باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اضطراب؛ آفتِ جانِ انسان‌ها/ آخرُ و عاقبت استرس در زندگی چیست؟

استرس احساس دردناکی است که گاهی با آن مواجه می‌شویم، در واقع این احساس واکنشی نسبت به رویداد‌ها و شرایط زندگی فرد است.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول روز شاید برای تمامی انسان‌ها تنش‌ها و مشکلاتی ایجاد شود که آن‌ها را عصبی و پراضطراب کند که این موضوع کاملا طبیعی است، اما نباید این استرس و تنش در وجود ما باقی بماند البته گفتنی است که استرس و اضطراب تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد؛ همه ما درگیر احساسات و افکار ناخوشایند می شویم، اما اینکه این حال بد ناشی از استرس است یا اضطراب و یا اینکه برای هر کدام باید چکاری انجام بدیم باید تفاوت استرس و اضطراب را بدانیم.

استرس نشانه‌های مشخصی همچون بالا رفتن ضربان قلب، احساسات بدون کنترل، نفس نفس زدن، افکار منفی و مضطرب، بداخلاقی و پرخاش، حالت تهوع و سرگیجه، ناراحتی و نگرانی، تنهایی و دوری از جمع، اسهال یا یبوست و... است، اما اضطراب ویژگی‌هایی دارد برای مثال عموما نگرانی شما همیشگی است و بعد از اقدام همچنان نگرانی ادامه دارد، عملکرد ما در زمان اضطراب دچار اختلال می شود، اضطراب دلیل و منطقی عموما وجود ندارد و از همه مهمتر اینکه کنترل آرام کردن خود در شرایطی که مضطرب هستیم خیلی سخت‌تر است.

اضطراب؛ آفتِ جانِ انسان‌ها/ آخرُ و عاقبتِ این معضل چیست؟

استرس و اضطراب دلایل مختلفی دارد که می‌توان به ترس از مورد تایید واقع نشدن، ترس از ارزیابی منفی، تردید از انجام و عواقب یک عمل، نگرانی در مورد یک اتفاق ناگوار یا نامشخص، ترس از مرگ، ترس از از دست دادن عزیزان ، شغل و ترس از تنهایی، توقع اینکه دیگران همیشه منصفانه رفتار کنند، توقع اینکه رویدادها مطابق میل فرد باشندو  اجبار به کسب مهارت و شایستگی در سطح بالا اشاره کرد. اما یک جا باید در مقابل این استرس بی جا ایستاد و مقاومت کرد.

مهرناز آزاد یکتا روانشناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مدیریت استرس اظهار کرد: «برای مدیریت هر چه بهتر استرس فرد باید میزان پذیرش خود را بالا ببرد و بداند انکار کردن عامل استرس‌زا هیچ کمکی به او نمی‌کند، همچنین فرد باید میزان آگاهی و اطلاعات خود را از موقعیت و نحوه کنار آمدن و پشت سر گذاشتن عامل استرس‌زا افزایش دهد و گفتار و افکار منفی را از خود دور کند، چرا که این‌ها موجب کاهش ابتکار عمل و انجام خطا‌های بیشتر می‌شود.

وی گفت: افراد باید سرمایه‌های عاطفی و اجتماعی‌ خود را با برقراری روابط صحیح و رضایت بخش با دیگران غنی سازند و با دیگران مشورت کنند و از حمایت‌های عاطفی برخوردار شوند و در نهایت اگر فرد دچار استرس شدید بود با مراجعه به پزشک و روانشناس تحت درمان قرار گیرد.»

اضطراب؛ آفتِ جانِ انسان‌ها/ آخرُ و عاقبتِ این معضل چیست؟

راه های کنترل استرس 

لاله شهیدی روان شناس عمومی و مشاور نوجوان و خانواده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «افراد مضطرب باید با پیروی از رژیم غذایی سالم، استعمال نکردن مشروبات الکلی و اعتدال در مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار اضطراب خود را کاهش دهند.

وی گفت:ورزش منظم، خواب کافی و مراقبه (تن‌آرامی) نیز نقش موثری در کنترل اضطراب دارند. افراد دچار اضطراب باید در برنامه روزانه خود زمانی را برای تفریح درنظر بگیرند همچنین اشخاص به کمک شناخت عواملی که باعث استرس می‌شوند، نیز می‌توانند خودشان را برای مقابله با اضطراب آماده کنند.

وی بر این باور است که « صحبت کردن با دوست نیز از دیگر شیوه‌های کاهش اضطراب است همچنین افراد مضطرب به کمک رفتار درمانی شناختی می‌توانند افکار خودآیند منفی خودشان را شناسایی و اصلاح کنند. افکار خودآیند منفی سبب ایجاد اضطراب در اشخاص می‌شود. دارو درمانی نیز طبق صلاحدید پزشک می‌تواند نقش موثری در کاهش اضطراب اشخاص داشته باشد. یکی از ارزان و در دسترس‌ترین روش‌ها برای کاهش اضطراب در افراد انجام تنفس عمیق است. برای این منظور اشخاص باید یک تا سه بار نفس عمیق بکشند و پس از هر بار دم عمیق به تدریج هوا را بیرون بدهند. قبل از هر بازدم به جمله "راحت باش" فکر و در مرحله آخر بدن را به طور کامل ر‌ها و شُل کنند.»

اضطراب؛ آفتِ جانِ انسان‌ها/ آخرُ و عاقبتِ این معضل چیست؟

استرس بلای جان انسان است و باید قبل از اینکه عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، کار‌های لازم را انجام دهید، زیرا این واکنش‌ها در مقابل استرس و اضطراب است که برخی انسان‌ها را دچار تنش‌هایی همچون تنش‌های روانی می‌کند همچنین برای درمان سریع و به موقع هم می‌توان از روانشناسان و متخصصان این حوزه به خوبی استفاده کرد، زیرا اگر درمان نشود ممکن است بیماری‌های روحی دیگری با خود داشته باشد طبق آزمایشات انجام شده محققان به این موضوع دست یافتند که استرس بیشتر از ۲۰ دقیقه به سلول‌های مغز آسیب وارد می‌کند و افرادی که استرس را تجربه می‌کنند، ۶ برابر افراد آرام کورتیزول بیشتری تولید می‌کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
وقتی شیعه و نوکر و چاکر معصومین هستیم و میریم بهشت دیگه نگران هیچی نباید یاشیم فقط باید حداکثر تلاشمون رو بکنیم حالا هر چی شد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
سلام.مردم ایران چه شد؟ نمیدانم؟گرانی.آزاد بنزین زدن.تورم؟بیکاری؟حالا مردم به هر دری مززنند تا از نون شب عقز نمونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بهترین راه دفع اضطراب خوندن جوک و دیدن دوربین مخفیه و کاریکاتوره که این سایتم الحمدلله هیشکدوم رو نمیذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
من خودم یه آهنگ ساختم که هر کی شنیده اینقدر ریلکس و آروم شده که خوابش گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
همه روانشناس‌ها برای درمان اضطراب راهکارهای زیادی میدن؛ اما واقعیت اینه که اضطراب باعث میشه آدم حوصله انجام هیچکدوم از این کارها رو نداشته باشه. اضطراب باعث میشه آدم اصلاً شب‌ها هم خوابش نمی‌بره. آدم وقتی دلهره داره، یک حس بیقراری وحشتناکی در درون آدم به وجود میاد که آدم اصلاً نمیتونه کارهای روزمره خودش رو هم انجام بده. چه رسد به ورزش و تفریح و استراحت و ... .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
کاش تمام زندگیم رو توی جنگل زندگی می‌کردم. نمی‌خوام بگم آدم‌ها بد‌ هستند. درد من از "فهمیدن" هست. حیوانات خیلی چیزها رو نمی‌فهمند و قطعاً احساس افسردگی و بدبختی نمی‌کنند. به قول فردوسی میگه "خرَد تیره و مرد روشن‌روان-نباشد همی شادمان یک زمان". هر چقدر بیشتر بفهمی و احساس کنی، بیشتر رنج خواهی کشید "چه زجری می‌کشد آنکس که انسان است و از احساس سرشار است". واقعاً کاش هیچ چیز نمی‌فهمیدم ، به قول باباطاهر "خوشا آنان که هِر از بِر ندانند-به صحرا رفته آهو می‌چرانند".

هر چقدر فکر می‌کنم، می‌بینم که زندگی در این دنیای مدرن و فوران تکنولوژی چیزی غیر از اضطراب برای من نداشته به همین خاطر زندگی در دنیای متمدن رو دوست ندارم و همیشه فکر می‌کنم که ای کاش در اعماق جنگل‌های دوردست که نشانی از تمدن ندارند، زندگی می‌کردم، به قول نیما یوشیج: "زین تمدن خلق درهم اوفتاد-آفرین بر وحشت اعصار باد".

حیوانات هدف دارند. اگر می‌دوند، اگر حمله می‌کنند، اگر فرار می‌کنند، هیچکدوم بی‌هدف نیست. اما زندگی من بی‌هدفه. روز و شب در حال دویدنم اما به کجا؟ دیگران برام مقصد تعیین می‌کنند و من مجبورم در ظاهر بپذیرم، اما در باطن، به نظرم، این همه رنج و زحمت و سختی و دویدن، و این جاده‌ی پُر پیچ و خم زندگی به اون مقصدی که من می‌خوام نمی‌رسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بهترین روزهای نوجوانیم با دلهره و اضطراب کنکور و تست‌ و دانشگاه و گذشت. بعدش هم پی پروژه ها و مقاله نوشتن‌های بیهوده توی دانشگاه تلف شد.
سپری گشت و رفت بیهوده
کودکی‌ها و نوجوانی من
مملوء از اضطراب و دلهره‌ها
شود اکنون تلف جوانی من
نمی‌دونم وضع جوان‌ها و نوجوان‌ها در طول تاریخ، همیشه اینطور بوده یا وقتی نوبت به ما رسید اینطوری شد. تا جایی که من دیدم، همه‌ی شاعران و آدم‌های بزرگ، از پیری گلایه دارند و حسرت روزهای جوانی رو می‌خورند. اما من مطمئنم هیچ خاطره خوبی از نوجوانی و جوانی برایم باقی نخواهد موند. من از جوانی، به جز اضطراب و افسردگی و حیرانی و بی‌هدفی چیز دیگری ندیدم. با این همه دلهره‌ی کنکور و دانشگاه و بیکاری و بی‌پولی و سربازی و ... تعجب میکنم که وقتی پیر شدم، آیا من هم خواهم گفت : "جوانی کجایی که یادت بخیر" ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
هر کجا رفتم، سعی کردند ازم بیگاری بکشند. رفتم شاگردی کنم شاید کار یاد بگیرم، به جای کار جارو دستم دادند گفتند جارو کن. از روی ناچاری رفتم دانشگاه مثلاً علم یاد بگیرم، استادها به جای درس دادن، گفتند مقاله بنویس؛ تا به اسم خودشون چاپ کنند و حقوقشون زیاد بشه. سربازی هم که عامل ۹۹ درصد اضطراب‌ها و بدبختی‌هایی هست که در این ۱۰ سال گذشته کشیده‌ام. هزارتا روانپزشک هم نمیتونن این فشار روحی و روانی که روی نسل جوان هست رو درمان کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
وقتی توی یه جامعه، هر بالادستی به زیردست خودش زور میگه، چه انتظاری میشه داشت؟؟؟ زندگی زورکی و اجباری، خواه ناخواه پر از اضطرابه. به خصوص نسل جوان که هیچی نداریم و جامعه به جای اینکه کمکمون کنه، ازمون بیگاری میکشه:
به اجبار باید برم سربازی
به اجبار باید از ترس سربازی برم دانشگاه (از درس متنفرم)
به اجبار باید وارد رشته مزخرفی بشم که ازش متنفرم
به اجبار باید زورگویی های استادها رو تحمل کنم
به اجبار باید مقاله ای بنویسم که وظیفه ام نیست
به اجبار باید غم رد شدن مقاله های مزخرف رو تحمل کنم
به اجبار باید پول بدم موسسات غیرمجاز تا مقاله رو بنویسند
به اجبار باید مقاله رو چاپ کنم تا امتیاز و افزایش حقوقش توی جیب استادها بره
به اجبار پایان نامه ام به عقب میفته و باید الکی چند ترم اضافی نوکری استادها رو کنم
به اجبار باید وقتی دانشگاه مزخرف تموم شد به سربازی برم و بردگی کنم
به اجبار باید از سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی عمرم برای کنکور و دانشگاه و مقاله و سربازی هدر بره در حالیکه به هیچکدوم علاقه ندارم
به اجبار باید در سن ۳۰ سالگی تازه به دنبال کار باشم و تا ۴۰ سالگی پول و سرمایه ای جمع کنم، اما نه برای زندگی، بلکه برای درمان بیماری هایی که در اثر این همه اجبار بهشون دچار شده ام و در نهایت با ناامیدی کامل آماده مرگ باشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
استرس فقط و فقط موقعه ای که خواب هستیم احساس نمی کنیم.!!! اونم اگر کابوس نیاد به خوابمان!!!
از زنگ گوشی تلفن همراه بگیر تا الی آخرهمگی باعث افزایش
ناخودآگاه استرس هستن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بسیاری از مردم مشکلات روانی دارند ..خدمات روانپزشکی گرونه دولت باید روی روح و روان مردمش خیلی سرمایه گذاری کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
اقا عالی دمتون گرم دقیقن همون چیزی بود ک میخواستم.
تعریف کوتاه و درست
و ارائه راهکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
فعلا کرونا فکر و ذهن را درگیر کرده است ، مطالبی توسط پزشکان و محققین گفته می شود که بعدا رد می شود ، اول گفته شد که ویروس کرونا روی سطح بمدت 5 روز باقی می ماند ولی بعدا گفته شد که احتمال آن کم است ، در حالی که در رسانه ها مرتبا شستن دست و دست نزدن به صورت را تاکید می شود.تکلیف مشخص نیست که بالاخره روی سطوح باقی می ماند یا خیر ، خوب این مورد هم استرس آور است تا مشخص آن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
اگر یکم مشکلات اقتصادی کم بشه و مردمم دهن خودشونو و آب بکشن و فوش ندن بهم سطح استرس اجتماعی میاد پایین یکم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
استرس همان چیزی که مرد و جوان ایرانی به شدت بخاطر مشکلات با آنها درگیر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
نبود امنیت اقتصادی شامل بیکاری گرانی همه را دچار استرس کرده حتی روانشناس ها دچار استرس شدید شده اند این را به عنوان یک روانشناس می گویم تاثیر عوامل اقتصادی درسلامت روان بسیار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
با این بلایی که دولت سر ملت آورده در بورس مگه میشه استرس نداشت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
این روان شناس الان خودش متوجه شد که استرس چیه و اضطراب چی هست؟
من به زبان ساده بهش می گم. استرس فشاری است که به روح و روان فرد وارد می شود ، از طرف دستگاه روانی خود فرد یا محیط(مانند حمله یک بیماری یا آسیب به جسم) ولی اضطراب درد ناشی از استرس است که به آن درد روانی نیز می گویند(شبیه به درد جسمی ناشی از بیماری جسمی یا آسیب به جسم).
حالا شما راه حل مقابله با استرس رو بفرمایید، اضطراب برطرف می شه. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
من ریشام ریخته بخاطر استرس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
من موهام سفید شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
رمت نریخت !!! .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
من سربازم هر روز استرس دارم.کاش سربازی هیچوقت تبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
منم همینطور بودم موقع سربازی.ولی وقتی سربازی تموم میشه تبدیل به یکی از خاطرات بیاد ماندنی خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
اضطراب و نگرانی زیادی = ام الامراض
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۵۹ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
تمامی مریضیها ، بیماریهای انسانهای عصر جدید فقط بخاطر استرسهای مختلف است که جامعه به ذهن و قلب و جسم انسانها با اشکال مختلف وارد می کند انسانهای بدون استرس و بقول معروف ریلکس آروم که ایمنی و بهداشت فردی و اجتماعیشون رو هم رعایت می کنند بسیار دیر به دیر مریض یا بیمار می شوند و زود هم خوب می شوند ولی اون دسته از انسانهایی که به هر دلیلی پر استرس هستند و پر از شور و حرص زدن و جوشی و عصبی هستند انواع و اقسام بیماریها مریضیهای مختلف سخت لاعلاج به سراغشان می آید و دیر هم خوب می شوند یا اصلا خوب نمی شوند بیشتر این استرسها رو هم کارفرمایان سود جو و دلالان گران کنندگان اجناس و برخی مدیران و مسئولان بی مسئولیت نالایق و ناشایست بی تجربه ناکارآمدهای که به جان جسم ذهن و قلب انسانها می اندازند با قوانین بی عدالتانه بدون مندرآوردیشان . افتااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۷ آبان ۱۴۰۰
انسان بدون استرس واضطراب درجوامع شهری وجود ندارد وساکنان شهرها سرشار از استرس واضطراب هستند
آخرین اخبار