اختلافات در اتحادیه اروپا در آستانه نشست بحران درباره افزایش قیمت انرژی

در آستانه نشست وزرای اتحادیه اروپا درباره پاسخ مشترک به افزایش قیمت انرژی، اختلافات بین کشور‌های عضو این اتحادیه افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازرویترز، در آستانه نشست وزرای اتحادیه اروپا که امروز (سه شنبه) برای بحث در مورد پاسخ مشترک به افزایش شدید قیمت انرژی برگزار می‌شود، اختلافات بین کشور‌های عضو این اتحادیه افزایش یافت و برخی از اعضا خواستار ایجاد اصلاحات در مقرراتی شدند که برخی دیگر با آن مخالف هستند.

افزایش شدید قیمت گاز در اروپا در پاییز امسال، اکثر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا تدابیری اضطراری مانند تعیین سقف قیمت و کمک به خانوار‌ها برای پرداخت قبوض انرژی خود اتخاذ کنند.

در فرانسه، دولت روز پنجشنبه برای فرانسوی‌هایی که درآمد خالص ماهانه آن‌ها کمتر از ۲۰۰۰ یورو است، «کمک هزینه تورم» ۱۰۰ یورویی اعلام کرد و همچنین تعرفه‌های تنظیم شده گاز و برق را برای کل سال ۲۰۲۲ ثابت کرد.

با این حال در سطح اتحادیه، کشور‌های عضو در تلاش برای توافق درخصوص یک برنامه بلندمدت برای مقابله با افزایش احتمالی دوباره قیمت‌های انرژی هستند.

از نظر کشور‌های متعددی مانند اسپانیا، فرانسه، جمهوری چک و یونان، بازنگری گسترده تری در عملکرد بازار‌های انرژی اروپا ضروری است.

وزرای این کشور‌ها امروز پیشنهاداتی از جمله جداسازی قیمت برق و گاز در اروپا و همچنین خرید‌های مشترک بین کشور‌ها به منظور داشتن ذخایر اضطراری خواستار می‌شوند. برخی از کشور‌ها از جمله لهستان نیز خواهان به تعویق افتادن اقدامات برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی هستند.

۹ کشور از جمله آلمان دیروز (دوشنبه) مخالفت خود را با هرگونه اصلاح در بازار برق اروپا اعلام کردند که نشان می‌دهد در نشست امروز احتمالا اختلافاتی نمایان شود.

آن‌ها در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: اصلاح بازار برق اروپا راه حلی برای افزایش فعلی قیمت انرژی مرتبط با بازار انرژی‌های فسیلی نخواهد بود.

کمیسیون اروپا در گذشته از نهاد‌های تنظیم مقررات در این اتحادیه خواسته بود تا طراحی بازار برق اروپا را تجزیه و تحلیل کنند، اما اعلام کرده بود هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ساختار متفاوتی تحت تأثیر افزایش قیمت اخیر قرار نگیرد.

یک دیپلمات اروپایی گفت: هر نوع مداخله در بازار و جداسازی قیمت‌ها روی میز نیست. وی اطمینان داد که هیچ اشتیاقی برای چنین اقداماتی در میان بیشتر کشور‌های اتحادیه اروپا وجود ندارد.

در آستانه برگزاری بیست و ششمین کنفرانس بین المللی آب و هوا (COP۲۶) در گلاسکوی اسکاتلند، موضوع قیمت انرژی به تنش‌ها بین کشور‌های اتحادیه اروپا درخصوص سیاست‌های «سبز» اتحادیه اروپا دامن زده و این در حالی است که پیشنهادات جدید از جمله افزایش مالیات بر انرژی‌های آلاینده باید مورد بحث قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار