آموزش نیروهای نخبه دینی در دوران امام حسن عسکری(ع) توسعه یافت

امام جمعه بوشهر گفت: در دوران امام حسن عسکری(ع) فضای آموزش و تعلیم و تربیت نیروهای نخبه دینی در جامعه توسعه یافت و بسیاری از کتاب‌ها در آن دوران نوشته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) بیان کرد: زندگی آن امام سراسر مظلومیت و غربت، اما همراه با درایت آسمانی ایشان بود.

او با اشاره به زندگی آن امام، افزود: ایشان در سال ۲۳۲ هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند مادر ایشان حُدَیثه از زنان عالم، پارسا، فاضل، مدیر و مدبر بود و پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) بودند. امام حسن عسکری(ع) در همان ۲ سالگی به همراه پدر به دستور متوکل عباسی خلیفه وقت از مدینه به اجبار به سامرا اعزام شدند و در منطقه معسکر محل استقرار نظامیان قرار گرفتند و تحت محدودیت فوق العاده‌ای بودند.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۵۴ هجری قمری با شهادت امام هادی(ع) به امامت رسیدند، ۶ سال امامت کردند و در سال ۲۶۰ هجری قمری در ۲۸ سالگی به دستور معتمد عباسی با سم به شهادت رسیدند.

صفایی بوشهری عنوان کرد: دوران ۶ ساله امامت ایشان با جو خفقان بسیار شدید حکومت عباسیان همراه بود که جامعه را از نهاد امامت دور کرده بودند و تهاجم فرهنگی خارجی و داخلی بسیار زیادی به اسلام ناب محمدی ایجاد شده بود.

او گفت: در این شرایط امام حسن عسکری(ع) با درایت عرشی خود نهاد و سازمان وکالت که از آن حضرت نیابت داشتند را در سراسر سرزمین اسلامی ایجاد، و مردم را این طور هدایت کردند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بیان کرد: آن امام بزرگوار با حمایت و هدایت نخبگان جامعه نهضت ثبت و تفسیر متون فاخر دین قرآن و احادیث را گسترش دادند و بسیاری از کتاب‌ها در آن دوران نوشته شد. در آن دوران فضای آموزش و تعلیم و تربیت نیروهای نخبه دینی در جامعه توسعه یافت.


بیشتر بخوانید


صفایی بوشهری افزود: کار دیگر امام حسن عسکری(ع) آمادگی جامعه برای امامت امام زمان(عج) و ایجاد فضایی برای این معنا بود که آن حضرت در ۵ سالگی به امامت برسند و این موضوع و غیبت صغری و کبری مقبول جامعه قرار گیرد.

او به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند ۲ ویژگی است که بالاتر از آن نیست یکی ایمان به خدا و دیگری در خدمت جامعه و مردم بودن. ایمان به خدا یعنی این که انسان به یک منبع فیض که ذات اقدس الهی است متصل باشد، خدا بر جانش حاکم باشد و دینی زندگی کند. حضرت می‌فرمایند هرکس حقوق برادران خود را بشناسد و مراعات کند آن فرد در نزد خدا بالاترین مرتبه و منزلت را دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.