طاهری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید کیفیت تولیدات داخلی را افزایش دهیم

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: باید کیفیت و تجربیات خود را در زمینه تولیدات داخلی افزایش دهیم.

میررضا طاهری اتاقسرا عضو هیئت علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توجه هم وطنان به تزریق واکسن‌های داخلی اظهار کرد: اگر تولیدات داخلی بر مبنای علم و تکنولوژی باشند بهتر است که از آن‌ها استفاده کنیم.

او افزود: دانشگاه‌های ما امکانات و خدمات زیادی ندارند در صورتی که دانشمندان زیادی را پرورش می‌دهیم؛ بنابراین باید کیفیت محصولات و تولیدات داخلی را افزایش دهیم تا بتوانیم نظر مردم را جلب کنیم.

طاهری اتاقسرا تصریح کرد: از نظر تکنولوژی و فناوری هم باید پیشرفت کنیم تا به نتیجه مطلوبی برسیم؛ با اینکه تحریم هستیم و دسترسی به تکنولوژی‌های نوین دنیا نداریم و ارتباطمان با آن‌ها کم است، اما باید تلاش خود را در این زمینه بالا ببریم.

عضو هیئت علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: اگر کیفیت و تجربیات محصولات خود را افزایش دهیم صد در صد می‌توانیم در داخل هم به برسیم.

گفتنی است که حمایت و خرید تولید داخلی مزایای بسیار زیادی در ابعاد مختلفی را برای کشور ایجاد می ‌کند، از جمله:

ایجاد اقتصاد مقاوم چرخه ‌ای: تمامی نهادهای اقتصادی با مصرف‌کنندگان محصولات و تامین‌کنندگان نیازهای ورودی، پیوند اقتصادی دارند. این ارتباط دو سویه، با ایجاد شبکه ارتباطی بین نهادهای مختلف اقتصاد، موجب رشد فعالیت اقتصادی محلی و در نتیجه رشد کلی اقتصاد ملی می ‌شود.

افزایش اشتغال و کاهش بیکاری: با توجه به پیوند اقتصادی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، تقاضا برای منابع نیروی کار محلی ایجاد می ‌گردد.

کاهش فعالیت ‌های بازارهای موازی: بخش عمده ‌ای از کالاهای مصرفی وارداتی، وسایل نقلیه و حتی برخی از مواد اولیه، از طریق بازار غیرقانونی موازی ارز خارجی تامین می‌شود. مصرف تولیدات داخلی این بازارهای مخرب موازی را کنترل خواهد کرد.

افزایش قدرت ارز ملی: قدرت هر ارز در برابر ارزهای جهان عمدتا تابعی از تعادل تراز پرداختی آن است. لذا با مصرف کالاهای محلی، ایجاد ذخایر ارز خارجی برای حمایت از موقعیت تراز پرداخت کشور تسهیل می‌ شود.

کاهش هزینه تولید واحد (اقتصاد مقیاس): معمولا با افزایش مقیاس تولید، هزینه هر واحد تولیدشده از لحاظ اقتصادی پایین ‌تر خواهد بود. علاوه بر این، تولید در مقیاس بالا شرایط را برای سرمایه‌ گذاری بیشتر تولیدکنندگان فراهم می‌ کند. بنابراین، حمایت از مصرف کالاهای محلی باعث افزایش بهره‌وری ظرفیت و کاهش هزینه ‌های تولید برای صنایع محلی می‌ شود.

چشم انداز رشد اقتصادی بالا: مصرف کالاهای تولیدی محلی و درونی ‌سازی تقاضا بر بهره ‌وری ظرفیت و در نتیجه رشد اقتصادی و توسعه ملی تاثیر گذار است.

تضمین کیفیت: امکان نظارت بر واردات افراطی کار دشواری است، در صورتی که با مصرف کالاهای تولید داخلی می‌ توان به ایجاد و نظارت بر استانداردهای تضمین کیفیت به نفع رفاه مصرف‌ کنندگان محلی کمک کرد.

ثبات قیمت: حجم قابل توجهی از مواد مصرفی، وسایل نقلیه و مواد اولیه وارداتی از بازار موازی تامین می ‌شوند. در این بازار، قیمت ‌ها بیش از حد غیرواقعی تعیین می‌ شوند و تولیدکنندگان محلی نیز، به منظور جلوگیری از کاهش مصرف‌ کنندگان، قیمت را با بازار موازی هم‌ تراز می‌ کنند. اما با مصرف تولیدات داخلی این تغییرات قیمت قابل کنترل می ‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار