روزی خادمان نهج‌البلاغه در این موسسه گفت: موسسه امیرالمومنین (ع) در تحقق رسالت خود که تبلیغ و ترویج هر چه بهتر معارف ناب علوی است کوتاهی نمی‌کند، اما انتظار می‌رفت دستگاه‌های مرتبط و نهاد‌هایی که وظیفه فرهنگ سازی دارند، جدی‌تر به میدان بیایند.

او تاکید کرد:بعد از انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه تلاش کردیم با تقویت اقدامات خود از جمله اجرای طرح ملی خانه‌های نهج‌البلاغه به وظیفه خود عمل کنیم و در این مسیر منتظر حمایت دستگاه‌های دولتی نماندیم.

مدیر عامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین کاشان با انتقاد از کم کاری برخی نهاد‌های مجری طرح‌های پایتختی و واگذاری وظایفشان به خادمان و دغدغه‌مندان بی ادعای نهج‌البلاغه گفت: آن‌ها سعی در پر کردن کارنامه خود داشتند و این موضوع پنهان نخواهد ماند.

حجت‌الاسلام مجتبی حسن‌زاده اظهار کرد: کوتاهی برخی از مسئولان که این کار وظیفه ذاتی آنهاست، پیامد‌های خوبی به همراه نخواهد داشت.

اقدامات کافی و راضی کننده نبوده است

مصطفی عباسی‌مقدم عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان به خبرنگار ما گفت: اجرای این طرح که حدود یک سال از آن می‌گذرد از زوایای مختلف قابل ارزیابی است.

او با اشاره به اینکه به طور قطع اجرای این طرح فرصت بسیار مغتنم فرهنگی برای فعالیت علمی و ترویجی در سایه نهج‌البلاغه است افزود: تلاش‌های مسئولان ارشد شهرستان از جمله امام جمعه باید با همکاری همه جانبه مدیران دستگاه‌های اجرایی به برنامه ریزی دقیق و روشن منجر می‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان با اشاره به تهیه برنامه‌هایی که پیگیری اجرای آن‌ها نیازمند دبیرخانه چابکی بود تصریح کرد:، اما این دبیرخانه هنوز تشکیل نشده است و به نظر می‌رسد که حدود هفت تا هشت مسئول تراز اول و اصلی شهرستان در دستگاه‌های مختلف بایست به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند.

نهاد‌های تخصصی آنطور که باید، پای کار نیامدند

عباسی مقدم گفت: به نظر می‌رسد مدیریت شهری با وجود وعده‌های فراوان، حتی فضای عمومی و بصری شهرستان را متناسب با پایتختی نهج البلاغه آراسته و زیباسازی نکرده است.

او بیان اینکه حتی برای مردم شهر اطلاع رسانی و تبلیغ کافی نشده گفت: به طور طبیعی انتقال منظم اطلاعات برنامه‌ها از دبیرخانه به همه مجامع، ادارات، سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها ضروری بود تا آن‌ها با آگاهی از محتواها، خود نیز تشویق به اجرای برنامه‌ها و مشارکت در آن‌ها شوند.

استاد دانشگاه کاشان اظهار کرد: ضعف اطلاع رسانی و نبود تبلیغات رسانه‌ای مناسب سبب شده دستگاه‌های متولی اهتمام ویژه‌ای به طرح نداشته باشند و حتی نهاد‌های تخصصی مسئول در عرصه فرهنگی از جمله اداره تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش چندان به مباحث علمی ورود نکردند.

عباسی مقدم گفت: فعالیت رسانه‌ای پایتختی نهج البلاغه هم محدود بود و رسانه‌های انگشت شماری در این زمینه وارد عمل شدند در حالی که بدون انحصار گرایی، باید از تمام کارشناسان و نهاد‌های فعال کمک گرفت.

او صحبت‌های خود را اینطور جمع بندی کرد: در مجموع به دلیل علاقه و پیگیری موضوع توسط برخی از شهروندان، شاهد اجرای برنامه‌هایی در زمینه طرح پایتختی بودیم و امیدواریم که در مدت باقی‌مانده شاهد برنامه‌های بیشتر، باشکوه‌تر و موثرتری باشیم.

کاشان به عنوان نخستین دبیرخانه دائمی دوسالانه پایتخت نهج‌البلاغه ایران انتخاب شده است؛ فرصتی که اگر قدر دانسته و از آن برای تحقق اهداف تعیین شده در ترویج این کتاب ارزشمند استفاده شود می‌تواند عنوان پایتختی را برای این شهر باقی بگذارد و گرنه این افتخار و امتیاز سلب می‌شود.

گزارش از حرمت السادات متولی
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.