پادکست تیزبین؛

از سفر وزیر خارجه ترکمنستان به کابل تا تلاش های دوحه برای ایجاد دیدگاه مشترک و مذاکره سازنده با دولت طالبان

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

وزیر خارجه ترکمنستان وارد کابل شد

رشید مرادف، وزیر امور خارجه ترکمنستان در راس یک هیئت بلند رتبه امروز صبح به کابل رسیده است.
از برنامه های رشید مرادف، دیدار و گفتگو با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان است.
هدف این دیدار، بحث روی چگونگی آغاز کار‌ عملی پروژه تاپی عنوان شده است. با این حال گفته میشود با نشست ها و دعوت های پی هم همسایه گان هنوز هم هیچ کشوری حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت نشناخته است.

ثبت ۳۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران در دو ماه گذشته

اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان می‌گوید، در دو ماه گذشته، ۳۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.
در همین حال خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای از مسئولان حکومت می‌خواهند تا برای دسترسی به اطلاعات و حفظ امنیت با خبرنگاران همکاری کنند. این در حالیست که روز گذشته تصویر بردار خبرگذاری صدا و سیما کشور ایران نیز سوی قصد تیر اندازان ناشناس در پایتخت این کشور قرار گرفته بود که از این ترور جان سالم به در برده است. از سوی دیگر طالبان وعده سپرده بود که خبرنگاران در امنیت کامل میتواند به کار شان در داخل کشور ادامه دهند.
وزارت امور داخله طالبان گفته، کسانی را که در برابر خبرنگاران از خشونت کار گرفته‌اند، براساس قانون با آنها برخورد خواهد شد.

حضور دیپلمات های طالبان در سفارت افغانستان در پاکستان

گزارش ها میرساند، با وجود اینکه بیشتر کشورها هنوز حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نمی شناسند، اما دیپلمات های این گروه در سفارتخانه افغانستان در پاکستان شروع به کار کرده اند!
منصور خان سفیر پاکستان در کابل صدور ویزا برای مقامات طالبان را تایید کرد و گفت: "این ویزاها برای تسهیل کار کنسولی و تسهیلات ویزا برای پاکستانی هایی که برای کارهای بشردوستانه از افغانستان بازدید می کنند و کمک به شهروندان افغان در پاکستان صادر شده است!

چین برای تاجیکستان در مرز افغانستان پایگاه نظامی می سازد

مقامات تاجیکستان تایید کرده اند که چین در حال برنامه ریزی برای ساخت یک پایگاه نظامی ۸/۶ میلیون دالری در مرز افغانستان و تاجیکستان در نزدیکی واخان در ولایت بدخشان است که تنها پرسونل نظامی تاجیکستان در آن مستقر خواهند شد!
امامعلی رحمان نیز از چین خواسته است که تعداد پایگاه های خود را در این مرز افزایش دهد. با این وجود گفته میشود چین از زمانی که طالبان به قدرت رسیدند روابط بسیار دوستانه ای داشته و روابط نزدیک خود را با طالبان حفظ کرده است.

وزیر خارجه قطر: نمی‌توان مردم افغانستان را به دلیل حضور طالبان در قدرت مجازات کرد

‏دوحه تلاش می‌کند تا یک دیدگاه مشترک در جامعه جهانی برای مشارکت در گفتگو و مذاکره سازنده با دولت طالبان ایجاد کند.
محمدبن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر با بیان اینکه منزوی کردن افغانستان راه حل نیست، گفت نمی‌توان مردم افغانستان را به دلیل حضور طالبان در قدرت مجازات کرد. این در حالیست که طالبان چندی قبل نیز به میزبانی قطر به دوحه سفر کرده بود. و این کشور میزبان نشست های قبل و بعد از سقوط دولت افغانستان بوده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.