پارلمان اروپا از کمیسیون و شورای اروپایی خواست تا لهستان را تحریم کنند

در پی حکم دادگاه لهستان درباره قوانین اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا از کمیسیون و شورای اروپایی خواست تا ورشو را تحریم کنند

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از پایگاه خبری ریپابلیک ورلد، پارلمان اروپا روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از کمیسیون و شورای اروپا خواسته است تا تحریم هایی را علیه لهستان به علت نقض قانون این اتحادیه اعمال کنند.

در این قطعنامه حکم لهستان «حمله به جامعه اروپایی، ارزش‌ها، قوانین و تضعیف اولویت قوانین اتحادیه اروپا» عنوان شده است. اتحادیه اروپا اعلام کرد که مفهوم اولویت حقوق اتحادیه اروپا بر این اصل استوار است که در صورت توافق نداشتن جنبه‌ای از حقوق اتحادیه اروپا و قوانین ملی در هر کشور عضو این اتحادیه، حقوق اتحادیه اروپا برتری و اولویت دارد.

این قطعنامه پس از دریافت ۵۰۲ رأی موافق به تصویب رسید. دادگاه قانون اساسی لهستان ۷ اکتبر طی حکمی اعلام کرد بخش‌هایی از معاهدات اروپایی با قوانین لهستان ناسازگار است.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان پیشتر اعلام کرده بود که قانون اساسی لهستان بالاترین قانون حقوقی در این کشور است و  بر هر اصل حقوقی دیگری ارجحیت دارد.

نخست وزیر لهستان در آغاز اجلاس دو روزه رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد: «ما تحت فشار تهدید عمل نخواهیم کرد.» وی در ادامه تصریح کرد که این کشور با شایستگی اتحادیه اروپا موافق نیست.

اختلاف بین لهستان و اتحادیه اروپا بر سر اولویت قوانین اتحادیه اروپا بر اجلاس کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تأثیر بسزایی گذاشته است. در جریان اجلاس سران اتحادیه اروپا که در بروکسل در حال برگزاری است، مقامات سیاسی درباره مناقشات حاکم بر قوانین اتحادیه اروپا و سایر موضوعات مهم مانند افزایش قیمت انرژی، تحول دیجیتال، سیاست تجاری، مهاجرت و روابط خارجی بحث خواهند کرد.

انتها پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار