یک آسیب‌شناس اجتماعی مطرح کرد؛

عدم توجه به اختلالات روانی، زمینه بروز قتل و جنایت را فراهم می‌کند

ابهری گفت: درگیری‌های فیزیکی و قتل از عوارض اختلالات عصبی محسوب می‌شود که در صورت عدم رسیدگی ابعاد گسترده‌تری را به خود می‌گیرد.

مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفت وگو با خبرنگارحوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره اهمیت سلامت روان گفت: باید به سلامت روان افراد همانند سلامت جسم توجه کرد. از آنجایی که یکی از نهاد‌های دولتی برای نظارت سلامت روان، وزارت بهداشت و درمان است، باید هر ۶ ماه یکبار از افراد آزمون‌های سلامت روان گرفته شود.

روان افراد مرتب ارزیابی شود

وی ادامه داد: افرادی که از اضطراب، پرخاشگری و یا ناراحتی‌های روحی و روانی رنج می‌برند، باید غربالگری شوند و به درمان سلامت آن‌ها توجه کرد. در نتیجه اگر روان افراد به طور مرتب ارزیابی شود، دیگر در جامعه شاهد درگیری‌های خیابانی، نزاع و قتل نخواهیم بود.

ابهری در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان به آزمون‌های روانشناختی اعتماد کرد و گاهی دیده می‌شود که افرادی که دست به جنایت می‌زنند، از نظر سلامت روان سالم معرفی می‌شوند، گفت: آزمون‌های روانی موجود دارای استاندارد و مطابق با اصول علمی است. اگر فردی مرتکب قتل و جنایت می‌شود باید مسائل ژنتیکی، اجتماعی و فرهنگی او را ارزیابی کرد و نمی‌توان صرفاً به آزمون‌های سلامت روان اکتفا کرد.

وی درباره ماجرای پدر بابک خرمدین بیان کرد: زمانی را پدر مقتول در جنگ گذرانده بود و با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده بود، ولی وقتی از ایشان آزمون گرفته شد، متوجه شدند که این فرد سالم است. به همین علت باید در تست‌های روانشناختی، یک روان پزشک، روانشناس و متخصص مغز و اعصاب حضور داشته باشد و از این افراد تست لازم را بگیرد.

ابهری در پاسخ به این سوال که از پدر بابک خرمدین چنین تست‌هایی گرفته شد؟ اظهار کرد: بله این تست‌ها گرفته شد. چون این ماجرا حساس بود و با احساسات جامعه بازی شده بود.

این آسیب‌شناس اجتماعی درباره کسانی که از اختلالات روانی رنج می‌برند و از مراجعه به مراکز روانشناسی خودداری می‌کنند، تصریح کرد: اختلالات روانشناختی ممکن است آثار و پیامد‌های متفاوتی داشته باشد. از پرخاشگری، وسواس، درگیری‌های فیزیکی با مردم و ضرب و جرح تا قتل از عوارض اختلالات روحی و عصبی محسوب می‌شود که در صورت عدم رسیدگی ابعاد گسترده‌تری را به خود می‌گیرد.

متولی اصلی حفظ سلامت روان، خانواده است

ابهری با اشاره به اینکه متولی اصلی بهبود سلامت روان خانواده است، بیان کرد: خانواده باید فرزندان خود را با الفبای حفظ سلامت روان آشنا کند و اجازه درگیری لفظی و بدنی را به فرزندان خود ندهد. همچنین، مدارس برای رشد و حفظ سلامت روان باید دانش‌آموزان را از لحاظ رفتاری تحت نظارت خود قرار دهند.

این آسیب‌شناس اجتماعی افزود: بعد از مدارس و دانشگاه‌ها، سازمان‌ها هنگام استخدام افراد بیش از سلامت جسمی به سلامت روان آن‌ها توجه کنند.

وی با ابراز امیدواری از تاثیر چشمگیر کنترل، رعایت و ارزیابی سلامت روان در کاهش بزهکاری در سطح جامعه بیان کرد: این آزمون‌های روانشناختی می‌تواند تنش‌های عصبی افراد را بسنجد و در ارتقاء سلامت روان افراد نقش موثری داشته باشد.

این رفتارشناس اجتماعی درباره هزینه‌های بالای سلامت روان و عدم استفاده اقشار کم درآمد از این خدمات افزود: از آنجایی که مراجعه به بخش خصوصی سلامت روان برای اکثریت جامعه دارای هزینه‌های قابل توجهی است، دولت باید مراجعه به روانشناسان سلامت روان را در لیست خدمات بیمه‌ای قرار دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار