در ۵۰ سال گذشته طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی دریاچه ارومیه مشاهده نشده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی دریاچه ارومیه در نتیجه پایش‌های ثبت شده تا کنون مشاهده نشده است.

مهران نظری مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  با بیان اینکه شرایط دسترسی جزایر دریاچه ارومیه به گونه‌ای است که حالت قرنطینه‌ای برآن حاکم است و هیچ دام اهلی و یا ناقلی قادر به ورود به این جزایر نیست، گفت: موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی دریاچه ارومیه در نتیجه پایش‌های ثبت شده تا کنون مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۴۶ تا کنون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این پارک ملی مشاهده نشده، ولی در منطقه مراکان به علت احتمال شیوع تدابیر خاصی در نظر گرفته شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده با اداره کل دامپزشکی استان مقرر شده تاواکسیناسیون دام‌های اهلی این منطقه و سایر مناطق حساس در اسرع وقت انجام شود.

نظری ادامه داد: پایش مناطق حساس ومناطقی که احتمال شیوع وجود دارد به صورت مداوم انجام می‌شود تا در حد امکان از شیوع بیماری در صورت مشاهده جلوگیری شود.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان "طاعون بزی" نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیری بسیار بالا می‌باشد که نشخوار کنندگان کوچک و شتر‌ها را درگیر می‌کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌گردد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.