کشف بخار آب در جو زمین توسط ناسا

دانشمندان موفق به کشف بخار آب بر فراز اروپا شدند که می تواند پیامد‌های مهمی برای مأموریت‌های آینده فضایی داشته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از interestingengineering، براساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده، داده‌های تلسکوپ فضایی هابل ناسا نشان می‌دهد از سال‌ قبل یک توده بخار آب بر فراز اروپا قرار دارد. برای محققان عجیب است که بخار آب فقط در یک نیمکره از زمین وجود دارد. این اطلاعات می‌تواند تأثیر بسیاری در ماموریت‌های آینده ناسا در اروپا و جستجوی حیات در جهان بیگانه داشته باشد.

سطح بخار آب در اروپا دانشمندان را شگفت زده کرد

اروپا در زیر پوسته یخی خود اقیانوسی عظیم را جای داده که احتمالا در آن نشانه‌هایی از زندگی بومی وجود دارد. این حیات بومی دیده نشده، اما دلایل قابل استنادی وجود دارد که بشود وجود این حیات را باور کرد. اما حتی اگر هیچ موجودی در این منطقه زندگی نکند، آگاهی از آن‌ها باعث درک منجمان از ساختار اتمسفری قمر‌های یخی در جهان شده و راه را برای ماموریت‌های علمی آینده به مشتری هموار می‌کند.

 این‌ بخارهای اروپایی معمولاً با خروج توده‌های یخ از ماه همراه بود که عکس آن توسط هابل در سال ۲۰۱۳ ثبت شد. زمین دارای چشمه‌های آب گرم زیادی شبیه به این است، اما ارتفاع گیت‌های اروپا بیش از ۶۰ مایل است و این آبفشان‌ها قطرات کوتاه مدت بخار آب را در جو ماه ایجاد می‌کنند که تنها یک میلیاردم فشار سطح را بر جو زمین ایجاد می‌کند.

گانیمد

این کشف از تجزیه و تحلیل جدید پایگاه داده طیف‌ها و تصاویر بایگانی هابل، با استفاده از یک تکنیک جدید که اخیراً بخار آب را در جو قمر دیگر مشتری، (گانیمد) تشخیص داده، حاصل شده است. این مطالعه از لورنز روث، در موسسه فناوری سلطنتی KTH سوئد، از بخش فیزیک فضا و پلاسما انجام شد. روث در بیانیه مطبوعاتی خود می‌گوید: "مشاهده بخار آب در گانیمد و در انتهای اروپا، درک ما را از جو ماه‌های یخی پیش می‌برد. با این حال، تشخیص وجود مقدار زیاد آب در اروپا کمی شگفت انگیزتر از گانیمد است، زیرا دمای سطح اروپا پایین‌تر از دمای گانیمد است. "

بخار آب مداوم در اروپا می‌تواند مأموریت های آینده ناسا را تحت تأثیر قرار دهد

اروپا به دلیل وجود یخ فراوان در سطح آن، سایه‌ای نسبتاً روشن دارد و این نور خورشید را بسیار بیشتر از گانیمد منعکس می‌کند، به همین دلیل سطح اروپا ۶۰ درجه فارنهایت سردتر از خواهر تیره‌تر آن است. در اروپا، روز‌ها می‌توانند به دمایی در حدود منفی ۲۶۰ درجه فارنهایت برسد؛ اما مشاهدات اخیر نشان می‌دهد حتی در چنین دما‌هایی که مغز بی حس می‌شود، آب یا تصعید می‌شود یا با حالت مایع بدون هیچ تغییری مستقیماً از حالت جامد به بخار تغییر فاز می‌دهد. این فرآیند مستقیماً از سطح اروپا اتفاق می‌افتد، درست مانند گانیمد.

روث مجبور شد برای دستیابی به این کشف به عمق مجموعه داده‌های هابل بپردازد و مشاهدات ماوراء بنفش اروپا را از سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ جدا کند. این مشاهدات توسط طیف نگار تصویربرداری هابل (STIS) انجام شد و مشاهدات ماوراء بنفش STIS باعث شد روث بتواند مقدار زیادی اکسیژن یخ زده را کشف کند. این کشف می‌تواند پیامد‌های مهمی برای مأموریت‌های آینده در اروپا داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.