پوتین: خروج آمریکا از پیمان موشک‌های ضد بالستیک شروع یک رقابت تسلیحاتی است

رئیس جمهور روسیه ضمن انتقاد از خروج آمریکا از پیمان موشک‌های ضد بالستیک، این اقدام واشنگتن را آغاز یک رقابت تسلیحاتی عنوان کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در نشست هفته انرژی روسیه، آمریکا را متهم کرد که با خروج از پیمان موشک‌های ضد بالستیک، زمینه را برای رقابت تسلیحاتی در جهان فراهم کرده است.

وی گفت: «در حالی که آمریکا در ابتدا وانمود می‌کرد که به سلاح‌های مافوق صوت روسیه اهمیتی نمی‌دهد، اکنون نگرانی خود را درباره این سلاح‌ها ابراز کرده است.»

پوتین افزود: «ما مایل هستیم به طور مستقیم با ناتو صحبت کنیم. ما رزمایش گسترده نظامی Zapad-۲۰۲۱ را در خاک خود انجام دادیم. همتایان آمریکایی ما نیز در حال انجام رزمایش مشابه هستند. با این تفاوت که هزاران کیلومتر با قلمرو ملی خود فاصله دارند.»

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی درباره توسعه موشک‌های مافوق صوت ماخ ۳ روسیه، تصحیح کرد: «نه، فکر می‌کنم ماخ ۳ چیزی است که آمریکا روی آن کار می‌کند، چیزی حتی فراتر از آن. موشک‌های مافوق صوت ما بیش از ۲۰ ماخ سرعت دارند. این موشک‌ها صرفا موشک‌های مافوق صوت نیستند، بلکه موشک‌های بین قاره‌ای نیز محسوب می‌شوند. این سلاح بسیار جدی‌تر از چیزی است که شما ذکر کردید و آن‌ها در حال حاضر در روسیه در خدمت وزارت دفاع هستند.»

وی با بیان اینکه سلاح‌های مشابهی در کشور‌های دیگر نیز در حال توسعه است، اما روسیه از برتری خود در این زمینه سوء استفاده نکرده و نخواهد کرد، افزود: «ما آمادگی داریم تا در زمینه کاهش تسلیحات تهاجمی وارد مذاکره شویم و با توجه به منافع شرکای آمریکایی خود، چنین سیستم‌هایی را در فرآیند مذاکره لحاظ کنیم.»

پوتین اضافه کرد: «به نظر می‌رسد واشنگتن در راه آغاز گفتگوی اساسی در این زمینه است و تماس‌های جدیدی پس از نشست ژنو با جو بایدن، ایجاد شده است.»

پوتین در ادامه سخنانش، آمریکا را مقصر این رقابت تسلیحاتی دانست و گفت: «رقابت تسلیحاتی بین روسیه و آمریکا پس از خروج طرف آمریکایی از این پیمان آغاز شد.»

وی یادآوری کرد که چگونه از همتای وقت خود، جورج دبلیو بوش خواسته بود از این توافق خارج نشود و آن را «سنگ بنای امنیت بین المللی» خوانده بود.

رئیس جمهور روسیه دلیل تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از این پیمان را فقط زمینه دفاعی نمی‌داند و از آن به عنوان تلاشی برای برتری استراتژیک و از بین بردن پتانسیل هسته‌ای یک رقیب بالقوه یاد کرد.

پوتین ادامه داد: «ما در پاسخ به این تصمیم چه باید می‌کردیم؟ من بار‌ها در این مورد صحبت کرده ام. اگر علاقه دارید، سخنان خودم را تکرار می‌کنم. ما یا می‌توانیم یک سیستم مشابه ایجاد کنیم که هزینه هنگفتی را در بر خواهد داشت و معلوم نیست به طور موثر عمل کند یا خیر، یا می‌توانیم یک سیستم متفاوت ایجاد کنیم که قطعاً بر سیستم‌های دفاع موشکی دشمن غلبه می‌کند. پاسخ شرکای آمریکایی ما این بود که دفاع موشکی ما مستقیماً علیه شما نیست، شما هر کاری که می‌خواهید انجام دهید. ما سیستم‌های خود را ساختیم.»

پوتین با متهم کردن واشنگتن به «تضعیف همه توافقاتی که در گذشته به دست آمده» خاطرنشان کرد که این مسکو نبود که از پیمان موشک‌های ضد بالستیک خارج شد، مسکو نبود که پیمان نیرو‌های هسته‌ای با برد متوسط را کنار گذاشت یا از پیمان آسمان باز خارج شد، این همتایان آمریکایی ما بودند که این کار را انجام دادند. اما آن‌ها به سادگی تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند و رسانه‌ها نیز به دلیل منافع کسانی که هزینه آنان را پرداخت می‌کنند، این واقعیت‌ها را بازتاب نمی‌دهند.

پوتین در مورد «بی اعتمادی» که در روابط بین روسیه و غرب، از جمله در زمینه نظامی ایجاد شده است، تاکید کرد که مسکو همیشه «مایل به گفت وگوی مستقیم با ناتو» است.

آمریکا در سال ۲۰۰۲ از پیمان موشک‌های ضد بالستیک با روسیه خارج شد و مسکو را بر آن داشت تا برنامه‌های دوران شوروی در زمینه ایجاد فناوری تسلیحات مافوق صوت را مجددا در نظر بگیرد. روسیه در سال ۲۰۱۷ از چندین فناوری جدید مافوق صوت رونمایی کرد و گفت که انتظار دارد این سلاح‌ها به تضمین ثبات استراتژیک جهانی کمک کنند.

رئیس جمهور روسیه در جلسه عمومی هفته انرژی همچنین اعلام کرد: «اروپا نمی‌تواند بابت بحران انرژی خود روسیه را سرزنش کند. بحران کنونی انرژی اروپا به خاطر نقص‌های سیستماتیک در بخش انرژی این قاره است و توصیه کرد این کشور‌ها از اتهام‌زنی به روسیه بابت کمبود گاز خودداری کنند.»

پوتین در این خصوص گفت: «افزایش قیمت گاز در اروپا به دنبال کمبود برق است و نه چیز دیگر. نمی‌توان اشتباهات را به گردن فرد دیگری انداخت؛ چنان که برخی شرکای ما تلاش می‌کنند آن را انجام دهند.»

وی با انتقاد از برخی به اصطلاح «کارشناسان» که وضعیت نامناسب در بازار انرژی اروپا را با «شعار‌های سیاسی توخالی» جایگزین می‌کنند گفت: روسیه حتی امسال، انتقال گاز خود به اروپا را تا ۱۵ درصد هم افزایش داده است و این در حالی است که برخی کشور‌های دیگر از جمله آمریکا از آن کاسته اند.

رئیس جمهور روسیه گفت: «برخی به دنبال توجیه اشتباهات خود هستند و اعداد و واقعیت‌ها را نمی‌بینند.»

پوتین با رد ادعای اروپا که روسیه از گاز خود به عنوان سلاح استفاده می‌کند و خواهان افزایش قیمت عمدی گاز است عنوان کرد: «افزایش قیمت سوخت به نفع هیچ طرفی نیست و ثبات و قابل پیش‌بینی بودن برای هر بازاری مهم است.»

هفته گذشته قیمت گاز در اتحادیه اروپا به بالاترین حد خود یعنی هزار و ۹۰۰ دلار به ازای هر هزار مترمکعب رسید و آمریکا این مسئله را به پروژه گازی روسیه مرتبط دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار