کاخ الیزه مسئولیت کشتار الجزایری‌ها را برعهده گرفت

کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه با صدور بیانیه‌ای مسئولیت دولت این کشور در کشتار الجزایری‌ها در سال ۱۹۶۱ در فرانسه را برعهده گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، همزمان با ۶۰ امین سالروز کشتار الجزایری‌ها در سال ۱۹۶۱ (۱۳۴۰) در فرانسه در مراسم یادبودی به این مناسبت شرکت کرد و کاخ الیزه نیز همزمان با این مراسم با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت فرانسه را در این کشتار گردن گرفت.

در بخشی از این بیانیه به تظاهرات ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱ از سوی «فدراسیون فرانسوی جبهه آزادی‌بخش ملی» و در اعتراض به فرمان ۵ اکتبر اشاره شد. در این فرمان الجزایری‌ها برای خروج از خانه پس از ساعت ۲۰:۳۰ منع شده بودند، اما در این تظاهرات با وجود این ممانعت بیش از ۲۵ هزار زن و مرد و کودک در مکان‌های مختلف گردهم آمدند.

در ادامه متن بیانیه آمده است: «در جریان این تظاهرات بیش از ۱۲ هزار نفر از الجزایر بازداشت شدند و به مراکز تفکیک در «استادیوم کوبرتن، کاخ ورزش و دیگر مکان‌ها» منتقل شدند. همچنین بسیاری نیز در این زمان مجروح و برخی نیز کشته شدند که اجسادشان به رودخانه سن انداخته شد.»

این بیانیه در ادامه افزود: «پس از آن بسیاری از افراد هرگز بقایای افرادی که در آن شب ناپدید شدند را نیز ندیدند و به همین دلیل امانوئل مکرون، به یاد تمامی آن‌ها ادای احترام می‌کند. این فاجعه مدت طولانی مخفی یا تکذیب شد. اکنون پس از گذشت سال، رئیس‌جمهور فرانسه به منطقه‌ای حوالی ناتر رفت و به احترام تمام افراد از دست رفته ۱ دقیقه سکوت کرد.»

در انتها نیز آمد: «امانوئل مکرون این فاجعه را به رسمیت می‌شناسد، این جنایت آن شب به فرمان «موریس پاپون» رئیس پلیس پاریس، انجام شد و هرگز نمی‌توان آن را توجیه کرد. فرانسه به تاریخ خود به درستی نگاه می‌کند و مسئولیت اقدامات خود را برعهده می‌گیرد.»

پیش از این نیز منابع خبری اعلام کرده بودند مکرون قرار است عصر امروز در حومه پاریس و در ساحل رود سن در نزدیکی پل بزون تاج گل تقدیم کند.

الیزه در توضیح دلیل انتخاب این مکان به عنوان محل برگزاری مراسم یادبود اعلام کرد مهمات جنگی که استفاده شده بود در این محل تولید شد و اجساد نیز به رود سن انداخته شدند.

در حالی که مورخان شمار کشته شدگان را ده‌ها نفر اعلام کردند در اسناد رسمی این تعداد تنها سه نفر اعلام شده است.

امانوئل مکرون، نخستین رئیس‌جمهور فرانسوی است که در پس از جنگ الجزایر متولد شده است. این جنگ در سال ۱۹۶۲ پایان یافت. وی همچنین نخستین رئیس‌جمهوری است که به محل برگزاری مراسم یادبود می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۵ مهر ۱۴۰۰
باید جبران کنه و ویزای الجزایریا رو ورداره
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۶:۲۴ ۲۵ مهر ۱۴۰۰
پنج سال بعد به خاطر کشتن‌‌ مردم آفریقا، سوریه ، یمن و افغانستان ادای احترام خواهید کرد. این ذات کثیف شماست. این خوی درندگی تان است که پشت فناوری و رسانه تان پنهانش کرده اید. از استعمار ملتها دست بردارید
آخرین اخبار