عمل آدرنالکتومی به روش لاپاراسکوپی برای اولین بار در کردستان با موفقیت انجام شد

متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی در کردستان از انجام عمل آدرنالکتومی (برداشتن توده در غدد فوق کلیه) به روش لاپاراسکوپی برای اولین بار در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، عطااله محمدی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی اظهار کرد: جراحی آدرنالکتومی (برداشتن توده در غده فوق کلیه چپ) در مرکز آموزشی درمانی کوثر سنندج و برای اولین بار در استان به روش لاپارسکوپی با موفقیت انجام شد.

محمدی با اشاره به اینکه این عمل اولین جراحی از طریق لاپاراسکوپی در استان کردستان است، خاطرنشان کرد:روز شنبه ۲۴ مهر جاری خانمی ۴۴ ساله با درد شکمی به بیمارستان مراجعه نمود و در بررسی‌ها توده ۷ سانتیمتری در غده فوق کلیه سمت چپ تشخیص داده شد که non functional بود و سریع تحت عمل جراحی آدرنالکتومی لاپاراسکو‌پی قرار گرفت.

او افزود: در این روش برای بیماران، چند ساعت بعد از عمل رژیم مایعات خوراکی شروع شده و روز بعد از بیمارستان ترخیص می‌شوند.

متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی بیان کرد: این عمل با دستگاه لاپاراسکوپی، با ایجاد چهار سوراخ کوچک در جدار شکم و از طریق آن‌ها ابزار‌های جراحی لاپاراسکوپی را وارد حفره شکم کرده و تحت دید دوربین لاپاراسکوپی، جراحی انجام می‌شود.

محمدی یادآور شد: در این روش درد و عوارض بعد از عمل نسبت به روش باز بسیار کمتر و بازگشت به کار و زندگی زودتر صورت می‌گیرد.

او اضافه کرد:جراحی برداشتن غده فوق کلیوی بهترین روش برای بیمارانی است که دارای تومور‌های فوق کلیوی و دارای ترشح هستند، هورمون‌های اضافی ترشح می‌کنند و تومور‌های آدرنال اولیه که بدخیم به نظر می‌رسند را ایجاد می‌نمایند.

متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی با اشاره به اینکه اکثر تومور‌های غدد فوق کلیه با یک عمل جراحی به نام آدرنالکتومی لاپاروسکوپی قابل برداشتن است، اضافه کرد: در تعداد کمی از بیماران ممکن است لازم باشد که یک آدرنالکتومی لاپاروسکوپی به آدرنالکتومی باز تبدیل شود که جراح در این صورت قبل از عمل توضیحات لازم را به بیمار شرح می‌دهد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار