نور امید در دل کشاورزان با اجرای طرح خرید حمایتی زعفران

اجرای طرح خرید حمایتی زعفران ، زعفرانکاران را به کوتاه شدن دست دلالان امیدوار کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اسماعیل قادری فر معاون وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست سازمان تعاون روستایی ایران ۱۹ مهر ماه امسال در مراسم افتتاح مرکز خرید حمایتی زعفران در تربت‌حیدریه گفت: برای خرید حمایتی زعفران مبلغ مناسبی از طریق بانک کشاورزی در نظر گرفته شده و مشکلی برای پرداخت وجوه زعفران خریداری شده وجود ندارد.

 او افزود: وجوه مربوط به خرید زعفران از کشاورزان حداکثر ظرف ۲۰ روز پس از خرید این محصول از سوی مراکز خرید پرداخت می‌شود و از ابتدای فصل برداشت زعفران در مهر ماه جاری تا پایان سال زراعی در آخر شهریور ماه سال آینده در کنار کشاورزان هستیم تا دلال‌ها نتوانند به این محصول ارزشمند طمع کنند.

علی پاکزاد،یک کشاورز گفت: امیدواریم حال که دولت و مجلس عزم خود را برای حمایت از ما جزم کرده‌اند، اعتبار لازم برای خرید حمایتی زعفران نیز به موقع تأمین شود.

او افزود: دلالان همیشه هنگام برداشت محصول به سراغ ما می‌آیند و با ترفند‌های مختلف تلاش می‌کنند دسترنج ما را ارزان خریداری کنند و حتی هنگام کاشت محصول نیز سَلَف خران به سراغ ما می‌آیند و محصول را به قیمت بسیار نازل پیش خرید می‌کنند که امیدواریم با اجرای طرح خرید حمایتی دست دلالان کوتاه شود.

محمد رستمی  مدیر اداره تعان روستایی تربت‌حیدریه هم گفت: هرچند خرید توافقی به صورت نمادین از هفته گذشته آغاز شد، اما دستورالعمل اجرایی آن روز گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی به ما ابلاغ شد.

او افزود: خرید زعفران هر سال از اول آبان ماه آغاز می‌شود، اما با این حال سعی می‌کنیم از ۲ روز آینده خرید این محصول را آغاز کنیم.

مدیر اداره تعان روستایی تربت‌حیدریه ادامه داد: امسال مقرر شده است مبلغ مربوط به خرید زعفران پس از پنج روز به حساب کشاورزان واریز شود.

نور امید در دل کشاورزان با اجرای طرح خرید حمایتی زعفران

 رستمی بیان کرد: طبق مصوبه اعلام شده قیمت کف هر کیلوگرم نگین زعفران ۲۰۵ میلیون ریال است و خرید حمایتی زعفران با عاملیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و حمایت سازمان تعاون روستایی تا پایان شهریور سال آینده ادامه دارد.

محسن زنگنه  نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: امسال تلاش کردیم دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان تعاون روستایی، بانک کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را در زمینه حمایت از زعفرانکاران پای کار بیاوریم تا وضعیت کشاورزان که یک سال چشم انتظار برداشت محصول بوده‌اند بهتر شود.

او افزود: بر همین اساس موسسه تدبیر زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از ابتدای امسال به کشاورزان خرده مالک که کمتر از سه هکتار زمین زیرکشت زعفران دارند تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات می‌پردازد که وجه ضمانت آن از طریق گواهی سپرده زعفران در بورس خواهد بود.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: ۵۰ هزار میلیارد ریال برای خرید حمایتی زعفران تأمین شده و دولت در این زمینه مصمم و پای کار است.

زنگنه بیان کرد: هر کیلوگرم نگین زعفران تا ۲۶۰ میلیون ریال خریداری می‌شود و کشاورزی که نتواند محصول زعفران خود را به فروش برساند تا شهریور ماه سال آینده می‌تواند محصول خود را به مرکز خرید حمایتی زعفران بفروشد.

او تصریح کرد: از سال قبل بازار سرمایه را برای حمایت از زعفران تحکیم کرده‌ایم، بخش خصوصی هم در قالب شرکت تعاونی سهامی عام ایجاد شده و از سال آینده زعفرانکاران تربت حیدریه نیازی به خرید از سوی دولت ندارند و این شرکت تعاونی محصول زعفران آنان را خریداری می‌کند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مرکز خرید حمایتی زعفران در تربت حیدریه زعفران را از کشاور دریافت و وزن و عیار آن را مشخص کرده و خریداری می‌کند.


بیشتر بخوانید



حسین محمدی مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: از مجموع بیش از ۱۱۸ هزار هکتار زمین زیرکشت زعفران در ایران، استان خراسان رضوی با بیش از ۹۰ هزار هکتار و ۸۰ درصد تولید و استان خراسان جنوبی با ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار و حدود پنج درصد تولید به ترتیب بیشترین میزان کشت و تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

او  افزود: از مجموع ۹۰ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار و معادل ۱۲ درصد به شهرستان تربت‌حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه ادامه داد: بیش از ۱۲۰ هزار خانوار در استان خراسان رضوی به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت‌حیدریه هستند و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که بالغ بر ۹۰ درصد آن‌ها به کشت زعفران مشغولند.

نور امید در دل کشاورزان با اجرای طرح خرید حمایتی زعفران

محمدی بیان کرد: به ازای هر هکتار زمین زیرکشت زعفران برای حدود ۲۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود که در اراضی زعفران تربت حیدریه برای بیش از ۷۰ هزار نفر بطور مستقیم و ۲۱۰ هزار نفر بطور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

او میانگین تولید زعفران در تربت‌حیدریه را چهار کیلوگرم در هکتار و متوسط تولید آن را در این شهرستان ۳۵ تن در سال عنوان و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل خشکسالی، کاهش بارندگی و گرمای مرداد ماه با کاهش برداشت به میزان ۴۵ تا ۵۰ درصد سال‌های قبل مواجه شویم.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه تأکید کرد: برداشت زعفران در سه اقلیم سرد (جلگه رخ تربت‌حیدریه)، معتدل (شهرستان زاوه) و گرم (شهرستان مه‌ولات) از ۱۵ مهر آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار