در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مالکی: آمریکا در ورود و خروج از افغانستان اشتباه کرد/ اکبری: طالبان باید شعار خود را در موضوع حکومت‌داری عملی کند

برنامه گفتگوی ویژه خبری هفدهم مهر ماه، به بررسی موضوع پیدا و پنهان تحولاتِ افغانستان اختصاص یافت.

‏به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  برنامه گفتگوی ویژه خبری (شنبه، هفدهم مهر ماه) با موضوع پیدا و پنهان تحولات در افغانستان  بر روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

آمریکا در ورود و خروج به افغانستان اشتباه کرد

در ابتدای برنامه گفتگوی ویژه خبری فدا حسین مالکی سفیر سابق ایران در افغانستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص تحولات افغانستان گفت: اشتباهات محاسباتی در افغانستان به شدت از سمت طالبان به وجود آمده است.

وی  افزود: هدف آمریکا در این بیست سال برای مبارزه با تروریسم نبود چرا که آمریکا برای دلایل مختلفی در افغانستان حضور داشت.

حضور به عنوان رقیب ایران و نظارت بر قدرت‌هایی مثل چین و هند در منطقه که با این تصمیم اشتباه بزرگی مرتکب شدند.

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا تلاش کرد به طالبان مشروعیت سیاسی بدهند و بدنبال سرزمین برای داعش است.

او اضافه کرد: طالبان اگر بخواهد به امنیت دست یابد باید با داعش مبارزه کند؛ و از نظر من طالبان انگیزه مبارزه با داعش را خواهد داشت.

وی ادامه داد: طالبان باید فکر اینکه به تنهایی کشور را اداره کند از سر به دور کند، این اولین گام است که باید اتفاق بیافتد. ۶۰ درصد فارسی زبانان در داخل افغانستان را بصورت جدی مد نظر بگیرند.

مالکی با اشاره به اینکه طالبان یک سخنگو ندارند عنوان کرد: هر کس از راه می‌رسد سخنگوی این گروه معرفی می‌شود. به این صورت خیلی اختلافات زیاد بین گروهی هم برای طالبان پیش خواهد آمد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اشتباه آمریکا در سطح بین الملل  گفت: آمریکا برای نزدیک شدن به ایران، رصد روسیه و کنترل دو قدرت نوظهور چین و هند به افغانستان آمد، اما اشتباه بزرگی کرد.

 

طالبان باید شعارخود را در موضوع حکومت داری عملی کند

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه گفتگوی ویژه خبری گفت: طالبان برنامه روشنی برای اداره افغانستان ندارد و باید شعار‌های خود را عملی کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود:  طالبان خیلی به دنبال توافق با آمریکا نیست نگاه طالبان بر اداره حکومت خود این گروه به صورت مستقل است.

وی تصریح کرد: طالبان باید شعار خود را در موضوع حکومت داری عملی کنند چرا که شایسته سالاری یکی از این وعده ها بود که عملی نشد.

فدای افزود: طالبان با مشکلات خیلی زیاد در دولت داری مواجه شده است مشکلات از همه جا ریخته سر این گروه و این گروه با یک پارادوکس عجیب مواجه است.

او اشاره کرد: طالبان باید به مشارکت اقوام در حکومت قاطعانه عمل کنند.

 

 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار