مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی خبر داد؛

یک هشتم جمعیت خراسان شمالی تحت پوشش بهزیستی

محمد شجاع گفت:۱۱۰ هزار نفر از جمعیت خراسان شمالی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمد شجاع مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت:استان خراسان شمالی ۲۵ هزار معلول دارد که از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.

شجاع با بیان اینکه مستمری همانند یارانه برای بسیاری از خانواده‌های هدف بهزیستی ضروری است افزود:در حال حاضر ۱۳ هزار و ۵۰۰ مستمری بگیر در سطح استان وجود دارد، این در حالی است که هم اکنون ۸ هزار نفر در نوبت دریافت مستمری هستند.

او در ادامه به میزان دریافتی‌ها اشاره و عنوان کرد:خانواده‌های تک معلولی ۳۵۰ هزار تومان، دو معلولی ۵۰۰ هزار و سه معلولی هم ۷۰۰ هزار تومان دریافت میکنند؛ همچنین میزان دریافتی افراد با ضایعه نخاعی و مشکلات روان ماهانه مبلغ یک میلیون تومان است.


بیشتر بخوانید


شجاع با بیان اینکه جامعه هدف و خدمات بهزستی طیف گسترده‌ای از افراد جامعه از جمله معلولین، زنان سرپرست خانواده، معتادان، همچنین خدمات مشاوره، اورژانس اجتماعی و ... را شامل می‌شود، عنوان کرد:گستردگی فعالیت‌ها و ارائه خدمات بهزیستی و از سویی کمبود منابع مالی، اداره کل بهزیستی را بر آن داشته تا مستمری بگیران معلولین و تعدادی از افراد با نیاز ضروری باشند.

او در خصوص مسکن خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی گفت:۱۱۹ واحد مسکونی با کمک بنیاد مستضعفان و راه و شهرسازی تحویل شده است که خانواده‌های ایتام، معلولین روستایی و ۱۰۰ واحد تک معلولی از آن جمله است.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی از تحویل مجتمع ۲۹۰ واحدی تا یک ماه آینده خبر داد و گفت:قرارداد ۱۳۰ واحد مسکونی دیگر هم برای خانواده‌های دو معلولی بسته شده است که ساخت آن در دست پیگیری است.

۶۰ درصد خانواده‌های دو معلولی استان در انتظار مسکن

او در ادامه به وجود ۸۰۰ خانواده ۲ معلولی در استان اشاره و عنوان کرد:تاکنون ۳۸۰ واحد مسکونی به خانواده‌های دو معلولی تحویل شده است، این در حالی است که ۶۰ درصد خانواده‌های دو معلولی استان در انتظار مسکن هستند.

شجاع سهم استان خراسان شمالی از وام‌های اشتغالزایی را ۴۵ میلیارد تومان دانست و افزود:در حال حاضر ۲۲۰ نفر از افراد تحت پوشش بهزستی در استان وام اشتغال دریافت کرده اند.

ردپای پررنگ کمبود اعتبارات

مدیرکل بهزیستی استان عنوان کرد: کمبود اعتبارات در استانی که خود محروم و کم برخوردار است ومشارکت‌های مردمی پایینی در طرح‌های بهزیستی دارند را یکی از چالش‌های این اداره کل دانست.

شجاع گفت:ازدواج‌های فامیلی در خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و سهل انگاری در معاینات غربالگری و مشاوره‌ها آمار معلولین استان را افزایش می‌دهد.

او وجود آزمایشگاه تخصصی ژنتیک را از نیاز‌های ضروری استان عنوان کرد و گفت:برای راه اندازی این آزمایشگاه باید بخش خصوصی به کمک بیاید تا با احداث این مرکز کمک شایانی در کاهش تعداد معلولین فراهم شود.

امکانات ورزشی معلولین در خراسان شمالی رقمی برابر صفر

شجاع از برخوردار نبودن گروه‌های هدف بهزیستی از امکانات ورزشی خبر داد و گفت:در استان حتی یک سالن ورزشی مخصوص معلولین وجود ندارد.

او افزود:امسال علی رغم وجود ورزشکاران مستعد، هیچ ورزشکاری در مسابقات پاراالمپیک نداشتیم که نبود امکانات ورزشی یکی از عوامل اصلی آن بود.

مدیرکل بهزیستی استان به سفر وزیر راه شهرسازی اشاره و عنوان کرد:موافقت‌های اولیه برای ساخت مجتمع ورزشی مختص معلولین گرفته شده و با اخذ اعتبارات، این مجتمع ساخته می‌شود.

انتهای پیام /دانش طلب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.