حقوقی که از حافظان محیط زیست سلب شده

یک کارشناس محیط زیست گفت: محیط بان مسلح است اما به اندازه کافی مجهز نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محیط بانان حافظان حریم محیط زیست هستند که با وجود تلاش برای حفاظت و نگهبانی از انواع گونه‌های جانوری گاهاً زحماتشان نادیده گرفته می‌شود، اما دست از سعی و تلاش برای حفظ محیط زیست و طبیعتشان بر نمیدارند و همچنان با انگیزه‌ی طوفانی شان به راه خود ادامه میدهند.

پدرام جدی پژوهشگر و کارشناس محیط زیست دررابطه با این موضوع در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در ابتدا لازم است بدانیم کشور ما کشوری است بزرگ با تکثر آب و هوایی و اقلیمی که این موضوع باعث شده است اکوسیستم متفاوت و بینظر با شرایط مختلفی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: این امر سبب شده تا از گونه‌های جانداران متنوعی برخوردار باشیم، ما برای حفاظت، صیانت و محافظت از این قلمرو‌ها به افرادی نیاز داریم که در این امر تخصص داشته باشند و سازمان محیط زیست به عنوان متولی اکوسیستم‌های طبیعی کشور که حدود ۱۲ درصد از مساحت کشور را تحت مدیریت دارد عهده دار این مسئولیت شده است.

جدی گفت: با توجه به متغییر بودن مساحت مناطق، میزان حفاظت و مدیریت نیز در هر منطقه متفاوت است طبق آمار و گفته‌ها ما حدودا به ازای هر ۱۲ هزار هکتار یک محیط بان داریم در صورتی که بر اساس میانگین جهانی به ازای این مساحت باید ۳ محیط بان داشته باشیم.

این کارشناس اظهار کرد: این نکته نشان دهنده این است که ما به لحاظ نیروی انسانی ضعیف هستیم؛ لازم به ذکر است کشور‌هایی مانند ژاپن که طبق ادعای برخی به ازای جمعیتشان از تعداد محیط بانان کمتری برخوردارند از وسعت کمتری نیز برخودارند، اما گستردگی ناحیه سرزمینی ایران خیلی بیشتر است.

وی افزود: زمانی که مساحت زیاد و محیط بان کم باشد به محیط بانان فشار روحی و عملکردی وارد میشود و کارایی پایین می‌آید و متاسفانه به ازای سختی کاری که دارند شرایط رفاهی قابل توجهی ندارند و حتی میتوان گفت در برابر کار حائز اهمیتی که انجام می‌دهند حقوق بسیار ناچیزی دریافت می‌کنند.

حق تیر حق محیط بانان

این پژوهشگر در رابطه با حق تیر برای محیط بانان بیان کرد: محیط بان مسلح است اما به اندازه کافی مجهز نیست، زمانی که محیط بان در شرایطی قرار دارد که از یک عرصه طبیعی و بخش بزرگی از اقلیم کشورمان محافظت می‌کند باید به عنوان یک نیروی مسلح شناخته شود البته نباید از این نکته غافل شد که همه این محیط بانان مسلح نیستند!

جدی ادامه داد: برخی مناطق صعب العبور هستند، وجود جانوران وحشی و همچنین خطر حمله به محیط بانان و کمبود البسه مناسب مانند زانوبند و پوتین، جلیقه ضد گلوله سبک و‌... اگر با سایر نیرو‌های مسلح مقایسه شود متوجه کمبود امکانات خواهیم شد، این نکته درست است که محیط بان از عرصه طبیعی محافظت می‌کند، اما نباید از این نکته چشم پوشی کرد که این افراد درگیر آتش سوزی هم هستند در صورتی که این افراد یک آتشکوب ساده نیز در اختیار ندارند.

وی گفت: متاسفانه با شرایط خاصی به محیط بانان سلاح داده‌اند به این صورت که اگر شکارچی به سمت محیط بان شلیک کرد وی صرفا در مقام دفاع می‌تواند تیر شلیک کند که این روند هم در صورت افتادن اتفاق برای شکارچی باید توسط محیط بان ثابت شود که این قاعده غلطی است، زیرا در صورتی که اگر این فرد نیروی نظامی به حساب آید و به آن سلاح داده می‌شود باید به این فرد اعتماد کرد و آموزش کافی و لازم رو هم درنظر داشت.

حقوقی که از حافظان محیط زیست سلب شده

این کارشناس بیان کرد: با شرایط موجود تاکنون ما یک محیط بان اعدامی و هشت محیط‌بان با حکم اعدام داریم و این نشان دهنده این است که قانون باید اصلاح شود؛ بخشی از این مسئله نیز با تکنولوژی‌های نوین قابل رفع است به طور مثال نصب دوربین‌های کوچک برو اورکت محیط‌بان برای قانع کردن قاضی جهت تصمیم گیری صحیح بسیار موثر خواهد بود.

جدی مطرح کرد: به دلیل کم بودن تعداد محیط بانان این افراد باید در عرصه‌های طبیعی باشند و گشت داشته باشند و علاوه بر این خستگی روحی و جسمی بالایی برای آن‌ها ایجاد میشود که باعث نارضایتی اغلب خانواده‌های محیط بانان شده است، از طرفی به این دلیل که معیشت این افراد به خوبی تامین نمیشود میتوان گفت رفاه قابل انتظار نیز تامین نمیشود.

 140 شهید محیط بان برای حفاظت از محیط زیست

این پژوهشگر ادامه داد: نکته مهم دیگری که البته محیط بانان کمتر درگیر آن هستند شهادت این افراد است، ما تعداد ۱۴۰ شهید محیط بان داریم که این آمار کمی برای این عرصه نیست و به رسمیت نشناختن این افراد توسط بنیاد شهید نیز باعث بروز مشکلاتی برای خانواده‌های این افراد شده است؛ محیط بانانی که دچار جراحات می‌شوند نیز در این زمینه درگیر برخی مشکلات هستند این نکته که رسیدگی وجود دارد قابل انکار نیست، اما باید به این مسئله نیز توجه شود که رسیدگی‌ها در سطح اقدامات ارزشمندی که محیط بانان انجام می‌دهند اندک است.

حقوقی که از حافظان محیط زیست سلب شده

حال با وجود مشکلاتی که در این عرصه حافظان محیط زیست بر سر راه خویش دارند باید برای اقداماتی که سازمان محیط زیست برای این افراد قرار است انجام دهد به انتظار نشست هر چند که قدردانی از محیط بانان و خانواده هایشان جهت جبران زحمات و تلاش‌های بی وقفه شان مستلزم حمایت‌های توقف ناپذیر سازمان حفاظت از محیط زیست است.


بیشتر بخوانید

رسیدگی به بهبود دریافتی محیط بانان و تامین امنیت آنها


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۴ دی ۱۴۰۰
سلام من دامدار هستم چند وقت پیش برای سر کشی از گله گوسفند به سمت کوهستانی گله ما اونجاست در حال حرکت بودم .که در نصفه های راه محیط بانانی که برای شکارچی ها کمین کرده بودند.به سمت من حمله ور شدند و بدون اینکه از من سوالی بپرسند بنده را به باد کتک گرفتند.و بعد از کتک کاری بنده تازه فهمیدم که اشتباه گرفتند.من خیلی از این ماجرا ناراحت شدم.و نظر من را در مورد محیط بانان. ۱۸۰ درجه عوض کرد.
Iran (Islamic Republic of)
محیط بان وطن
۱۰:۳۸ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت مسئولین محترم، باشگاه خبرنگاران جوان و خوانندگان عزیز و در ابتدا تشکر و قدردانی می کنم از باشگاه خبرنگاران جوان که همیشه جویای احوال و مشکلات محیط بانان هستند. خوب من بعنوان یک محیط بان که 25 سال از عمر و جوانی خود را صرف خدمت به سازمان محیط زیست و همچنین حفاظت از حیات وحش کشور اختصاص دادم این فرصت را مغتنم می شمارم و به برخی از مشکلات پیش روی محیط بانان عزیز این مرزو بوم می پردازم، امیدوارم که مسئولین ذیربط اندکی توجه و رسیدگی نمایند.
1- بزرگترین مشکل محیط بانان ما در داخل منطقه: چون محیط بانان در ابتدای استخدام با مدرک دیپلم و کاردانی جذب می شوند و سطح تحصیل آنها پایین است و داخل مناطق با اقشار مختلف جامعه منجمله: شکارچیان، شکارکشان متخلف، ورزشکاران و گروههای کوهنوردی، کشاورزان، دامداران، باغداران، کارکنان دولت، قضات محترم روبرو می شوند باید در شرایط جذب این عزیزان تجدیدنظر کرد و شرایط احراز را حداقل کارشناسی در همه رشته های تحصیلی در نظر بگیرند، چون به لحاظ برقراری ارتباط موثر ما مشکل داریم و این برخورد اولیه گاهاً منجر به نزاع، تیراندازی و ... می شود، البته ناگفته نماند که معمولا این عزیزان بعد از استخدام اقدام به ادامه تحصیل مینمایند، پس چه بهتر که با مدرک کارشناسی جذب شوند.
2- نکته حائز اهمیت اینکه محیط بانان امکان ادامه تحصیل را ندارند مگر در رشته های مرتبط مثل منابع طبیعی، محیط زیست، کشاورزی، البته اگر سازمان محیط زیست مدرک کارشناسی و بالاتر را بپذیرد.
3- نکته بعدی اکثر محیط بانان استخدامی جدید (دهه های 80 تا کنون) امکان تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی را ندارند چون طبق بخشنامه جدید شرایط تبدیل وضعیت از مدارک تحصیلی کارشناسی به بالا می باشد و شرایط احراز محیط بانان مدرک دیپلم و کاردانی است و به همین خاطر تبدیل وضعیت به رسمی نمی شوند و در احکام آنها برای ارتقاء رتبه حداکثر ارشد در نظر گرفته شده و نمی توانند از رتبه های خبره و عالی بهره مند شوند، که این یکی ازمشکلات بزرگ ارتقای رتبه تبدیل وضع محیط بانان است.
4- از دهه 90 تاکنون جیره غذایی محیط بانان به حداقل رسیده است و چند سالی است که محیط بانانی که در پاسگاه حضور دارند باید از جیب خرج کنند و بعضاً تا نزدیک به صفر کاهش پیدا کرده است.
5- اسلحه برابراست با چوب دستی، چون حمایت قضایی نداریم! البته وقتی سازمان حمایت نکند چه توقعی از دستگاه قضایی داریم. بزنی محکوم به زندان و حبس، نزنی میشوی شریک شکارچی.
6- درجات اعطایی به محیط بانان در احکام کارگزینی آنها هیچ تأثیری ندارد، اگرهمچون کارکنان لشکری اعمال شود قطعاً از حقوق و مزایای بهتری و از اقتدار بیشتری برخوردار خواهند شد.
7- محیط بانان بعنوان بنیانگذاران اصلی محیط زیست همیشه از کارشناسان محیط زیست از حقوق و مزایای کمتری بهره مند بودند.
8- آمار جذب کارشناسان محیط زیست نسبت به محیط بانان چند برابر است، قابل بررسی است شما بعنوان مثال به یکی از ادارات کل استان ها یا سازمان محیط زیست مراجعه نمایید و مشاهده می کنید تعداد زیادی کارشناس مشغول کارند و اگر بر عکس این موضوع عمل شود قطعاً حیات وحش کشور کمتر آسیب می بیند و پیشنهاد می شود بجای جذب کارشناسان جدید از محیط بانان قدیمی که بالای 15 سال سابقه فعالیت در محیط زیست را دارند و با چهارچوب محیط زیست آشنا هستند و از شرایط تحصیلی کارشناسی و بالاتر برخوردارند، استفاده شود.
9- محیط بانان نمی توانند تغییر پست دهند مگر برای ریاست اداره و پست های مدیریتی!!!! البته به تشخیص مدیر دستگاه؟؟؟؟
10- حقوق محیط بانان ناچیز است، شاید باورتان نشود از ابتدای سالجاری تاکنون هرماه حقوق متفاوتی دریافت کردیدم. ابتدای سال نامه می زنند بیمه تکمیلی رایگان و بعد از توافق محیط بانان از حقوق آنها کسر می شود و بعد از مدتی پرداخت می شود چرا؟؟؟ نوبت کاری از احکام محیط بانان کسر می شود و بصورت جداگانه پرداخت می شود چرا؟؟؟؟ برای پرداخت فوق العاده ویژه سلیقه ای عمل می شود محیط بانانی که در پاسگاه حضور دارند کامل می گیرند و آنهایی حضور مستمر ندارند 5 درصد کمتر میگیرند چرا؟؟؟
11- محیط بانان 18 شبانه روز در شرایط سخت کار می کنند و 12 شبانه روز استراحت دارند، در صورتی که در دیگر نهادهای دولتی 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت!!!!
12- وضعیت معیشتی، اضافه کار، فوق العاده مأموریت که حرفی برای گفتن نداریم!!!! البته چند سالی است که به لطف مسئولین سازمان حق الکشف مأمورین هم پرداخت نمی شود و خرج امورات دیگر می شود!!!
13- امکانات خودرویی محیط بانان اکثر مناطق وسایل نقلیه فرسوده و مستهلک می باشد!!! شبکه بی سیم دائم خراب!!!!! چرا سازمان محیط زیست برای هر واحد محیط بانی یک پهباد "هلی شات" تهیه نمی کند، باید از این فرصت استفاده کنند و این گونه تجهیزات کمک شایانی به محیط بانان با توجه به کمبود نیرو، در حفاظت و پایش مناطق و تصویربرداری هوایی می کند، لطفاً پیگیری بفرمایید!!! چون ادارات کل و برخی استان ها خودشان تهیه می کنند و در اختیار واحدها قرار نمی دهند.
14- در بحث انتصاب مدیران کل از جناب آقای دکتر سلاجقه ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا داریم هرچه زودتر تجدیدنظر کنند و مدیران توانمند و متخصص جدید را منصوب کنند!! چون برخی از مدیران به لحاظ مدیریتی درتخصیص اعتبارات و امکانات و ... در استانها و شهرهای تابعه سلیقه ای عمل می کنند.
15- لطفاً مسئولین سازمان در رابطه با برخورداری محیط بانان از مزایای جانبازی، ایثارگری و شهادت بهره مند شوند.
در پایان خدمت همه عزیزانی که این مطالب را می خوانند عرض می کنیم محیط بانان واقعاً مظلومند.
به امید فردایی بهتر برای محیط بانان جان بر کف کشور عزیزمان ایران اسلامی
از صبر و شکیبایی شما در خواندن این مطلب سپاسگزاریم.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۶:۴۹ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
سلام ،

آدم یاد گاندو دو می افتد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
اگه حق تیر به محیط بان بدن, تمام کوهنوردان و دامداران که توی کوها هستند قتل عام میشن. چند وقت پیش من خودم شاهد یه اتش سوزی توی کوه الموت بودم. زنگ زدم به اداره محیط بانی منطقه گزارش کردم. اپراتور محیط بانی گفت ما خودمون از اتش سوزی اطلاع داریم ولی خاموش کردنش به ما ربطی نداره.