اصغر کفشچیان مقدم در مشهد به خاک سپرده شد

پیکر اصغر کفشچیان مقدم، هنرمند و پژوهشگر هنر‌های معاصر که دوشنبه، ۱۹ مهر ماه، به دلیل اثرات ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا درگذشت چهارشنبه، ۲۱ مهر ماه، در آرامگاه خواجه ربیع مشهد به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ، مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم اصغر کفشچیان مقدم پیش از ظهر امروز، ۲۱ مهر ماه، با حضور خانواده و دوستان و جمعی از مسئولان هنری و همکارانش در آرامگاه خواجه‌ربیع مشهد به خاک سپرده شد.

یوسف امینی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در حاشیه این مراسم در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: دکتر کفشچیان مقدم از اساتید برجسته هنر‌های تجسمی بود. وی در آموزش جزو اساتید برجسته بودند و شاگردان زیادی تربیت کردند و متعهد به انتقال دانش خود به سایرین بود و بسیاری از هنرمندان امروز مشهد توسط ایشان آموزش داده شدند.

او ادامه داد: در بیان همه شاگردان و همکاران و هنرمندانی که با دکتر کفشچیان مقدم ارتباط داشتند وی به لحاظ اخلاقی و رفتاری الگو بود.

امینی با اشاره به اینکه جامعه هنری نیازمند چنین اساتید برجسته‌ای است، تصریح کرد: ما یک شخصیت هنری فرهیخته را از دست دادیم و امیداواریم شاگردانی که تربیت کردند بتواند علاوه بر هنرشان ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری ایشان را ادامه دهند.

محمدحسین نیرومند، مشاور پیشین هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و از دوستان اصغر کفشچیان مقدم با بیان اینکه استاد کفشچیان مقدم از مفاخر هنر خراسان بودند، گفت: دکتر کفشچیان مقدم از تاثیرگذارترین هنرمندان پس از انقلاب در حوزه‌های مختلف هنر‌های تجسمی بودند و دیوارنگاری‌های بسیار برجسته‌ای را خلق کرد. وی همچنین از سرآمد‌های هنر مفهومی کشور بود و سال‌های دور با مطبوعات همکاری داشت و یکی از کاریکاتوریست‌های خوب ایران بود.

او افزود: کفشچیان مقدم دکترای خود را از فرانسه گرفتند و پس از آن به عنوان استاد دانشگاه تهران به تدریس پرداختند. مسئولان فرهنگی کشور باید قدر این داشته‌های فرهنگی را بدانند و در زمان حیات به این افراد بیشتر بها دهند.

سیدمحمد ابوترابی، استاد هنر دانشگاه، در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: استاد کفشچیان مقدم با توجه به اصالت مشهدی خود بسیار دغدغه فرهنگ و هنر مشهد را داشت و در این راه با همکاری یکدیگر توانستیم یک مدرسه هنر را برنامه‌ریزی کرده و تأسیس کنیم که هنوز پس از ۲۰ سال پابرجاست.

او افزود: وی دو دکترا از دانشگاه سوربن فرانسه در رشته‌های پژوهش‌های هنر و هنر‌های تجسمی داشت. انسان بسیار فرهیخته و با علمی بود و در کلیه رشته‌های هنری تدریس می‌کرد و در سیستم آموزشی نه گفتن در کارش نبود.

ابوترابی با اشاره به اخلاق و منش کفشچیان مقدم، بیان کرد: آرامشی که به دوستان و دانشجویانش منتقل می‌کرد بسیار بیشتر مورد توجه بود. وی در اخلاق زبانزد بود و فقدان ایشان برای ما بسیار سنگین بود.

وی تصریح کرد: وی جزء پیشگامان هنر مفهومی ایران بود و همپای تهران در پی ارتقاء فرهنگ خراسان بود و دغدغه خراسان را داشت و همواره با یک تماس برای ورکشاپ و کلاس و جلسات و داوری‌های جشنواره‌ها به مشهد می‌آمد و از بزرگ منشی وی بود.

این استاد هنر اضافه کرد: بسیاری از دانشجویان دکترا با ایشان کار کردند و پایان‌نامه گرفتند و هنرمندان درجه یک در هنر جدید آموزش داد و هر کدام استادانی هستند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار