هشدار وزیر سوئدی در مورد وخامت اوضاع در افغانستان

وزیر همکاری توسعه بین المللی سوئد ضمن هشدار درباره حرکت افغانستان به سمت فروپاشی اقتصادی اعلام کرد این کشور در معرض خطر جدیدی قرار دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری رویترز، افغانستان در پی سقوط دولت مورد حمایت غرب و تسلط طالبان در ماه اوت که با پایان ناگهانی میلیارد‌ها دلار کمک به اقتصاد وابسته به کمک این کشور روبرو شد، دچار بحران شده است.

پر اولسون فرید Per Olsson Fridh در گفتگو با رویترز  هشدار داد: نگرانی من این است که کشور در آستانه فروپاشی قرار دارد و این فروپاشی سریعتر از آنچه فکر می‌کردیم روی می‌دهد. سقوط آزاد اقتصادی می‌تواند محیطی برای رشد گروه‌های تروریستی فراهم کند.

اتحادیه اروپا شامل ۲۷ کشور از جمله سوئد، از زمان بازگشت طالبان به قدرت، کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش داده است. در عین حال، اروپا، کمک‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرد. این اقدامی است که بسیاری از کشور‌های دیگر و بانک جهانی انجام داده اند.

صلیب سرخ دیروز جمعه از جامعه بین المللی خواست به همکاری با طالبان بپردازد. صلیب سرخ هشدار داد گروه‌های امدادی خودشان فقط می‌توانند راه حل‌های موقت ارائه دهند.

"فرید" گفت سوئد به دنبال افزایش تلاش‌ها از طریق گروه‌های جامعه مدنی برای تأمین خدمات اولیه در افغانستان است، اما سایر کشور‌ها باید متقاعد شوند که این امر بدون مشروعیت بخشیدن به حاکمان جدید طالبان امکانپذیر است.

با این حال این وزیر سوئدی گفت کشورش پول مربوط به توسعه را از طریق طالبان ارسال نمی‌کند. طالبان از زمان بازگشت به قدرت به دلیل برخی موارد نقض حقوق بشر، از جمله قطع دسترسی دختران به تحصیلات، با انتقاد روبرو شده است.

اکثر کشورها، سفارتخانه‌های خود را در کابل بسته اند و برخی کشور‌ها، سفارتخانه‌های خود را به قطر منتقل کرده اند. قطر یک میانجی مهم بین غرب و طالبان است.

فرید خاطر نشان کرد کشور‌های اروپایی آمادگی بازگشایی سفارتخانه‌های خود را در کابل ندارند و بیشتر نمایندگی‌های دیپلماتیک قبل از بازگشت به افغانستان در قطر افتتاح خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار