کشف امواج رادیویی مرموز از مرکز کهکشان راه شیری

موسسه نجوم دانشگاه سیدنی امواج رادیویی غیرعادی را از مرکز کهکشان راه شیری ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی میل، ستاره شناسان امواج رادیویی غیرعادی را که از جهت مرکز راه شیری می‌آیند کشف کرده اند، اما نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد آن‌ها شده است.

به گفته کارشناسان، این گروه سیگنال‌ها که به طور مجموع ASKAP J۱۷۳۶۰۸.۲-۳۲۱۶۳۵ نامیده می‌شوند، نوع جدیدی از اجرام ستاره‌ای را نشان می‌دهند. این امواج با استفاده از تلسکوپ رادیویی ASKAP در صحرای استرالیای غربی، در حدود ۵۰۰ مایل (۸۰۰ کیلومتری) شمال پِرت کشف شدند.

آنچه در مورد این امواج عجیب به نظر می‌رسد این است که سیگنال‌ها قبل از اینکه به طور ناگهانی خاموش شوند، در فواصل نامنظم برای چند هفته در یک زمان قطع و وصل می‌شوند، چیزی که با هیچکدام از اشیاء فضایی شناخته شده هماهنگ نیست.

منظومه شمسی ما در کهکشان راه شیری قرار دارد. اما خورشید ما تنها یکی از حدود ۲۰۰ میلیارد ستاره راه شیری است و اخترشناسان بیش از ۳۲۰۰ ستاره دیگر با سیاره‌هایی در مدار خود در کهکشان راه شیری کشف کرده اند. کهکشان راه شیری تنها یکی از میلیارد‌ها کهکشان جهان است.

محققان می‌گویند، امواج ASKAP J۱۷۳۶۰۸.۲-۳۲۱۶۳۵ در کمتر از دو سال ۱۷ بار به ثبت رسیده است. تارا مورفی، پروفسور موسسه نجوم دانشگاه سیدنی گفت: ما با ASKAP در حال بررسی آسمان برای یافتن اجسام جدید غیر معمول با پروژه‌ای به نام متغیر‌ها و گذرای آهسته (VAST) در طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هستیم. با نگاهی به مرکز کهکشان، ASKAP J۱۷۳۶۰۸.۲-۳۲۱۶۳۵ را پیدا کردیم که با توجه به مختصات آن نامگذاری شده است.

کشف امواج رادیویی غیرعادی از مرکز کهکشان راه شیری

این شیء از این نظر منحصر به فرد است که در حالت نامرئی شروع به کار کرد، درخشان شد، محو شد و سپس دوباره ظاهر شد. این رفتار فوق العاده و غیر عادی بود.

این امواج ربطی به بیگانگان فضایی ندارد

اما پروفسور مورفی به میل آنلاین گفت که این سیگنال‌ها نمی‌توانند ناشی از یک شکل زندگی بیگانه باشند.  او گفت: آن‌ها دارای جزیئات زیادی هستند. به این معنی که ما می‌دانیم آن‌ها باید از اشیا نجومی باشند. به عنوان مثال، انتشار رادیویی همان چیزی است که ما آن را پهنای باند می‌نامیم. پهنای باند طیف وسیعی از فرکانس‌ها را پوشش می‌دهد و نمی‌تواند توسط یک منبع مصنوعی ایجاد شود؛ بنابراین، در حالی که ما دقیقا نمی‌دانیم چه چیزی باعث ایجاد این امواج می‌شود، اما مطمئن هستیم که از یک منبع طبیعی و نجومی نشات می‌گیرد.

نویسنده ارشد  در دانشگاه سیدنی نیز در این باره که گفت که گروه آن‌ها هرگز چنین چیزی را ندیده اند. زیتنگ وانگ در دانشگاه سیدنی نیز گفت: عجیب‌ترین ویژگی این سیگنال جدید این است که دارای قطبیدگی بسیار بالایی است. روشنایی جسم نیز بطور چشمگیری متفاوت است. سیگنال ظاهرا به طور تصادفی قطع و وصل می‌شوند. ما هرگز پیش از این چنین چیزی ندیده بودیم.

United States of America