دیده بان حقوق بشر:

طالبان زمین های شیعیان را پس از کوچ اجباری غصب کرده اند

دیده بان حقوق بشر با نشر گزارشی می‌گوید که طالبان پس از تسلط بر افغانستان، جامعه شیعه و کارمندان سابق دولت را با کوچ اجباری مجازات و زمین‌های آنان را به طرفداران خود پاداش می‌دهند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،در گزارش تازه دیده بان حقوق بشر آمده که مقام‌های طالبان در ولایت‌های بلخ، دایکندی، ارزگان، هلمند و قندهار، شیعیان و کارمندان دولت پیشین را به اجبار کوچ‌ داده و زمین‌های آن‌ها را به حامیان خود به عنوان پاداش توزیع کرده اند.

بر اساس گزارش این سازمان، بسیاری از خانواده‌هایی که محبور به ترک خانه‌هایشان شده‌ و آواره شده‌اند، شیعه، هزاره و همچنین کارمندان سابق دولت هستند.

پاتریشیا گاسمن‌، مدیر بخش آسیا در دیده‌بان حقوق بشر گفته است: "طالبان هزاره‌ها و دیگران را بر اساس قومیت یا عقاید سیاسی به اجبار از محلات‌شان بیرون می‌کنند تا خانه‌های آن‌ها را به حامیان خود پاداش بدهند."

به گفته او این اخراج‌ با تهدید و به زور، بدون هیچ‌گونه روند قانونی و سوء استفاده جدی صورت گرفته است که مجازات دسته‌ جمعی خوانده می‌شود.

گاسمن گفته است: "آواره کردن خانواده‌ها در هنگام برداشت محصول و درست قبل از شروع زمستان بی‌رحمانه است."

او از طالبان خواسته که باید اخراج اجباری هزاره‌ها و دیگران را متوقف کرده و در مورد اختلافات در رابطه با مالکیت زمین، طبق قانون و یک روند عادلانه تصمیم بگیرند.

بر اساس این گزارش، طالبان در برخی موارد برای کوچ اجباری به مردم تنها سه روز وقت داده اند و به همین خاطر تمامی وسایل و اسباب خانه آنها نیز برجایشان باقی مانده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید اخراج اجباری در افغانستان از سوی طالبان در حالی اعمال می‌شود که این کشور با موج بی‌سابقه‌ 4 میلیونی آوارگان داخلی روبروست.

این نهاد تائید کرده است که تنها در سال جاری میلادی بیش از ششصد هزار نفر به دلیل جنگ، خشکسالی و اقتصاد خراب، از محلات‌شان بی‌جا شده‌اند.

این در حالی است که خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان چند روز پیش گفت که تا کنون هیچ‌کسی به کوچ اجباری مجبور نشده و احتمالاً در برخی موارد، اختلافات بر سر دعوای ملکیت سبب این کار شده باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۱ آبان ۱۴۰۰
کشوری ک ب خواب رفته رو نمیشه بیدار کرد