داشتن فرزند چه تاثیراتی می‌تواند در زندگی مشترک داشته باشد؟

میل به فرزندآوری در میان خانواده‌ها به‌ شدت کاهش‌یافته و حتی می‌توان گفت بسیاری از زوجین در مسیری قرارگرفته‌اند که به وضعیت زندگی بدون فرزند فکر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  وقتی زوجی زندگی بدون فرزند را انتخاب می‌کنند معمولا اطرافیان به آن‌ها می‌گویند از این تصمیم پشیمان می‌شوید. زندگی بدون فرزند کسل کننده و یکنواخت است. برخی بر این معتقد هستند که بچه، زندگی را از یکنواختی و کسالت در می‌آورد.

بچه دار شدن و بزرگ کردن او، به خصوص در سال‌های اول زندگی، مسئولیت‌هایی مانند شب بیدار ماندن، مراقبت دائم از بچه، غذا دادن و پوشک عوض کردن و خیلی کار‌های دیگر را دارد. برخی از زن و شوهر‌ها ترجیح می‌دهند به جای انجام این کار‌ها انرژی و زمانش را صرف خودشان کنند و مثلا در کارشان پیشرفت کنند، بدون دغدغه به مسافرت بروند و تفریحات خود را دنبال کنند.

از چندین زوجی که ازدواج کرده اند که برخی دارای فرزند هستند و برخی هم بدون فرزند، پرسیدم داشتن فرزند در زندگی چه اثراتی را به جا می‌گذارد؟

خانمی گفت: حدود ۶ سال از زندگی مشترکمان می‌گذرد و فرزند نداریم. یک مدتی اصلا به فکر بچه نبودیم و بعد‌ها که فرزند خواستیم نشد.

آقایی گفت: داشتن فرزند در زندگی خیلی خوب است مثل این می‌ماند که شما یک باغی داشته باشید و بعد درخت بکارید و میوه دهد و این باعث می‌شود کلی لذت ببرید. داشتن فرزند هم لذت بخش است.

خانم دیگری گفت: حدود ۷ سال از زندگی مشترکمان می‌گذرد و فرزندی نداریم. خودمان خواستیم که فرزندی نداشته باشیم. راستش با شرایط جدید و تغییر سبک زندگی من و همسرم دوست نداشتیم که بچه دار شویم و الان از تصمیم مان پشیمان نیستیم.

آقای دیگری گفت: نداشتن فرزند تاثیرات منفی در زندگی مشترک می‌گذارد. درسته زندگی بدون فرزند فرصت‌های بیشتری به فرد می‌دهد، ولی بعد از سالیان سال فرد احساس پوچی و تنهایی می‌کند و دوست دارد زندگی رنگ و بوی خاصی بگیرد.

خانم دیگری گفت: من و همسرم با گذشت یازده سال از زندگی مشترک، خدا بهمون بچه نداده است. بچه باعث زیباتر شدن زندگی می‌شود. زندگی پر از شور و نشاط می‌شود. من و همسرم تصمیم گرفتیم که یه بچه از بهزیستی بگیریم که حدود دو سال است که سارا شده عزیز و جون من و همسرم. ما به شدت از این کاری که کردیم خوشحالیم. این دوسال برکت و نشاط خانه ما زیادتر شده است.

حمیرا آزاد منش روانشناس و استاد دانشگاه درباره تاثیرات فرزند در زندگی مشترک گفت: فرزندآوری یک مسئله مهمی است. والدین، برای فرزند داشتن باید شور و شوق داشته باشند. فرزند دار شدن پدیده‌ای است که زندگی معنا دار را می‌تواند معنادارتر کند.

وی بیان کرد: ما در زندگی اگر قرار است که شور و شوق و معنایی به زندگی دهیم باید سه چیز را داشته باشیم. اولین مورد، چیزی برای خلق کردن داشته باشیم. وقتی فرزندآوری اتفاق میفتد در واقع یک موجودی را از وجودمان خلق کرده ایم و این می‌تواند امیدی به زندگیمان دهد.

میل به فرزندآوری در میان خانواده‌ها به‌شدت کاهش‌یافته و حتی می‌توان گفت بسیاری از زوجین در مسیری قرارگرفته‌اند که به وضعیت زندگی بدون فرزند فکر می‌کنند.

این روانشناس تصریح کرد: مورد بعدی، یک چیزی برای دوست داشتن باید وجود داشته باشد. این عامل سبب معنادار کردن زندگی می‌شود؛ و ما باید بتوانیم مصائب زندگی را با متانت و صبوری تحمل کنیم و رنج را به جان خود بخریم. فرزند دار شدن هم در عین زیبایی‌هایی که دارد و معانی و شور و شوقی که به زندگی می‌دهد ممکن است در مقاطع مختلف مشکلاتی را هم به وجود آورد. ممکن است در سنین نوجوانی بحران هویت داشته باشد و وحدت شخصیت نداشته باشد و دچار یکسری مشکلات شود.

آزاد منش ادامه داد: خیلی از زوجین قبل از ازدواج شرطشان این است که فرزند دار نشوند. این مسئله ممکن است به علت ترس باشد. ترس از اینکه والدین نتوانند موجودی را تربیت کنند که بتواند برای زندگی و جامعه مفید باشد. این گونه افراد ممکن است خودشان در کودکی مورد توجه قرار نگرفته بودند و اعتماد به نفسشان در رابطه‌ها پایین بوده است.

وی مطرح کرد: گاهی اوقات والدین در بین فرزندان، آن فرزندی که از همه بیشتر مسئولیت پذیر‌تر است را انتخاب می‌کنند و از اول او را تبدیل به یک والد می‌کنند. کودک والد، کودکی است که پدر و مادر به او اجازه کودکی کردن را نمی‌دهند و در واقع کودکی است که تحت تاثیر آموزه‌های والد قرار می‌گیرد و اصلا مهمترین کار کودک والد این است که نقش مراقبت کننده را دارد.

وی افزود: این کودک به یک مقداری احساسات سرکوب شده و زندگی نزیسته دارد. این کودک زمانی که بزرگسال می‌شود احساس ترس در او شکل می‌گیرد و احساس افسردگی می‌کند و دوست ندارد که فرزند دار شود.

آزاد منش ادامه داد: یکی از علت‌هایی که زوجین برای فرزند دار نشدن می‌دانند، مسائل اقتصادی است. زیرا باید نیاز‌های آن‌ها را برآورده کنند. ولی مسئله ایی که مهم است، مسئله‌ی والد گری است. یعنی فردی که می‌خواهد فرزند دار شود باید یکسری توانایی‌ها و مهارت‌هایی داشته باشد. البته نگاه کمال گرا زوجین هم باعث فرند دار نشدن آن‌ها نیز می‌شود. به این معنا که معیار‌های عملکرد درونی سختگیرانه برای خودشان در نظر دارند و به این نگاه می‌کنند که باید یک پدر و مادر کاملی باشند.

بیشتر زندگی‌های مشترک، پس از یکی دو سال، دچار تکرار و رکود می‌شود. برخی به این ریتم تکراری، با وجود و حضور یک یا چند بچه هیجان می‌بخشند.

یک تحقیق گسترده در دانشگاه فلوریدا این باور عمومی که نداشتن فرزند به تنهایی یا افسردگی در سنین پیری می‌انجامد را مردود شمرده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که خوشی و سلامت روحی در والدین یا افراد بدون فرزند به یک اندازه است.


بیشتر بخوانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
داشتن فرزند چه تاثیراتی می‌تواند در زندگی مشترک داشته باشد؟ تاثیر آن درگاهی برای خرج بیشتر در زندگی و چشم پوشی از تفریحات و محدودیت در مخارج می باشد
چرا باید جوانان فرزند بدنیا بیاورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
کریستسانو رونالدو الان چهارتا بچه داره. دو تا دیگه هم دارن به دنیا میان یعنی میشن شیش تا.
طرف اونقدر پول داره که همه شون زندگیشون تامینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
یه بنده خدا یا بیکاره یا نیاز به روان شناس داره یا سرگرمی های مریض زیاد داره.لطفا بهش کمک کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
اره تویی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
اره خودتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
خودتو گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
اره مریضی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
اره خیلی بیکاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
اره خیلی مریضی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بچه کیلو چند؟ برو 4 تا هویج بگیر با 5 تا تخم مرغ میشه 100 تومن، از صبح تا شب هم می دوی میشه 100 تومن دخل به خرج نمی خوره، خرج هم به دخل نمی خوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
درسته
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۰:۰۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
سلام. ازدواج و فرزندآوری از تکالیف رشد است و به آن توصیه شده‌است. فرزند زندگی را شیرین‌تر می‌کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
برو جمعش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
جمع کن بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۰ آبان ۱۴۰۰
درصورت داشتن پول کار شغل ثابت مسکن زمین اره وگرنه بچه رو ول کن تروخدا میشه بلاتو زندگیت!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
سلام و عرض ادب.
مشکل اصلی که جوان های جامعه با ازدواج و فرزند اوردن نمی نونن کنار بیان اینکه 1)مشلات اقتصادی 2)سرنوشت بچه 3)ترس از اینکه نتونن خانواده رو پشتیبانی و درواقع ساپورت کنن.وگرنه اون افرادی که میگن خیلی ببخشید مگه ابلهیم که ازدواج کنم چه برسه به بچه اوردن؛من مطمئنم اگه شرایط خوب بشه همون ادم 2 تا 2 تا بچه میاره و همین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
برو جمعش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
همتون بچه اید
خیلیا ازدواج کردن دوست هم دارند بچه داشته باشند
باور کنید نمیشه
تو خرج خودمون دونفری موندیم
لطفا کاری کنید در رابطه با معیشت همه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بیا برو جمعش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بیا پایین بچه
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۹:۰۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
هیچ شادی نشاطی هم نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بله قبول دارم همونطوری که شما برای پدر و مادرت بدبختی آوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
دقیقا خوئت که مایه عذاب خانوادت شدی!
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۸:۰۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
یه بار رفتم خواستگاری ، انتظارات بسیار بالایی داشتن ، تهش برگشتن گفتن مگه زندگی راز بقاست. تازه این شخص ادعای مذهبی بودنشون گوش فلک رو کر کرده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
مذهبی ها اتفاقا از همه بدتر و سختر میگیرن !! میگه حق زنه و شرع معین کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بیاد به این دنیا که فحش بده به من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
داشتن فرزند و نداشتن پول و امنیت شغلی چه بلایی سر ما می آورد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بچه آوردن یعنی این که بعد از 25سال زجر کشیدن یه جوان 25ساله بمونه رو دستت که سه نفریتون عذاب بکشید.سه نفر بی خانه بی پول،بی آینده دربدر.نه پولی برای دانشگاه نه پولی برای رهن خانه نه پولی برای خرید وسایل که حقته در این دنیای دیجیتال که همه گوشی ولپ تاپ و ماشین نیاز دارند.بچه یعنی بزور تا دیپلم برسونیش.بعد بشینی قانعش کنی دانشگاه همه چیز نیست چون دانشگاه پولی شده.بشینی قانعش کنی فکر خانه دار شدن را از سرمان بیرون کنیم چون هزینه اش بالاست حتی نمیشه در سایت بنیاد مسکن ثبت نام کرد چون پول باید داشته باشی از کجا برای استارت چهل میلیون تهیه کنیم.بچه یعنی بنشینی قانعش کنی قید ازدواج را بزن چون هزینه داره.بچه داری یعنی بعد از سالها دوندگی نتونی پول رهن سه نفر یک خواب تهیه کنی.بچه داری یعنی حسرت بدل شدن سه نفر که با حقوق کارگری به هیچ جایی نرسیدن جز به خون دل خوردن .بچه داری یعنی بزودی یک جوان میماند با پدر و مادری پیر روی دستش که آینه دقش شدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
یک گام به انقراض نسل نزدیک شدیم بعد ما به اسم دایناایرا شناخته می شویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
همه چی پول نیس،برادر نامردی دارم کارمند هس،که تا الان که هیجده ساله ازدواج کرده نه به زنش نفقه داره ونه به یه دونه دخترش رسیدگی کرده وفقط خرج بخورونمیر غذاذرو بهشون میده وپرخاشگره،عوضش تیغ زن هس زنشو تیغ میزنه از نظر مالی ،آخه پدر من واسمون میراث خاصی واسمون نذاشته و برادرم هم عقده ای هس ولی پدر زن برادرم میراث گذاشته و زن برادرم هم کارمند هس و برادرم حقوق کارمندیمو ازش میگیره ،اون زنی فهیم و خوبی هس و داره برادر بی خدا ی منو تحمل میکنه تازگی مادرم ،برادرمو عاق والدین کرده به خاطر اذیتایی که به زن برادر خوبم میکنه و اینکه برادرم رو مادرم دس بلند کرده ،اما برادرم حالیش نیس،مادرم میگه هم این دنیا و هم اون دنیای برادرم جهنمه وچون مادرشو و زنشو اذیت میکنه ومیگه چوب خدا صدانداره ،یهو از جایی که فکرشو نمیکنه چوپ کاراشو میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
جالبه که همون پولدارا بچه نمیخوان. ربطی به فقر نداره. به طرز فکرا برمیگرده و غرب زدگی اونم از نوع منوتو و بی بی سی نه غرب واقعی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بیا پایین بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
خداوند می فرماید من روزی دهنده فرزند شما و خود شما هستم.
پس بدونید اگه خدا بخواد روزی شما رو هم قطع کنه به آب خوردن قطع می کنه...با این کرونا من یکی فهمیدم تا مرگ سر سوزن فاصله ندارم برا همین دیگه ولع و حرص رفاهیات برام مسخرست. رفاهیات خوبه اما به اندازه
بچه دار شدن یه جور عشق واقعیه . و می گن گر دل شیر نداری سفر عشق مرو . اما واقعا ارزشش رو داره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
تا به چی بگی روزی
این زندگیه ما داریم .!! نه مسافرتی نه لباس مناسبی میتونی تهیه کنی ! قیمت کاپشن رو داری چقد شده ! کاپشن زیر 1/5 میلیون نیست . مردم به اسم همین دین بزرگترین ضربه ها رو خوردن ! یا مسئولین ما دین نمیشناسن یا اگه دین اسلام اینه که همه تو فقر و بدبختی و زجر باشن پس چه فایده داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بیا پایین بچه چرت و پرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بیا پایین بچه سخنرانی نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بیا پایین بچه داستان تعریف نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
پول حلال مشکلللللللللللللللللللللللللات وسلام ختم کلام بچه اینده میخوادکارمیخوادخونه میخوادشغل میخواد اگه کسی پول داشته باشه وبدونه بچش اینده داره بیاره وگرنه بچش میره معتادوبزهکارمیشه یا افسردگی واقدام ب خودکشی و...
Finland
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
پول و درآمد کافی باشه من حاظرم ازدواج کنم یه خونه ویلایی بزرگ بخرم ۸ تا هم فرزند بیارم بله پول باشه زندگی با همسر و فرزندان خیلی شیرینه حساب کردم ۲۰۰ میلیارد میخواد تا ۸ تا فرزند بیاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
ازدواج اری. فرزنداوری نه
تا زمانیکه هوا پاکی برای تنفس، غذای سالمی برای خوردن، زیست بوم
مناسب و خدمات درمانی و اجتماعی مناسب زندگی ایجاد نشه، فرزند اوری خیانت به مردم و کشورهـ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
با این استاندارد ها تا چند وقت ده پردمی نمی مونه که بهش خیانت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بچه خوبه ولی تو این کشور آینده ای برای فرزندان متصور نیست به جز کسانی که دغدغه مالی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
برید اون آدم هایی که پول بچه های رو بالا کشیدن محاکمه کنید بعد بگید بچه گرانی گرانی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
این آشی بود که مسئولین پختن و بهم زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
هیچ انسان عاقلی نمی یاد مجردی رو به متاهلی ترجیح بده و یا کم فرزندی و بی فرزندی رو به یه خانواده پر جمعیت شاد. مشکل از جبر زمانه اس.که خیلیا به خاطر مشکلات متعدد و از همه مهمتر مشکلات اقتصادی مجبورن به ازدواج فکر نکنن و اگه ازدواج کردن به هیچ وجه سمت فرزندآوری نرن. حالا حتما این وسط یه عده ای هستن که علیرغم وضع مالی خوب نمیخوان ازدواج کنن و یا بچه زیادی داشته باشن ولی این قشر شامل افرادی خیلی کمی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به زن گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
چرا اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من به زندگی مجردی فکر میکنم
حالا شما فکر بچه اید
خیلی ها مثل من هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
منم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
منم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
تلاش کن نباشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
در ایران ازدواج کنی دو نفری با فقر زندگی میکنیم اگر بچه دار بشیم سه نفری در فقر زندگی میکنیم فاصله طبقاتی فقر بخاطر فساد سیستماتیک و نبود رابطه با دیگر کشورها مردم را به فقر فراگیر دچار کرده همه باید در رفاه باشند شما برای هشتاد میلیون نفر مسکن تهیه کنید خودتون میاین مسکن رو گرونتر میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به ازدواج کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به بچه دار شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به بچه آوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به بچه مچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به ازدواج !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به فرزند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به بچه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به سس ماس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به بچه
چون بچه عذاب میکشه و پدر و مادر
از نبود پوشک و شیر و....
خدایی چرا خودتون نسخه فقط برا مردم می پیچید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
این اقای پارازیت کیه هی پیامای تکراری میذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
عزرائیل جون تو !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
عزرائیل جانت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
عزرائیل جونت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
یه آدم عقده ای و بیکاره که بهش پول دادن بشینه تو سایت های مختلف نظر بده و پول بگیره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
اینها هم هی دباره بچه اوری تکرارش میکنند یعنی خبرتکراری باجوابهایی ک خودشون میدونن چیه میشنون!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
یک عدد دیوانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بچه مچه نمی خوایم نمی خوایم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بچه مچه نمیخوایم نمیخوایم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بچه مچه نمی خوایم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بچه مچه نمیخوایم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزندآوری را متوقف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بچه آوری را متوقف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزندآوری باید متوقف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بچه آوری باید متوقف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
میل به فرزند اوری رو خوب اومدین ....اول باید میگفتی اصلا میل به ازدواج هس اصلا جوون تو ایران میتونه ازدواج کنه //
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من به خودم قول دادم اگه ازدواج کردم بالای پنج تا پچه بیارم
دوست دارم وقتی پیر شدم نوه دوره برم باشه
. عاشق بچه هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من به تو قول می دهم که دیوانه ای !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من به تو قول میدم که دیوانه ای !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
عقل از کلت پریده ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
حالا ازدواج کن تا برسی به بچه و رویای شیرینت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بدنیا اوردن بچه بزرگترین خیانت هست در ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من فرزند نمی آورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
ما فرزند نمی آوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من فرزند نمی خواهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
ما فرزند نمی خواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بچه بی بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
خواهشا اگه پول ندارید بچه دار نشید.بچه ی من تازه زبون باز کرده چند روز پیش یه کاپشن دید گفت بابا برام بخره به خدا حس بدیه خدا از باعث و بانی این شرایط اقتصادی نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من آدم بزرگ یه لباس گرم ندارم تو این سرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من آدم بزرگ یه لباس گرم نمیتونم بخرم تو این سرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
ما هم همینطوری بزرگ شدیم،با لباس مردم
چیزیمون نشد
الانم راضی ام با تلاش فراااااواااااااان

توکل به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
مگه بچه هر چی خواست باید بخریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
دیگه بچه بی بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به بچه آوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزندآوری را کنار بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزندآوری را فراموش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
زاد و ولد باید متوقف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
زاد و ولد را متوقف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزندآوری باید متوقف شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فقط باعث میشه بیشتر فشاراقتصادی وفقرروحس کنی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزندآوری را متوقف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
دیگه فرزند بی فرزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزند بی فرزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزند دار نشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزند نیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزند نمیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزند نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
فرزند نمیخوایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به بچه آوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
نه به فرزندآوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
((( دانشگاه فلوریدا این باور عمومی که نداشتن فرزند به تنهایی یا افسردگی در سنین پیری می‌انجامد را مردود شمرده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که خوشی و سلامت روحی در والدین یا افراد بدون فرزند به یک اندازه است))))
دانشگاه فلوریدا از جامعه ی خودش نظرسنجی کرده برادر !!! توی جامعه ی ما پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی ک نوه های قد و نیم قد دارن شادتر از کسانی هستند ک یک نوه دارن یا اصلا نوه ندارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
چرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
برو عمو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بیا برو عمو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بیا برو جمعش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
خواب دیدی خیره عمو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
چرت و پرت نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
هرکی واقعا میخواد زوجی بچه دار بشه باید خیلی حمایتش کنن وگرنه فردا همین بچه بزرگ میشه پدرمادر از اینکه بدنیاش اوردن هزاربارپشیمون میشند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
بچه بیا پایین سرمون درد گرفت دیگه امار و ارقام فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
اونجا دین نیست ولی وجدان هست و خرج و دخل به هم می خوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
درست میگه ...فززند نعمته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
با شخصیت....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من میخام فرزندمو به یه خانواده اروپایی یا آمریکایی یا ژاپنی بدم تا در اینجا بزرگ نشه، با این وضعیت فساد در مملکت و تبعیض در توزیع ثروت و شکاف بین فقیر و غنی و مهمتر از همه در این کشور با کار و تلاش به جایی نرسیدن.
نمیخام اینا رو ببینه. لااقل پدر و مادر واقعیشوشو وقتی بزرگ شد تحسین کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
تو که گیره پولی و فساد، بهتره بی خیالِ بچه شی چون اگر مسلمونی این دنیا که هیچ اون دنیام باید عذاب تربیت نادرست بچه ای رو که خداوند بهت داد کامل بچشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
داشتن فرزند چه تاثیراتی می‌تواند در زندگی مشترک داشته باشد؟ تاثیر خاصی ندارد فقط زمان طلاق زندگی اش نابود می شود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۴۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
داشتن بچه خوبه به شرطی که به تعداد باشه و فکری برای تربیت و آینده اقتصادیش هم از طرف والدین و هم دولت شده باشه وگرنه میشه مثل ما دهه شصتی ها و خانواده های پرجمعیتمون که واقعا از همه جا مونده شدیم
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۶:۲۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
اگر بین زن و شوهر اختلاف باشد بهتر است که فرزند نیاورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
اولین بچه ام انشالله این ماهی به دنیا میاد. تا همین جا فقط مخارج دکتر و وسایل اولیه و ضروریش ۴۰ میلون برام آب خورده و دیگه هیچ پس اندازی برام نمونده :( خدایا کمکم کن بی آبرو نشم پیش همسر و خانواده ام. به جای اینکه الان خوشحال ترین آدم دنیا باشم هر شب از غم و غصه تا صبح بیدارم. دعام کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
من سه تا بچه آوردم تا حالا ۴۰ میلیون خرجشون نکردم
چی میخری برا بچت مگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
دعا میکنم سر عقل بیای
بجای بیمارستان خصوصی برو دولتی
سیسمونی هم به اندازه و ارزون بخر
آخه بچه چه میدونه کجا خابیده رو جی خوابیده
لباسش مارکه یا نه
خودتون سختش میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
@ناشناس ۱۵:۲۳ : توی شهرستانهای کوچک شاید اینجوری باشه که شما میگی و هزینه ها کم باشه. اما برای کلانشهرها متاسفانه این روزا ۹۰ میلیون کف هزینه اس. تازه این مبلغ واسه پارسال هست که دخترم به دنیا آمد. امسال که دیگه قطعا بیشتر. این ۹۰ تومن هم بدون جشن و هرگونه شلوغ بازیه. فقط دکتر، آزمایش ها و هزینه بیمارستان اگر تازه بیمه تکمیلی باشید ۳۰ تا ۳۵ تومن میشه. اون عزیزی هم که گفته برو بیمارستان دولتی احتمالا تا حالا پاشو توی بیمارستان دولتی نگذاشته وگرنه فک نکنم هیچ پدر و مادری حاضر بشه توی اونجور جایی بچه اش به دنیا بیاد. وسایل سیسمونی هم در حد معمولی و حداقلی ۵۰ تومن میشه. ۱۰ تومن هم بگیم سایر هزینه ها که کلا میشه ۹۰ تومن. تازه این میشه تا زمان تولد بعد از اون دیگه خدا بده برکتتتتت. انشالله خدا یاری کنه هیچ کس شرمنده خانواده اش نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
همین اقایی ک میگه من سه تا بچه اوردم چهل میلیون بیشترخرجشون نکردم ببینم بچه هات مبتلا به کواشیکوری چیزی نشدن نکنه با هواخوردن زندن چهل میلیون پول چهار ماه زندگی بیشترنمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
به دنیا آمدن فرزند نه سودی برای خودش دارد ونه سودی برای پدرومادرش وقتی به دنیا بیاید باید با مشکلات دنیا مانند گرانی بیماری بیکاری سربازی وبسیاری از مشکلات دیگردست وپنجه نرم کند وزجر بکشد پدرومادر هم باید برای تامین هزینه های فرزند چند شیفت کارکنند وهنیشه خسته وفرسوده باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
تاره افسرده ومعتادم میشه دست ب خودکشی هم میزنه پدرمادرشوهم نفرین ولعنت میکنه ک چرا منو تو این دنیای پرفقر فلاکت بدنیا اوردین!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
اونایی که فرزند ندارن بهتره از اونایی که دارن بپرسن حاضرن صد میلیارد دلار بگیرن ولی فرزندشونو بدن یا نه تا ارزش فرزند رو بفهمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
دنیا رو به یک لبخند بچهام نمیدم
آخرین اخبار