در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

صادرات سوخت تقطیری لنگ صدور مجوز/ پالایشگاه‌های تصفیه دوم روغن مشکل انبارش دارند

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: ۴۰ درصد پالایشگاه‌های تصفیه دوم روغن در دو شهرک صنعتی جنت آباد و گرمسار مشکل انباشت سوخت تقطیری در انبار‌ها را دارند.

اعلایی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات ایجاد شده در مسیر صادرات سوخت تقطیری و انبارش بیش از حد این محصول در اطراف پایتخت، اظهار کرد: در شهرک صنعتی جنت آباد حدود هشت واحد و در شهرک صنعتی فجر گرمسار که تقریبا در ده کیلومتری این شهرستان است نیز، حدود ۲۴ پالایشگاه تصفیه دوم روغن وجود دارد.

او افزود: این پالایشگاه ظرفیت‌های متفاوتی دارند و حدود ۴۰ درصد از آن‌ها اکنون با مشکل انبار انباشته مواجه هستند و در انتظار دریافت مجوز صادرات از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سر می‌برند. باقی مانده این واحد‌ها یعنی حدود ۶۰ درصد دیگر نیز، مقدار کمی سوخت تقطیری در انبار‌های خود دارند.

اعلایی با تاکید بر این که برخی واحد‌ها بیش از ۵۰۰ تن انباشت سوخت تقطیری دارند، گفت: دلیل چنین مسئله‌ای این است که با توجه به عدم صدور مجوز، طی سال ۹۹ صادرات این محصول صورت نگرفته، از ابتدای امسال تاکنون نیز مجوزی صادر نشده و میزان این محصول در انبار‌ها اضافه شده است.

رئیس هیئت امنای شهرک صنعتی جنت آباد در ادامه بیان کرد: هر واحد تصفیه دوم روغن، یک ظرفیت مشخص در تولید سوخت تقطیری دارد؛ حداقل این ظرفیت، سالیانه ۲۵۰ تن است و تا هزارتن نیز قابل افزایش است. تمام این تولیدات در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ تاکنون از کارخانه‌ها خارج نشده و چون همگی دارای برخی از گاز‌ها هستند، برای مصارف دیگر نیز به درد این کارخانه‌ها نمی‌خورد.


بیشتر بخوانید:


گفتنی است؛ طی فرآیند بازیافت و تصفیه روغن سوخته یا کارکرده، ضایعات با ترکیبات رنگی از روغن جدا شده و به صورت لجن قیری مورد استفاده صنایع مختلف قرار می‌گیرد. محصولات خروجی این فرآیند شامل روغن پایه گروه ۱ و ۲، سوخت تقطیری صنعتی با کیفیت بالا و پسماند قیری قابل مصرف در تولید قیر پلیمری، آسفالت و ایزوگام است.

سوخت تقطیری به عنوان سوخت صنعتی برای تولید گرما و نیروی برق و همچنین به عنوان سوخت در موتور‌های دیزلی درون جاده‌ای و برون جاده‌ای قابل استفاده است اما به دلیل مسائل زیست محیطی، در داخل کشور کاربرد زیادی ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار