سقوط شدید ارزش لیر ترکیه مقابل دلار

بعد از اینکه بانک مرکزی ترکیه یکی از درخواست‌های رئیس‌ جمهور این کشور را مبنی بر کاهش نرخ بهره اجرا کرد، ارزش لیر مقابل دلار به شدت سقوط کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آر تی، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی در خصوص سقوط ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا نوشت: با افزایش ۲.۱۹ درصدی ارزش دلار در مقابل لیر ترکیه، ارزش هر لیر سقوط کرده و یک دلار مساوی شده است با ۹.۴۲۰۶ لیر ترکیه. این اتفاق برای اولین بار است که در تاریخ ترکیه اتفاق می‌افتد.

خبرگزاری روسی نووستی نیز در خصوص این اتفاق افزود: بانک مرکزی ترکیه امروز (پنجشنبه) نرخ بهره اصلی را از ۱۸ درصد به ۱۶ درصد کاهش داد. این یکی از درخواست‌های «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه بود.

کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باورند که مداخلات اردوغان در اقتصاد ترکیه اعتبار سیاست‌های پولی را در چند سال اخیر تضعیف کرده است. سقوط تاریخی ارزش لیر در حالی اتفاق می‌افتد که رئیس‌ جمهور ترکیه برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های آفریقایی به این قاره سفر کرده است.

لیر امسال ۲۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد و نیمی از این کاهش ارزش تنها در ماه گذشته اتفاق افتاده است.

اوایل هفته نیز در ترکیه پس از آنکه اعلام شد قیمت بنزین گرانتر خواهد شد، مردم با تشکیل صف‌های طولانی برای پر کردن باک خودرویشان به جایگاه‌های عرضه سوخت هجوم آوردند.

قیمت سوخت در ترکیه بدلیل مالیات‌های سنگین (۷۰درصد) بالاست و اکنون با افزایش ۴۰ قوروشی، قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل به مرز ۸ لیر و هر لیتر گاز ال پی جی به مرز ۶ لیر رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
هی تیتر کنیدکیف کنید ،حال کنید اقلا یکی داخل دنیا پیدا شد مثل خودتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خبرتون برای یک هفته پیشه.به روز تر باشین.
آخرین اخبار