طاعون نشخوارکنندگان خطری برای دام های اهلی

طاعون نشخوارکنندگان اگر کنترل نشود دام های اهلی را نیز آلوده می کند.

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان را با جمع آوری و دفن اصولی لاشه‌ها از  سایر میزبان‌ها باید دور نگهداشت، گفت: چون این ویروس بدون میزبان دوام زیادی ندارد  این بیماری را  می توان در محل تلفات دام های وحشی کنترل کرد.

او بهترین راهکار مقابله با شیوع طاعون نشخوارکنندگان را  واکسیناسیون دام‌های اهلی است. افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری ویروسی است و  خاصیت واگیری بالایی دارد و اگر شیوع آن کنترل نشود، احتمال آلوده شدن  دام‌های اهالی  نیز  دور از انتظار نیست.

ربیعی جابجایی دام‌ها را در شیوع این بیماری هم بسیار مهم دانست و ادامه داد: دام‌هایی که از مناطق آلوده به سایر نقاط می‌آیند باید تحت کنترل قرار گیرند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان اینکه ۲۱ راس کل و بز وحشی تاکنون بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان در مازندران تلف شده اند، از دوستداران طبیعت ، کوهنوردان و جوامع محلی خواست اگر حیوان بیمار، بیحال یا تلف شده‌ای دیدند از جابجایی آن خودداری کرده و به نزدیک‌ترین واحد محیط زیست اطلاع دهند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار