اوضاع نگران کننده آلودگی هوا در سه سال اخیر

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: از سال ۹۷ به بعد، شرایط آلودگی هوا در اصفهان، به علت کاهش فعالیت‌های جوی نگران کننده بوده است.

بابک صادقیان رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: در سال ۹۷ به دلیل نزولات جوی و شرایط هواشناسی در استان شاهد وضعیت مناسب‌تری بودیم و روز‌های پاک و سالم بیشتری داشتیم، اما متاسفانه در سال‌های بعد از آن، وضعیت کیفی هوا رفته رفته وخیم‌تر شده است.

او همچنین به علت تجمع آلودگی هوا اشاره کرد و اظهار داشت: در کلانشهر اصفهان و شهر‌های پرجمعیت اطراف بارگذاری صنایع، تمرکز جمعیت و توسعه حمل نقل که عمدتا فرسوده هستند، در یک منطقه محدود موجب تجمع آلودگی هوا شده است؛ به طوری که حدود ۷٠ درصد از صنایع فقط در ۸ درصد از مساحت استان و در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان متمرکز شده‌اند.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان در ادامه تصریح کرد: شرایط ویژه اقلیمی، هواشناسی و توپوگرافی در این شعاع موجب شده است که تخلیه طبیعی آلاینده‌ها (توسط باد و بارندگی) به حداقل برسد.

صادقیان عدم توجه به شرایط اقلیمی برای بارگذاری صنایع و تمرکز جمعیت را دلیل مواجهه با آلودگی هوا در نیمه دوم هر سال دانست و اضافه کرد: تشدید آلودگی در نیمه دوم هر سال، به شدت و ضعف پایداری‌ها (عدم وزش باد، استمرار وارونگی دما، میزان برودت هوا و...) و همچنین نوع و میزان مصرف انواع سوخت در منابع مختلف، بستگی دارد. با توجه به پیش بینی‌های انجام شده، در پاییز پیش رو با کاهش فعالیت سامانه‌های جوی، شرایط سختی به لحاظ کیفیت هوا مورد انتظار است.

او بازگشایی احتمالی مدارس در نیمه دوم آبان ماه و شروع فعالیت سرویس دانش آموزان را در آلودگی هوا تا حدودی موثر دانست و در پایان خاطرنشان کرد: هدف اصلی تعطیلی واحد‌های آموزشی در شرایط خاص آلودگی هوا، کاهش مواجهه گروه‌های حساس به ویژه کودکان با آثار سوء آلودگی هوا است.
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.