رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی:

تولیدکننده پا در کفش توزیع کننده گذاشته است

پازوکی گفت: متاسفانه تولید کنندگان امروز پا در کفش توزیع کنندگان می کنند. تولید کنندگان باید به فکر تولید و قیمت باشند و توزیع را به عهده ما توزیع کنندگان بگذارند.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر پازوکی رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی گفت: با توجه به قیمت‌های فعلی ما حداقل مبلغ لازم برای تهیه جهیزیه را ۳۰ میلیون تومان می‌دانیم. یک لباسشویی دو قلو از ۲ میلیون تا ۳ میلیون تومان است. یک اجاق کار طرح فر از ۲ میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. یخچال فریزر از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وجود دارد.


بیشتر بخوانید:


او ادامه داد: این مبلغ برای یکی جهیزیه معمولی است. اگر به متوسط برسد ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. اگر به سطح خوب برسد حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان خواهد بود و اگر به سطح لاکچری برسد بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه به همراه خواهد داشت. امروز یخچال سایدی در ایران تولید می‌شود که حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. فرد متقاضی برای خرید یخچال شاید می‌تواند انتخاب کند، از ۳۰ میلیون تا ۶۰ میلیون تومان برای یخچال ساید هزینه کند. یخچال‌های معمولی از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا حدود ۱۹ میلیون تومان وجود دارد.

پازوکی بیان کرد: صنعت لوازم خانگی را باید به دو بخش قبل و بعد از سال ۹۶ و ممنوعیت واردات تقسیم کنیم. عملکرد تولیدکنندگان باید در این مدت مورد بررسی قرار بگیرد. در مورد قیمت ما گرانی داریم گران فروشی نداریم. قیمت دلار و مواد اولیه در این مدت ثابت نبود که بتوانیم قیمت‌ها را ثابت نگه داریم. سرمایه گذار ما مبالغ سنگینی را برای تولید سرمایه گذاری کردند در شرایطی که بسیاری از سرمایه گذاران دارایی‌های خود را از کشور خارج کردند. امروز تنوع، کیفیت و خدمات تولید کنندگان لوازم خانگی تغییر کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: صنعت لوازم خانگی با مشکلات زیادی این پتانسیل و ظرفیت را ایجاد کردند و جای خالی که ایجاد شده بود پر کردند. هیچ جا ۱۰۰ درصد دولت کمک تولید نکرد و در این شرایط توزیع کننده حلقه آخر مورد اتهام قرار می‌گیرد. مواد اولیه و تولید قیمت مشخصی دارد باید در نظر بگیرید که گران فروشی شده یا گرانی بوده است. ما نقشه راهی برای صنعت لوازم خانگی نداشتیم؛ هنوز ما برای صادرات کاری نکردیم در حالی که صادرات می‌تواند ارز آوری و سرشکن شدن قیمت را به همراه دارد.

پازوکی گفت: ما افزایش قیمت را پیش از سال هم داشتیم اما بعد از سال افزایش قیمت‌های محدودی که اتفاق افتاد برگردان‌ها شد. بازار آرام است و از نظر قیمتی در ثبات قرار دارد. ما گرانی داریم گران فروشی نداریم. اگر پیش از سال ۹۶ برای صنعتی مثل لوازم خانگی برنامه ریزی داشتیم شرایط ما بسیار بهتر از امروز بود. ما زمانی قرار بود ۵ مدل تولید تلویزیون داشته باشیم و امروز به ظرفیت‌های بزرگی رسیده‌ایم. اگر طرح سامانه جامع تجارت از ابتدا اجرایی شده بود امروز این مشکلات را نداشتیم و قاچاق مفهومی نداشت.

او در پایان گفت:  متاسفانه تولید کنندگان امروز پا در کفش توزیع کنندگان می کنند. تولید کنندگان باید به فکر تولید و قیمت باشند و توزیع را به عهده ما بگذارند. بانک‌ها اگر قصد همراهی دارند به اتحادیه بیایند و اتحادیه با مغازه‌ها قرار داد ببندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار