تکذیب فشار سیاسی روسیه بر مولداوی در بخش انرژی

روسیه اعمال هر گونه فشار سیاسی بر مولداوی را در بخش انرژی انکار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد مذاکرات جاری میان شرکت گازپروم و دولت مولداوی ماهیت صرفا تجاری دارد و مسکو در این قضیه هیچ فشار سیاسی به کیشینوف وارد نمی‌کند.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه خاطر نشان ساخت هر گونه تماس و مذاکره‌ای که میان گازپروم و مولداوی صورت می‌گیرد، صرفا تجاری است و مسکو از این مذاکرات استفاده سیاسی نمی‌کند.

کشور کوچک مولداوی که با ۲.۶ میلیون نفر جمعیت بین رومانی و اوکراین واقع شده است، از دیرباز گاز مورد نیاز خود را از روسیه و از طریق منطقه ترانس نیستریا (طرفدار روسیه) که خواهان استقلال است و همچنین از طریق خاک اوکراین تامین می‌کرد. اما از زمانی که شرکت بزرگ روسی گازپروم قیمت گاز صادراتی به مولداوی را حدود ۴۳ درصد در ماه اکتبر افزایش داد، شرایط برای مولداوی پیچیده شد. مولداوی که یکی از فقیرترین کشور‌های اروپایی است، این اقدام گازپروم را غیر موجه و غیر واقع گرایانه می‌داند.

دولت مولداوی نیز هفته گذشته در واکنش به این شرایط، تا بیستم نوامبر را وضعیت اضطراری انرژی اعلام کرد تا بتواند از لهستان گاز بخرد.

آندری اسپینو معاون نخست وزیر مولداوی روز چهارشنبه به سنت پترزبورگ رفت تا با الکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم درباره انعقاد یک قرارداد طولانی مدت خرید گاز روسیه گفتگو کند.

پیش از آغاز این مذاکرات، اسپینو تاکید کرد کشورش انتظار دارد که مسکو قیمت پیشنهادی خود به کیشینوف را اصلاح کند.
دمیتری پسکوف نیز تاکید کرد تقاضای گاز، پیشنهاد خرید گاز، پیشنهاد تخفیف قیمت گاز و همچنین انباشته شدن بدهی‌های مولداوی از مهمترین مسایلی است که در این گفتگو‌ها بررسی خواهد شد.

مولداوی از جمهوری‌های شوروی سابق است که در سال ۱۹۹۱ به استقلال دست یافت؛ اما این کشور به دو جناح طرفدار مسکو و طرفدار اتحادیه اروپا تقسیم شده است.

منتقدان کرملین می‌گویند مسکو پس از انتخاب «مائیا ساندو» سیاستمدار طرفدار اروپا به عنوان رئیس‌جمهور مولداوی در سال ۲۰۲۰ تعرفه‌های گاز صادراتی خود به مولداوی را افزایش داد تا به این ترتیب این کشور را مجازات کند؛ اما مسکو نیز مولداوی را به تاخیر‌های پیاپی در پرداخت بهای گاز متهم و به این کشور گفته است که در صورت عدم امضای قرارداد جدید، صادرات گاز به مولداوی را متوقف خواهد کرد.

کمبود گاز در مولداوی در شرایطی اتفاق افتاده که قیمت گاز در اروپا افزایش یافته است و برخی کشور‌های اروپایی مسکو را تا اندازه‌ای مقصر این شرایط می‌دانند و معتقدند که مسکو با خودداری از ارسال گاز بیشتر به اروپا تلاش می‌کند کشور‌های اروپایی را تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار