ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

برنامه‌ریزی برای تقویت زیرساخت‌های عرضه کتاب در حوزه نشر/ «عبدالرزاق گورنا» برنده نوبل ادبیات شد

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در جلسه با انجمن ناشران آموزشی از ضرورت برنامه‌ریزی برای تقویت زیرساخت‌های عرضه کتاب در حوزه نشر صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی این هفته در حوزه ادبیات کشورمان روی داد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:


بیشتر بخوانید


ضرورت تقویت زیرساخت‌های عرضه کتاب در حوزه نشر

سومین جلسه از مجموعه نشست‌های معاون امور فرهنگی با تشکل‌ها و انجمن‌های حوزه نشر روز یکشنبه (۱۸ مهرماه) با اعضای هئیت مدیره انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست یحیی دهقانی، کاظم قلم‌چی، وحید تمنا، علی امین‌صادقیه، محمدحسین متولی، امین آصفی و ابوذر نصری حضور داشتند و با اشاره به سابقه شکل‌گیری این تشکل، فعالیت‌های پیشین آن، مسایل و مشکلات پیش‌رو و نقش و جایگاه ناشران آموزشی سخن گفتند. همچنین خواستار حمایت معاونت امور فرهنگی از این گروه از ناشران در موضوع توزیع کاغذ، خرید کتاب، ارائه تسهیلات و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی شدند. احمدوند معاون فرهنگی ارشاد در این جلسه بر تقویت زیرساخت‌های عرضه کتاب در حوزه نشر تاکید کرد. 

تصمیم‌گیری در حوزه نشر با حضور انجمن‌ها و تشکل‌ها

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی با اشاره به جایگاه ناشران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ناشران صاحب این خانه و ما و دیگر مدیران فرهنگی مهمان هستیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متعلق به ناشران است و امیدوارم در این دوره ارتباطات موثر فرهنگی با ناشران بیش از گذشته شود.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت انجمن‌ها و تشکل‌ها برای تصمیم‌سازی در حوزه نشر گفت: مسائل حوزه نشر متعدد و پراکنده هستند و از این رو حتما نیازمند حضور اهالی نشر و استفاده از نظرات و دیدگاه‌های اعضای انجمن ها و تشکل های نشر هستیم.

محمد اللهیاری مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد معاون امور فرهنگی این وزارتخانه، در حکمی محمد اللهیاری فومنی را به عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی منصوب کرد.

برگزاری نمایشگاه بین‌‎المللی کتاب بلگراد برای دومین بار به تعویق افتاد

نخستین تاریخ رسمی اعلام شده برای برگزاری شصت‎وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد از بیستم تا بیست‌وهشتم شهریورماه ۱۴۰۰ بود که در پی درخواست انجمن ‏ناشران و کتابفروشی‌های صربستان (‏UIKS‏)، انجمن ناشران حرفه‌ای صربستان (‏UPIS‏) و گروه ناشران مستقل این کشور به دلیل وجود بیماری کووید ۱۹ به تعویق افتاد؛ همچنین تاریخ دوم برگزاری این نمایشگاه نیز از دوم تا نهم آبان ماه سال جاری تعیین شده بود که مجددا به دلیل شیوع موج جدید ویروس کرونا به تاخیر افتاد.

آغاز اولین دوره آموزش زبان فارسی در نیجر

اولین دوره آموزش زبان فارسی با همکاری سفارت ایران، معاونت امور بین‌الملل بنیاد سعدی و دانشگاه جامعه المصطفی در نیجر آغاز شد.این مراسم روز پنجشنبه مورخ پانزدهم مهر ماه ۱۴۰۰ با حضور مهدی کاردوست سفیر ایران، اساتید دانشگاه و جمعی از علاقه‌مندان به ایران برگزار شد.

پلاک طلایی جایزه تصویرگری براتیسلاوا به کتاب «سیمرغ» رسید

«سیمرغ» از طرف انتشارات مدرسه به چاپ رسیده است و به عنوان نامزد دریافت جایزه بیست و هشتمین دوره تصویرگری (BIB) براتیسلاوا در سال ۲۰۲۱ در کشور اسلواکی معرفی شده است.این کتاب بر اساس منطق الطیر عطار نیشابوری متناسب نیاز‌های ویژه نوجوانان نوشته و چاپ شده است و به خاطر ماهیتی که دارد در کمتر از یک سال توانسته به چاپ دوم برسد. محمد برنگی با تلفیقی از عناصر چاپ‌های سنگی و نقاشی ایرانی تصویر‌های بدیعی را خلق کرده است.

غلامرضا طریقی سرپرست دفتر شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب شد

ایوب دهقان‌کار طی حکمی غلامرضا طریقی (شاعر) را به عنوان سرپرست دفتر شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب کرد.

«عبدالرزاق گورنا» برنده نوبل ادبیات شد

آکادمی سوئدی نوبل برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد و به این ترتیب «عبدالرزق گورنا» رمان‌نویس اهل کشور تانزانیا به عنوان برنده امسال نوبل ادبیات معرفی شد. کمیته نوبل ادبیات «عبدالرزاق گورنا» را به سبب «نفوذ سازش‌ناپذیر و دلسوزانه او در تاثیراث استعمار و سرنوشت پناهندگان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها» شایسته دریافت جایزه نوبل ابیات ۲۰۲۱ معرفی کرده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار