باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

موتورسواران و اتومبیلرانانی که بر فراز نابسامانی‌ها می رانند

ساخت پیست استاندارد اتومبیلرانی و موتورسواری آرزوی جوانان چهارمحال و بختیاری است تا با تخلیه هیجانات خود، دیگر از ویراژ در خیابان‌های شهر خبری نباشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اتومبیلرانی دریک فضای امن، مناسب و مجزا از فضای شهری، برای افرادی که هیجان طلب و اهل ریسک هستند و تمایل دارند این هیجان را تخلیه کنند؛ سبب می‌شود علاوه بر برآورده شدن نیاز‌های آنها، آسیب کمتری به دیگر افراد برسد. همان‌ها که کمتر اهلِ خطرکردن و یا اهلِ هیجانات هستند.

انسان‌ها از نظر میزان ریسک طلبی و هیجان پذیری به خصوص در دوره نوجوانی از یکدیگر متفاوتند. بعضی‌ها فوق العاده محتاط و برخی فوق‌العاده ریسک پذیر هستند و اکثر مردم هم در حالت میانه قرار دارند.


بیشتر بخوانید


شروع فعالیت موتور سواری به اواخر دهه ۲۰ خورشیدی بر می‌گردد که با ورود موتور‌های انگلیسی به کشور عده‌ای از علاقمندان شروع به برپایی نمایشات موتور سواری در میدان ارک تهران و جلالیه (پارک لاله فعلی) در روز‌های تعطیل نمودند تا اینکه در سال ۱۳۴۰ با ورود اولین موتور‌های ساخت ژاپن به ایران یکی از وارد کنندگان برای تبلیغ اقدام به برگزاری یکدوره مسابقات به صورت تور بین تهران و مشهد کرد.

اتومبیلرانی و موتورسواری

در سال ۱۳۵۰ با وارد شدن موتور‌های ژاپنی عده‌ای از جوانان در اطراف تپه‌های تهران پارس و گردنه قوچک (شمیرانات) و آب انبار شاد آباد در روز‌های تعطیل برنامه نمایشی و پرش از روی اتومبیل را به اجرا در می‌آوردند که در همان اوایل اقدام به تأسیس موتور کلوپ ایران نمودند.

لازم به ذکر است فدراسیون موتور سواری جمهوری اسلامی در سال ۱۹۸۹ به عضویت فدراسیون بین المللی موتور سواری درآمد؛ بنابراین برای انسان‌های هیجان طلب بسیار مهم است که فضایی باشد تا هیجانات خویش را به صورت معقول، قانونی، مشروع و ایمن تخلیه کنند و احداثِ یک پیست، علاوه بر خدمت به سلامت، رضایت و رفاه شهروندان را سبب‌ساز است.

موتورسیکلت و پیست مسابقه ترکیب نفس گیری را خلق می‌کند که تماشاچیان آن حتی پلک هم نمی‌زنند.

 ساماندهی هزار ورزشکار در هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی چهارمحال و بختیاری

تا پیش از شیوع ویروس کرونا نزدیک به هزار ورزشکار در هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی چهارمحال و بختیاری ساماندهی شدند.

قهرمان آماره رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۱۵ گروه در این حوزه ساماندهی شده‌اند که می‌توانند با برگزاری برنامه‌های هدفمند و تعیین‌شده در چارچوب قوانین و مقررات به جذب گردشگر به استان کمک کنند.

اتومبیلرانی و موتورسواری

پیست منطقه قلات شهرکرد، قدیمی‌ترین پیست موتورسواری و اتومبیل‌رانی در چهارمحال و بختیاری است که تکمیل حصارکشی و آسفالت آن علاوه بر افزایش ضریب ایمنی و استانداردسازی پیست، فرصت برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی مقدماتی و اختصاصی را فراهم خواهد کرد.

بهمن ماه پارسال بود که رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه پیست موتورسواری قلات شهرکرد تصویب شد، اما پس از گذشت هشت ماه آقای آماره با بیان اینکه پیست موتورسواری قلات شهرکرد در محاصره ضایعات و نخاله‌های ساختمانی قرار گرفته است گفت: مبلغ در نظر گرفته شده برای تجهیز و بهسازی پیست تاکنون اختصاص نیافته است و زیرساخت‌های این رشته در استان شرایط خوبی ندارند.

یکی از جوانان می‌گوید: نبود پیست موتورسواری موجب انجام تمرینات این رشته در کنار جاده شده است.

حسن که بر روی موتور، خود را آماده ویراژ در کناره جاده می‌کند گفت: قبول دارم که این کار خطرناک است و باعث ترافیک نیز می‌شود، ولی چاره‌ای نیست، وفتی پیست و جای مناسب دیگری نیست چه باید کرد؟

موتور سواری در خیابان

حمید از دیگر علاقمندان موتور سورای است که می‌گوید: از سال‌ها پیش علاقمندان به رشته موتورسواری خواستار تهیه محلی مناسب برای انجام تمرینات و مسابقات خود هستند، ولی بی توجهی به این امر و فقدان پیست موتورسورای موجب شده تا موتورسواران به کنار جاده‌ها بیایند.

او افزود: هر هفته علاوه بر جوانان شهرکرد تعدادی از موتورسواران شهر‌های دیگر مثل سامان و بن نیز در این مکان حاضر شده و به تمرین و مسابقات دوستانه می‌پردازند.

پیست موتورسواری شهرکرد در محاصره نخاله‌های ساختمانی

قهرمان آماره رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی چهارمحال و بختیاری گفت: تکمیل حصارکشی و آسفالت این پیست شهرکرد می‌تواند فرصت برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی مقدماتی و اختصاصی را فراهم کند، اما مدتی است که این پیست در محاصره نخاله‌ها و ضایعات ساختمانی قرار گرفته است که باید ابتدا برای تخلیه و جابه‌جایی این نخاله‌ها و باز شدن راه ورودی پیست مبلغ بالایی هزینه شود.

او به حضور علاقمندان به رشته موتورسواران در محدوده کمربندی شهرکرد به سامان اشاره و تصریح کرد: به دلیل نبود زیرساخت مناسب ورزشی در شهرکرد، این افراد در روز‌های تعطیل به ویژه روز‌های آخر هفته، به محدوده این کمربندی مراجعه می‌کنند که حضور آنان و انجام حرکات موتوری بدون حضور مربی و ناظر می‌تواند خطرآفرین باشد.

اتومبیلرانی و موتورسواری

آماره درباره شرایط دیگر پیست‌های موتورسواری موجود در استان یادآور شد: وضعیت پیست‌های هفشجان، فرادنبه و بروجن نیز مطلوب نیست و کمبود اعتبارات اجازه اجرای آسفالت و احیا این پیست‌ها را نمی‌دهد.

او اظهار داشت: شهرستان بن نیز با وجود بیش از دو هزار موتورسوار از ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه این رشته پرهیجان ورزشی برخوردار است، اما اختصاص زمین به تنهایی نمی‌تواند گسترش این ورزش را تضمین کند و اقدامات ضروری همچون آسفالت و حصارکشی پیست و حضور مربی و داور در زمان اجرای برنامه‌های تمرینی و مسابقات لازم است.

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی چهارمحال و بختیاری از اختصاص زمین برای احداث پیست موتورسواری در شهرستان سامان نیز خبر داد و گفت: اگر مشکلاتی از نظر مالی پیش نیاید، امید است این پیست به زودی آماده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

اتومبیلرانی و موتورسواری

آماره درباره اقدامات هیات برای جذب سرمایه‌گذاران ورزشی افزود: افرادی برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند، اما موانع اداری و همچنین نیاز به واگذاری طولانی‌مدت زمین به سرمایه گذار موجب شده است تا این افراد به برگشت سرمایه خود چندان امیدوار نباشند و به طور جدی وارد عمل نشوند.

تشکیل کمیته تورینگ و سافاری در استان به حرفه‌ای و همگانی شدن این حوزه کمک می‌کند

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی چهارمحال و بختیاری به تشکیل کمیته تورینگ و سافری در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: این کمیته با حضور کارشناسان برجسته ورزشی و گردشگری و با عضویت نمایندگان منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست، دادستانی و نیروی انتظامی سعی خواهد کرد از منابع انسانی، سرمایه‌ای و جغرافیایی به نحو مطلوب برای ایجاد اشتغال و گردشگری طبیعت استفاده کند.

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رشته‌های ورزشی زیرمجموعه این هیئت برای اجرا به فضای باز و اختصاصی نیاز دارند یادآور شد: در صورتی که تفاوت این رشته با دیگر رشته‌های ورزشی به درستی شناخته شود می‌توان برای ایجاد نشاط و سلامتی در جامعه به ویژه میان جوانان، فضا‌هایی ایمن و به دور از خطر فراهم کرد.

او در ادامه به تعطیلی فعالیت‌های ورزشکاران این هیئت در پی شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: در یک سال اخیر دوره‌های آموزشی اتومبیلرانی پایه به‌صورت محدود در پیست کارتینگ بوستان ملت شهرکرد دنبال شد.

اتومبیلرانی و موتورسواری

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی چهارمحال و بختیاری شرایط فعالیت پیست کارتینگ در بوستان ملت را نیز نامشخص دانست و یادآور شد: محدوده این بوستان در مالکیت مسکن و شهرسازی است و با اینکه حق بهره‌برداری از آن‌ها در اختیار شهرداری قرار گرفته است، اما به دلیل اختلاف پیش‌آمده در نحوه بهره‌برداری از این زمین‌ها، ممکن است تنها پیست کارتینگ موجود در استان تعطیل شود.

برآورد ۵۰ میلیارد تومانی اعتبار برای راه اندازی مرحله نخست پیست قلات شهرکرد

حمید کریمی مدیر کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پیست موتور سواری و اتومبیل رانی شهرکرد از قدیم جانمایی شده بود گفت: به دلیل علاقه زیاد جوانان با رشته ورزشی اتومبیل رانی و موتور سواری و مشکلاتی که بعضی اوقات با انجام حرکت‌های سریع در شهر به وجود می‌آوردند دادستان استان در نامه‌ای خواستار در دستور کار قرار گرفتن راه اندازی پیست شد.

او افزود: با همکاری دادستان نامه‌ای تنظیم و به وزارتخانه ورزش و جوانان ارسال شد که در جواب نامه باید پیش طرح و اعتبار مورد نیاز برای اجرای مرحله نخست این طرح را به تهران ارسال می‌کردیم.

کریمی گفت: این اقدام انجام و با برآورد ۵۰ میلیارد تومان در مرحله نخست به وزارتخانه اعلام شد، اما به دلیل جابجایی وزارت کار با مشکل مواجه شد و مجدد با وزیر جدید ورزش و جوانان در حال مکاتبه هستیم.

اتومبیلرانی و موتورسواری

او ابراز امیدواری کرد: با تصویب اعتبار مشکلات پیست قلات شهرکرد مرتفع و جوانان بتوانند به این رشته جذاب و مفرح بپردازند.

ساخت پیست استاندارد در مرکز استان چهارمحال و بختیاری، نیازمند حمایت مسئولان است تا موتورسواران و جوانان علاقه‌مند به این ورزش که تعدادشان نیز زیاد است بتوانند از این پیست استفاده کنند و با تخلیه هیجانات خود و فراهم شدن امکان تفریح‌شان، دیگر از راکبین موتوسیکلت که در خیابان‌های شهر ویراژ می‌دهند خبری نباشد.

حتی اگر از دیدگاه دینی بخواهیم لزوم یک پیست را بیان کنیم در این زمینه می‌توانیم به حدیث امام رضا (ع) در مورد تفریح و شادی؛ اشاره کنیم که می‌فرماید: «بخشی از روز خود را به تفریحات اختصاص دهید و از مسرت و شادی ساعات تفریح نیرو بگیرید و از این نیرو برای انجام وظائف استفاده کنید.» چراکه در دین اسلام که جهانشمول است کار و تفریح در کنار همدیگر قرار دارد حتی دین با روان ارتباطی مستقیم دارد.

اینجا به کمی همت نیاز داریم. همتی که بداند چهارمحال و بختیاری به توسعه نیاز دارد و توسعه نیازمند زیرساخت‌های مناسب برای شهروندان است. زیرساخت‌هایی که گاهی می‌تواند حتی زمخت نباشد.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.