التماس پناهندگان افغانستانی به دولت انگلیس برای بازگشت به کشورشان

نشریه انگلیسی گاردین از قصورِ دولت برای مدیریت پناهندگان افغانستانی که در هتل‌های این کشور ساکن هستند، خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه گاردین در گزارشی اعلام کرد که پناهندگان افغانستانی که به تازگی به انگلیس پناه آورده‌اند، به دلیل عدم رسیدگی کافی و کمبود امکانات بهداشتی از سوی دولت انگلیس، از مقامات این کشور می‌خواهند تا آن‌ها را دوباره به افغانستان بازگردانند.

گاردین با اشاره به آنکه دولت انگلیس برنامه‌ای با نام «عملیات استقبال گرم» (Operation Warm Welcome) برای پناهندگان افغانستانی در نظر گرفته است، نوشت: «درخواستِ کنونی افغانستانی‌ها، مدیریت این برنامه و کارآمدی دولت انگلیس را زیر سوال می‌برد.»

عملیات استقبال گرم در تاریخ ۲۹ اوت (۷ شهریور) از سوی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، آغاز شد تا امکاناتی از قبیل اسکان در هتل و امکانات بهداشتی را در اختیار پناهندگانی از افغانستان که به انگلیس وارد می‌شوند، بگذارد. هدف این برنامه نیز در آن زمان «کمک به پناهجویانِ افغان برای احیای زندگی خود، پیدا کردنِ شغل و ادامه تحصیل» عنوان شد.

اکنون، اما کمبودِ شدید جا و مکان برای سکونت افغان‌ها موجب نارضایتی این پناهجویان شده است. وزارت کشور انگلیس نیز با بیان آنکه ۷ هزار اتاق هتل و محل اسکانِ موقت برای افغان‌ها در نظر گرفته شده است، اعلام کرد که احتمال دارد بیشتر پناهجویان چندین ماه در این مکان‌ها بمانند و آن را تخلیه نکنند.

اما اغلب پناهندگان افغان به قدری از مدیریت و امکاناتی که دولت انگلیس در اختیارشان قرار داده است، ناراضی هستند که مرتب از مقامات درخواست می‌کنند آن‌ها را به افغانستان بازگردانند.

یک پزشکِ انگلیسی که این پناهجویان را معاینه می‌کند، با شرط افشا نشدن نامش اعلام کرد: «چندین بیمار دارم که هر روز به من می‌گویند می‌خواهند به کشورشان بازگردند. یک پیرمرد ۶۷ ساله هست که هر لحظه می‌گوید تحمل شرایط کنونی برای او غیرممکن است و باید هرچه سریعتر از اتاق هتل بیرون برود.»

گاردین همچنین با استناد به داده‌هایی که از پزشکان عمومی این برنامه دولت انگلیس دارد، نوشت: «نگرانی‌های بسیاری در ارتباط با وضعیت بهداشت و درمان در این هتل‌ها وجود دارد.»

یکی از مقامات دولتی انگلیس نیز برنامه این کشور برای پناهجویان افغان را «شکستی تکان‌دهنده» خوانده است.

او در این باره گفت: «عدم حمایت‌ِ سازمان‌دهی شده از سوی دولت انگلیس زمانیکه این تعداد پناهجوی افغان وارد انگلیس شدند، غیرقابل بخشش است. این شوکه‌کننده‌ترین شکست دولت انگلیس بود که من شاهدش بودم.»

این مقام همچنین دولت انگلیس را متهم کرد که زمانیکه پناهجویان افغانستانی به دلیل بیماری کووید-۱۹ در هتل ماندند، حمایت کافی از آن‌ها به عمل نیامد .

ماه آوریل (فروردین) دولت آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» به طور رسمی اعلام کرد که قصد خروج کامل نیروهایش از افغانستان را دارد؛ بنابراین نیرو‌های آمریکایی موظف شدند از اول ماه مه تا ۱۱ سپتامبر (۱۱ اردیبهشت تا ۲۰ شهریور) خاک افغانستان را ترک کنند.

گروه طالبان پس از اعلام خروج نیرو‌های آمریکایی، عملیات گسترده‌ای را برای کنترل افغانستان آغاز کرد. «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، نیز در ۱۵ اوت کناره گیری و خاک افغانستان را ترک کرد. طالبان که بدون مواجهه با مقاومتی وارد کابل پایتخت شده بود، در ماه سپتامبر اعلام کرد که کل شهر‌های افغانستان را تحت کنترل در آورده است و یک دولت موقت تشکیل داد. خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا پایان داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۹ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
ملتو کردن تو قفس و نمیذارن بیان ببرون یه هوایی بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۷ مهر ۱۴۰۰
غرب فقط از غربیا حمایت میکنه نه از شرقیا
آخرین اخبار