خورسند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید راهی پیدا کرد که امنیت در افغانستان تضمین و تثبیت شود/ افغانستان یکی از بزرگ ترین بازار‌های اقتصادی ایران است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران باید فعالیت و تحرکات بیشتری برای برقراری امنیت در افغانستان داشته باشد.

مهدی خورسند کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشستی که قرار است چهارشنبه آینده پیرامون تحولات افغانستان در تهران با حضور همسایگان افغانستان به اضافه روسیه برگزار شود، گفت: در اولین دور از این مذاکرات مجازی که مبدع آن پاکستان بود، تقریبا یک بیانیه مکتوب خلاصه شد که اثری برای مردم افغانستان نداشت؛ در این فضا امید داریم در روز‌های آینده در اجلاسیه‌ای که تهران میزبان آن است، اتفاق جدیدی رخ دهد.

وی افزود: افغانستان امروز به دلیل تحولات ساختاری حاکمیتی دچار بحران شناخت حاکمیت جدید خود از سوی جامعه جهانی است و در یکه‌تازی برخی گروه‌ها و عناصر تکفیری که توسط قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای به افغانستان منتقل شدند، به مثابه یک زمین مین گذاری شده و یک بمب در آستانه انفجار است؛ این بمب در صورت انفجار می‌تواند همسایگان افغانستان را دچار آسیب جدی کند، بنابراین همسایگان افغانستان باید به این هشدار دقت ویژه کنند.

خورسند با بیان اینکه طبق سناریویی که آمریکا برای افغانستان تنظیم کرده این کشور نباید روی آرامش را ببیند تصریح کرد: جغرافیا و ژئوپلیتیک افغانستان برای عدم اتصال یا اتصال سه قدرت بزرگ یعنی ایران، روسیه و چین که امروز در حال خیزش هستند، بسیار مهم است.

کارشناس مسائل افغانستان گفت: در دوران گذاری که آمریکایی‌ها در حال از دست دادن جایگاه ابر قدرتی خود هستند و آن جایگاه را به چین می‌سپارند، یکی از اقدامات و سناریو‌هایی که آن‌ها در این دوران در حال پیگیری‌اش هستند ضربه زدن به بازوان و مسیر‌های تامین آن قدرتی است که چینی‌ها را به جایگاه ابر قدرتی می‌رساند و افغانستان یکی از آن جغرافیاهاست و قطعا ناامن ماندن جغرافیای افغانستان می‌تواند در اهداف آمریکا برای شاید حتی به تاخیر انداختن ابر قدرت شدن این بلوک آسیا بسیار موثر باشد؛ نوع خروج غیر مسئولانه آمریکا از منطقه تقریبا موید همین ادعاست.

وی با تاکید بر اینکه باید در نشستی که در روز‌های آینده در تهران برگزار می شود حواسمان به ملت افغانستان باشد، اظهار کرد: در این کشمکش قدرتی که بین قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در جریان است، برخی از بازیگران  به دنبال حفظ امنیت  و عده‌ای هم به دنبال دامن زدن به ناامنی در منطقه هستند، که در یک سمت روسیه، چین، ایران و در طرف دیگر ترکیه، آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی قرار دارند.

خورسند با بیان اینکه باید به دنبال حمایت از مردم افغانستان برویم و در پی تشکیل دولت فراگیر در این کشور باشیم، گفت: دولتی که یک جانبه از سوی طالبان تشکیل شود، مورد تایید نیست و آن آفت جنگ داخلی در افغانستان شعله ور خواهد شد، بنابراین باید طالبان را مجاب کرد تا از طریق مسیر‌های مختلف بر ایجاد تشکیل دولت فراگیر و کمک به برقراری امنیت در این کشور تاکید شود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید راهی پیدا کرد که امنیت در افغانستان تضمین و تثبیت شود. با توجه به این شرایط منطقه، جمهوری اسلامی ایران باید فعالیت و تحرکات بیشتری داشته باشد، چراکه این کشور یکی بزرگ ترین بازار‌های اقتصاد ما در سال‌های گذشته و در شرایط تحریم بوده است، بنابراین موظفیم نسبت به تحولات افغانستان حساس باشیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اگر ورود کند و از ابزار‌های موجود خود استفاده کند، می‌تواند بر روند تثبیت امنیت در جغرافیای افغانستان تاثیرگذار باشد، ممکن است ما از جزئیات تحرکات دیپلماتیک ایران و تعاملات ایران در افغانستان اطلاعی نداشته باشیم، اما هشدار ما به این دلیل است که این فضا به سمتی برود که منجر به تثبیت و ایجاد امنیت در افغانستان شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار