ضمانت حمایت مالی اروپا از ترکیه برای پیوستن آنکارا به توافق پاریس

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با ضمانت حمایت مالی از ترکیه، خواستار پیوستن آنکارا به توافق آب و هوایی پاریس شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولیتیکو،  فرانسه، آلمان، انگلیس و دو بانک توسعه اروپا با ضمانت حمایت مالی از رئیس جمهور ترکیه، از آنکارا خواستند به توافق اقلیمی پاریس بپیوندد.

پارلمان آنکارا اواخر چهارشنبه شب این توافقنامه را تصویب کرد و به چندین سال امتناع از انجام آخرین مرحله قانونی برای پیوستن به توافق بین المللی آب و هوایی پاریس به منظور  محدود کردن گرمایش جهانی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، پایان داد.

به گفته دو فرد مطلع از این توافقنامه، این قرارداد پس از توافق اولیه برای ارائه حمایت مالی از ترکیه برای پاکسازی گاز‌های گلخانه‌ای بین آنکارا و مقامات فرانسه، آلمان، شرکت مالی بین المللی، بانک جهانی و بانک بازسازی و توسعه اروپا انجام شد. آن‌ها تأیید نکردند که خود دولت یا بانک‌های توسعه ای منبع تامین مالی است.

یکی از این افراد می‌گوید جزئیات این قرارداد به موقع اعلام می‌شود. انگلیس نیز در مذاکرات شرکت داشته، اما امضا کننده این توافق نبود. یوخن فلاسبارت، معاون وزارت حفاظت از محیط زیست آلمان، تصویب این توافقنامه از سوی ترکیه را گامی بسیار مهم خواند و قرار است با همکاران ترک خود به مدت طولانی همکاری کند.

ترکیه  موافقت قانونی خود را برای پیوستن به توافقنامه آب‌ و هوایی پاریس به عنوان اهرمی در یک مبارزات چند دهه‌ای اعلام کرد که تحت شرایط کنوانسیون سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ به عنوان یک کشور توسعه یافته و واجد شرایط دریافت سهمی از برخی منابع مالی اقلیمی باشد اما وضعیت کنونی ترکیه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد زیرا کشور‌ها به او ضمانت مالی داده اند اما این کشور به طور رسمی هنوز بخشی از گروه کشور‌های درحال توسعه باقی مانده است.

توافق‌نامه پاریس در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵، در پایان اجلاس COP۲۱ در پاریس منعقد شد. این توافق‌نامه یک هدف جمعی نهایی را مشخص کرد؛ جلوگیری از افزایش دمای کره زمین بیش از ۲ درجه سانتی‌گراد و تلاش برای محدود کردن آن تا ۱،۵ درجه سانتی‌گراد. توافق‌نامه پاریس همچنین چارچوبی مشخص می‌کرد تا کشور‌ها تشویق شوند و تعهدات خود را هر پنج سال یک بار ارتقا دهند. این شامل حمایت از کشور‌های در حال توسعه می‌شود تا بتوانند تعهدات خود را انجام دهند و توانایی خود برای وفق با پیامد‌های تغییرات اقلیمی افزایش دهند.

پس از گذشت شش سال، جهان همچنان در تلاش برای دستیابی به اهداف این توافق‌نامه است. بر اساس برنامه محیط زیست سازمان ملل، با نرخ فعلی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهانی، افزایش گرمایش زمین در پایان قرن حاضر به چهار درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

ترکیه معتقد است که تلاش‌ها برای جلوگیری از گرمایش زمین باید بیشتر بین کشور‌های صنعتی برجسته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار