هشدار آنکارا به آتن در مورد رقابت تسلیحاتی

وزیر دفاع ترکیه به یونان هشدار دارد که دست از رقابت تسلیحاتی با این کشور بردارد و با منطق و عقلانیت با اتفاقات برخورد کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه حریت، پس از توافق نظامی بین پاریس و آتن، حلوسی آکار، وزیر دفاع ترکیه به یونان درباره رقابت تسلیحاتی علیه ترکیه هشدار داد.

وزیر دفاع ترکیه در افتتاحیه آکادمی نیروی دریایی دانشگاه دفاع ملی این کشور گفت: «عشق به تسلیحات در یونان، با انعقاد برخی توافقنامه‌ها و با تشویق و تحریک برخی کشور‌ها آغاز شده است. شما نمی‌توانید با چنین تلاش‌هایی برتری بر ترکیه را به دست آورید، این تلاش‌ها را رها کنید.»

وزیر امور خارجه ترکیه با شکننده دانستن وضعیت اقتصادی یونان یادآور شد که این کشور بدهی‌های زیادی دارد. وی افزود: صرف هزینه‌های بیهوده برای تسلیحات، وضعیت اقتصاد یونان را بدتر می‌کند. افراد منطقی در یونان باید این واقعیت را ببینند.»

او افزود: «ما هرگونه اقدامی را برای جلوگیری از این امر انجام داده‌ایم و در حال انجام آن هستیم. ما در این زمینه بسیار مصمم و توانمند هستیم.»

ترکیه می‌خواهد مشکلات یونان در چارچوب حقوق بین الملل و یافتن راه حل‌های سیاسی از طریق گفتگو با همسایگان حل شود و مردم هر دو کشور در امنیت و رفاه زندگی کنند.

آکار ادامه داد: «متأسفانه برخی از سیاستمداران، به ویژه در یونان، به جای یافتن راه حل منطقی برای حل مشکلات، با اعمال تهاجمی و لفاظی‌های خود تنش را تشدید می‌کنند تا روابط دوجانبه را مختل کنند.»

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه آنکارا پیش از این فرصت گفتگو و تماس با مذاکره‌کنندگان یونانی را داشت  افزود: ما این شانس را داشتیم که از طریق مذاکره از بحران‌های احتمالی جلوگیری کنیم. ما از سران سیاسی و نظامی یونان دعوت می‌کنیم تا به رویداد‌ها با عقل سلیم نگاه کنند.»

یونان در ۷ اکتبر یک قرارداد دفاعی متقابل با فرانسه امضا کرد که به آن‌ها اجازه می‌دهد در صورت تهدید خارجی به کمک یکدیگر بیایند که این امر باعث تنش بیشتر با ترکیه شد. نیکلاس پاناگیوتوپولوس، وزیر دفاع یونان پیشتر گفته بود که قرارداد دفاعی یونان و فرانسه حوزه دریایی را نیز شامل می‌شود و خاطرنشان کرد که بر اساس این توافقنامه در صورت نیاز، یک کشور از نظر نظامی به کشور دیگر کمک می‌کند.

شصت و سومین دور مذاکرات مشورتی بین ترکیه و یونان در ۶ اکتبر در بحبوحه تنش‌های دوجانبه اخیر بین دو همسایه در آنکارا انجام شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار