صدور ۶۰ حکم قضایی به نفع اوقاف جهرم

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جهرم گفت: طی ۶ ماه اول امسال۶۰ مورد حکم قضایی به نفع موقوفات اخذ شده و ۲۰۰ پرونده ثبتی برای اخذ سند مالکیت رقبات موقوفات شهرستان جهرم تشکیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیژن قریب‌زاده رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جهرم گفت: تعداد۴۰۰ تجدید و تنظیم اسناد اجاره موقوفات، فراهم‌کردن مقدمات سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید بر روی رقبات و باغات عرصه و اعیان وقف به مساحت ۱۰۰ هکتار و همچنین مشارکت خیرین برای احداث و تکمیل و مرمت اماکن مذهبی به مبلغ ۵۰میلیارد ریال از اقدمات اوقاف جهرم برای ثبت و نگهداری موقوفات بوده است.

او گفت: سرمایه‌گذاری و تکمیل پروژه‌های عمرانی و نگهداری رقبات عرصه و اعیان وقف به متراژ ۵ هزار مترمربع از دیگر اقدامات عمرانی این اداره بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال هزینه‌ها برای اجرای نیات با موضوع مذهبی به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۶۶۲ میلیون و سیصد و ۷۳ هزار و ۲۱۶ریال، اجرای نیات با نیت مدارس علوم دینی به مبلغ ۲میلیارد و ۲۲۹ میلیون و سی هزار و ۳۳۷هزار ریال، اجرای نیات برای مساجد به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جهرم اضافه کرد: اجرای نیات برای طلاب به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، اجرای نیات با موضوع خیریه ۹۵۰میلیون ریال و هزینه کرد و نیت عمرانی جهت امامزادگان و بقاع متبرکه به مبلغ ۱۶میلیارد ریال و جذب اعتبارات دولتی و عمرانی جهت اماکن مذهبی ۴۰میلیارد ریال از دیگر امور انجام شده در هفت ماهه اول امسال بوده است.

قریب‌زاده با اشاره به برگزاری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی نظیر بصیرت عاشورایی، ضیافت الهی، یاس نبوی و ... در اماکن مذهبی، گفت: صدور و تمدید احکام ۲۰۰ نفر از اعضای هیئت امنای اماکن مذهبی ۲۰۰ نفر، اعزام مبلغین برای مناسبت‌های مذهبی به تعداد ۱۵۱ مُبلغ با حق تبلیغ به مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال و برگزاری مسابقات قرآنی مرحله شهرستان با حضور تعداد ۱۰۰ نفر از متسابقین از اهم برنامه‌های فرهنگی این اداره بوده است.

او تأکید کرد: اجرای نیات حفظ عین موقوفات ۷میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال و غبارروبی بقاع متبرکه به تعداد ۴۷مورد و به مبلغ یک میلیارد ریال در سال جاری انجام شده است.

به گفته این مسئول، از آغاز امسال ۶ مورد وقف جدید با نیت تامین جهزیه زوجین بی‌بضاعت، تامین مسکن و... در شهرستان جهرم ثبت شده است.

قریب‌زاده افزود: در شهرستان جهرم و شهر جهرم با توجه به سابقه عمیق فرهنگی و مذهبی، عمده نیات واقفین مربوط به عزاداری و اطعام مومنین در مناسبت‌های مذهبی، از جمله ماه‌های محرم، صفر و ماه مبارک رمضان است.

او اظهار کرد: در طول یک سال گذشته اهم اقدامات انجام شده اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جهرم در راستای اجرای نیات واقفین، شامل اطعام تعداد ۱۰۰هزار نفر از عزاداران، در مناسبت‌های مذهبی و ثبت ۶ مورد وقف جدید با نیت تامین جهزیه زوجین بی‌بضاعت، تأمین مسکن، احداث حسینیه و... بوده است.

قریب زاده اضافه کرد: به عنوان نمونه همزمان با دهه وقف، یک وقف جدید در شهرستان جهرم به ثبت رسید که شامل شش دانگ عرصه و اعیان شش باب مغازه تجاری به مساحت جمعاً ۲۲۵ مترمربع به همراه زیرزمین است.

رئیس اداره اوقاف امور خیریه جهرم افزود: واقف خیراندیش این وقف، خانم فاطمه عباس‌زاده جهرمی است که با نیت تامین جهیزیه برای زوج‌های جوان بی‌بضاعت و همچنین مساعدت به ایتام به ثبت رسیده است.

او اظهار کرد: همچنین نیک‌اندیش دیگری که حاضر نشد نامش بیان شود؛ شش دانگ عرصه و اعیان یک واحد آپارتمان مسکونی به همراه کلیه لوازم و تجهیزات با نیت برگزاری مراسم‌های شهادت و میلاد ائمه اطهار را وقف کرده است.

رئیس اوقاف شهرستان جهرم تأکید کرد: ارزش ریالی موقوفات به ثبت رسیده در دهه وقف امسال در شهرستان جهرم بیش از ۴۵ میلیارد ریال است.

او با بیان اینکه وقف از نمونه کار‌های نیک و ماندگار و صدقه جاریه‌ای است که اهمیت آن در قرآن کریم و احادیث و روایات مورد تأکید فراوان قرار گرفته است، گفت: پرداختن به سنت حسنه وقف، موجبات سعادت دنیا و آخرت را فراهم می‌کند.

قریب زاده گفت: از تاریخ ۲۷ صفرالمظفر تا تاریخ ششم ربیع‌الاول به عنوان دهه وقف نامگذاری شده است و با استعانت از فرمایش مقام معظم رهبری دامت برکاته که فرمایش دادند فرهنگ و تاریخ ما وامدار خیراندیشی واقفانی است که جهان را به دور از هر گونه فقر و محرومیت می‌خواستند، عملکرد یک ساله این اداره قابل قبول ارزیابی می‌شود.

او با بیان اینکه بنابراین اجرای صحیح نیات واقفین از اولویت‌های اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه، اضافه کرد: موقوفات به عنوان امانات در اختیار ادارات اوقاف بوده و تکلیف شرعی و قانونی ایجاب می‌کند، برابر مفاد وقف‌نامه و نیات واقف، نسبت به اجرای عمل وقف اقدام گردد و هر گونه اقدام خارج از مفاد وقف‌نامه مسئولیت شرعی به همراه دارد و براساس مفاد وقف‌نامه‌ها، کسی که بر خلاف نیت واقف عمل کند به لعن خدا و رسول گرفتار خواهد شد.

به گفته این مسئول، در حال حاضر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جهرم به عنوان متولی موقوفات، برابر مفاد وقف‌نامه و نیات واقفین و تحت تدابیر و نظارت نماینده محترم، ولی فقیه و ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه اقدام به اجرای نیات واقفین می‌کند.

قریب زاده تأکید کرد: ضمن تشکر از کلیه خیرین، که برای رضای خداوند و بهره‌برداری عموم، مایملک و دارایی خود را وقف بر اهل بیت علیهم السلام و سایر نیات اجتماعی کرده‌اند و همچنین اصحاب و یاوران وقف که ما را در جهت اجرای نیات واقفین خیراندیش یاری کرده‌اند و همینطور دعا برای شادی روح واقفین خیراندیش، از محضر علما و متولیان فرهنگی و مذهبی، خواستار ترویج سنت حسنه وقف به منظور بهره‌مندی از برکات و آثار این سنت حسنه و سعادت‌مندی دنیوی و اخروی مؤمنین و مؤمنات هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار